Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7292 ggr
gorgina
8/20/09, 11:01 AM

Klänning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Behöver lite hjälp men avgöra om en klänning är tidsendlig eller bara medeltidsinsperarad.

Hittade klänningen på bilden här http://armstreet.com/store/clothers/1/132.html och gillar den skarpt men då jag är nybörjare på medeltids så är jag inte säker på om den är tidstypisk eller om den bara är insperad av medeltiden. Vill ju att man ska se "trovärdig" ut när man är på medeltids marknader mm.

Vad skulle man kunna ha på huvudet, för som gift med barna så var det väl så att man inte skulle visa håret.

Annons:
Anthka
8/20/09, 11:35 AM
#1

Det där skulle jag ta för en helt ok 1100-tals klänning, (ska man vara riktigt petig ska inte överklänningen vara vit, men så petig behöver man inte vara Flört)

Huvuduk, antingen en slöja som du draperar (tänk muslimska kvinnor) eller en fyrkantig linnebit som viks till trekant och sedan knyts om huvudet (om du förtår hur jag menar…)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
8/20/09, 11:36 AM
#2

Det ser ut som att de blandat olika tidsperioder och lagt till lite egna idéer.

Detta är ett medeltidsinspirerat set, och passar kanske bättre på lajv än medeltidsmarknader, men det är ju ditt val om du vill ha det eller inte, och det verkar ju som att du tycker väldigt mycket om det.

Håret ska mycket riktigt täckas för en gift kvinna. Vilken typ av huvudbonad varierar beroende på vilken del av medeltiden och vilken samhällsklass man gestaltar. Allt från enkelt huckle till riktigt knasiga kreationer.

Anthka
8/20/09, 11:39 AM
#3

#2 Jag håller inte med dig, ok överklänningen behöver egentligen vara liite längre men annars liknar dräkten starkt en hel del 1100-tals bilder jag sett, både i Norris Medieval costume and fashion och manuskript.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Schannalle
8/20/09, 2:37 PM
#4

Den ser väl helt ok ut, om du inte ska umgås i allt för kinkiga kretsar. Dock är jag lite tveksam till banden, är svårt att se om det är "indiskaliknande" band eller nåt som påminner och brickvävda band. Sen är det väl lite si och så med linne i ytterplagg. Men det jag reagerade mest på är priset, ska du köpa den eller sy den själv med inspiration från bilden? För jag tyckte den var ganska ordentligt dyr….

gorgina
8/21/09, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för era svar.

#4 Nej, kinkiga kretsar umgås jag inte in pga har inga vänner som delar mitt och maken intresse för medeltid.

Helt ärligt så har jag redan en kopia på den klänningen, dock lite ändrat bla kantbanden. Fick ge 800kr hos en sömmeska.

Funderar start på en sådan här klänning men lite tveksam då jag vet hur varmt ylle kan bli http://korps.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H Blir det inte väldigt varmt med ylle klänning? Tyckte min klänning var varm när vi var på medeltidsveckan i Visby och då är den i Linne.

Då hade jag bara "underkläningen" tyckte det vart för varmt med tunikan

Dessutom är den klänningen snarlik dotters, kanske ser mer trovärdigt ut om alla kommer från samma årtusen.

gorgina
8/21/09, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dottens klänning. Ska dock köpa annat skärp till henne.

Skor behöver vi också fixa till men man får ta lite då och lite då.

Svårat har det varit och försöka hitta linnebyxor åt sonen. Fanns ingen i visby som hade :S vad jag såg eller frågade

Annons:
Ahnna
8/21/09, 10:43 AM
#7

#6 Jag skulle säga att din dotters kläder är 1200-tal, medan dina egna är lite smått "otillräckliga" för att bli en komplett 1000-1100-talsdräkt, men är på god väg.

För att det ska bli mer "komplett":
Överklänningen behöver vara i en annan färg och annat tyg, gärna fodrat, för att vara helt HK. Under behöver du ha minst två klänningar, varav den undre kan vara i linne och ofärgad. Den yttre behöver vara i tunnt ylle eller siden, gärna fodrad med till exempel ett annat sidentyg. (Eftersom du har guldband runt kanterna så tar jag för givet att du vill gestalta ett högre samhällsstånd.)

Banden runt kanterna ser maskingjorda ut, vilket vissa tycker förstör "känslan" lite, medan andra inte bryr sig. Jag tycker att det är upp till bäraren att avgöra. Själv föredrar jag band som åtminstone ser handvävda ut, även om de är maskinvävda. Cool

Angående hur varmt det blir, tja… Ylle isolerar rätt bra, så personligen brukar jag inte smälta bort bara för att jag har ylleklänningar på mig. Linne påverkas mer av solen och jag tycker att två-tre lager linne blir varmare än två lager linne och ett lager tunnt ylle. Men det är framförallt huvudduken, tycker jag, som håller kvar värmen i kroppen, så välj ett tunnt linne, gärna lite glest, för riktigt varma dagar. Då slipper du känskan av att du bär en tjock mössa mitt i sommaren. Skrattande

Man får väga för och emot. Vill man ha en helt komplett dräkt, med alla lager som de bar på den tiden när vädret såg lite annorlunda ut, eller vill man göra det mer "modernt bekvämt" för sig? Återigen lämnar jag det helt upp till bäraren, men personligen brukar jag försöka göra det så komplett som möjligt.

Jag skulle TRO att den första sajten du länkar till har försökt göra en saxisk dräkt, vilket inte blir riktigt rätt så som de har gjort. Men i vilket fall som helst så saknas en klänning (ankellång) och överklänningen är lite för kort och i fel färg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
8/21/09, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fungerar denna modell som en huvudduk? (viking)

Har provsytt en i bomull och jag får den att sitta kvar på huvudet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Ahnna
8/21/09, 11:02 AM
#9

#8 Vad gör du med den?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pialinn
8/21/09, 11:47 AM
#10

Lägger den runt huvudet med mycket tyg i pannan. Tar snibbarna som ligger bak, snor ihop dem och knyter den uppe på huvudet. sedan tar jag det tyget som ligger i pannan , och viker det över knutarna

Storlet ca 50*80 cm

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Anthka
8/21/09, 11:53 AM
#11

#8 nej det fungerar inte som huvudduk till den klänning du funderar på, huvudduken är modelle sent 1300-tal (och frammåt) och klännigen är som sagt ca 1100-tal

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Pialinn
8/21/09, 1:08 PM
#12

Vad bra att jag fick en datering. Hade ingen aning om när denna kom. Minns ej heller varifrån jag fick mönstret. Det är ca 17 år sedan jag var involverad i 1400-talets Italien. Då jag hjälpte till med mönster och provning,

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

MegN
8/21/09, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag tyckte att den där första tunikan såg ut som  folkvandringstid eller strax därefter (se bild - "woman late 7th c")

Annons:
MegN
8/21/09, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Här är en till tunika som liknar den ("woman late 6th c").

Folkvandringstid = ca 500 e Kr. Bilden ovan avbildar alltså 600-talet ("7:e århundradet"), denna 500-talet.

(Jag har själv tänkt "snickra ihop" en dräkt från den här tiden, därför har jag samlat på mig diverse bilder som inspiration. Har tyvärr inte en aning varifrån dessa kommer… - hoppas jag inte får några copyright-rävar på mig nu…)

Ahnna
8/24/09, 1:34 PM
#15

#14 Som sagt, lite saxiska influenser som gick vilse… Skrattande

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Sa-An
6/30/11, 3:03 PM
#16

#13: Hur HK är den? Förbaskat snyggt, nu blev jag lite inspirerad!

MegN
7/3/11, 12:53 AM
#17

#16: De ska vara HK. Jag tror att jag stal dem från http://reocities.com/Athens/Forum/6948/, där står det att bilden i #13 är från "grav 177, Pledesheim", alltså en rekonstruktion av kläderna som en kvinna begravdes med. Motsvarande för #14, som menas vara de kläder som drottning Arnegundes begravdes med.

Hittade ingen källhänvisning (bara att den som gjort sidan i sin tur har "stulit" dem från en bok). Dock hittade jag bilden på Arnegundes kläder även på  http://goldlockes.wordpress.com/ som tyvärr är på tyska - men där står det åtminstone i bildtexten "Königin Arnegunde. Zeichnung von Max Martin." Så troligen är de stulna från en bok skriven av Max Martin… (eller om han illustrerat en bok som någon annan står som författare till…)

Ja - visst är de snygga! Jag är också inspirerad, det är bara det att jag skulle ha svårt att få tillfälle att bära dem - de är för ålderdomliga för vikingasammanhang (även om det nog är där de platsar bäst) ännu mer fel när alla andra kör medeltid… Så jag grunnar fortfarande på hur mycket möda jag vill lägga ner på en uppsättning kläder jag bara ska "äga", knappt kunna använda bland folk…

Upp till toppen
Annons: