Annons:
Etiketteld-lågor
Läst 3505 ggr
Capricorn-af-Torup
2009-09-03 12:29

"Beerlam" Eld pulver

Var på EM i Horsens och såg ett tyskt gäng göra en stridsuppvisning. I ett av momenten slog dom ner en kruka med pulver i som sedan flammade upp när det kom i kontakt med facklan invid. Pulvret kallade dom för Beerlam. Är det ngn som känner till det, var man kan få tag i det, vad det innehåller eller hur man gör ett sådant pulver.

Annons:
LinaN
2009-09-03 12:41
#1

Hej och välkommen!

Det är inget jag känner till men låter ju rätt häftigt. EM i vad?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Capricorn-af-Torup
2009-09-03 13:39
#2

Em i Lanse Dust som dansken säger eller fullcontact jousting. Horsens som ligger på Jylland har varje år en stor medeltidsfestival. kolla länken www.**middelalder**festival.dk

Kaylaza
2009-09-03 22:59
#3

Om det är det pulver jag tänker på så skrapar man av det från en sorts blomma (vet ej vilken, bara att den växer vilt i Sverige). Efter mycket skrapande får man en hög pulver som inte är särskilt flamsäkert. Det går åt lite grann, men om man kastar eld i pulvret, eller pulvret över öppen låga, flammar det upp som om det stod en eldsprutare där.

[incendium]
2009-09-04 00:50
#4

#4 ormbunke kanske? vi fick leka med det på naturkunskapen en gång i tiden.

Kaylaza
2009-09-04 01:01
#5

#4 Kan vara någon form av ormbuske, minnet sviker för att jag ska vara säker, dock.

Capricorn-af-Torup
2009-09-04 10:22
#6

Ormbukar finns det gott om där jag bor, så jag får väl ut och botanisera. Läste på en Brittisk site att man kunde mortla träkol och blanda med ngt som inte nämndes vid namn. Lär ju gå åt lite pulver. Vi ska ha en uppvisning under Allhelgona helgen på Glimminge hus med eld som tema.

Annons:
Emma-Andersson
2010-11-13 19:21
#7

Tror att ni tänker på lummerväxtenssporer, troligen från mattlummer eller revlummer. De är fredade i hela Sverige.

kirshim
2013-01-31 02:47
#8

är du inne på träkol så börjar det närma sig svartkrut, var väl svavel och salpeter man blanda kolet med i kemin i skolan…

gogla på svartkrut så hittar du recept där.

JanGBG
2013-10-09 08:20
#9

🤓 Har hållit på med svartkrutsskytte i säkert 20 år.

Vill bara varna för ALLT hemma gjort svartkrut. SÅ OTROLIGT många olyckor har skett.

KÖP det istället kallas då "Fyrverkeri krut" det finns lite varstans att köpa i landet.

Upp till toppen
Annons: