Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7292 ggr
gorgina
8/20/09, 11:01 AM

Klänning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Behöver lite hjälp men avgöra om en klänning är tidsendlig eller bara medeltidsinsperarad.

Hittade klänningen på bilden här http://armstreet.com/store/clothers/1/132.html och gillar den skarpt men då jag är nybörjare på medeltids så är jag inte säker på om den är tidstypisk eller om den bara är insperad av medeltiden. Vill ju att man ska se "trovärdig" ut när man är på medeltids marknader mm.

Vad skulle man kunna ha på huvudet, för som gift med barna så var det väl så att man inte skulle visa håret.

Annons:
Anthka
8/20/09, 11:35 AM
#1

Det där skulle jag ta för en helt ok 1100-tals klänning, (ska man vara riktigt petig ska inte överklänningen vara vit, men så petig behöver man inte vara Flört)

Huvuduk, antingen en slöja som du draperar (tänk muslimska kvinnor) eller en fyrkantig linnebit som viks till trekant och sedan knyts om huvudet (om du förtår hur jag menar…)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Kaylaza
8/20/09, 11:36 AM
#2

Det ser ut som att de blandat olika tidsperioder och lagt till lite egna idéer.

Detta är ett medeltidsinspirerat set, och passar kanske bättre på lajv än medeltidsmarknader, men det är ju ditt val om du vill ha det eller inte, och det verkar ju som att du tycker väldigt mycket om det.

Håret ska mycket riktigt täckas för en gift kvinna. Vilken typ av huvudbonad varierar beroende på vilken del av medeltiden och vilken samhällsklass man gestaltar. Allt från enkelt huckle till riktigt knasiga kreationer.

Anthka
8/20/09, 11:39 AM
#3

#2 Jag håller inte med dig, ok överklänningen behöver egentligen vara liite längre men annars liknar dräkten starkt en hel del 1100-tals bilder jag sett, både i Norris Medieval costume and fashion och manuskript.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Schannalle
8/20/09, 2:37 PM
#4