Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Allmänt Böcker Eld & lågor Evenemang Hantverk Köp & Sälj Liv & leverne Mat & dryck Medeltidsveckan Nutida diskussioner Paviljonger & inredning Sömnad & dräkter TV & film Tornerspel Vapen & Rustning Inspiration
Eld & lågor

"Beerlam" Eld pulver

2009-09-03 12:29 #0 av: Capricorn-af-Torup

Var på EM i Horsens och såg ett tyskt gäng göra en stridsuppvisning. I ett av momenten slog dom ner en kruka med pulver i som sedan flammade upp när det kom i kontakt med facklan invid. Pulvret kallade dom för Beerlam. Är det ngn som känner till det, var man kan få tag i det, vad det innehåller eller hur man gör ett sådant pulver.

Anmäl
2009-09-03 12:41 #1 av: LinaN

Hej och välkommen!

Det är inget jag känner till men låter ju rätt häftigt. EM i vad?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2009-09-03 13:39 #2 av: Capricorn-af-Torup

Em i Lanse Dust som dansken säger eller fullcontact jousting. Horsens som ligger på Jylland har varje år en stor medeltidsfestival. kolla länken www.middelalderfestival.dk

Anmäl
2009-09-03 22:59 #3 av: Kaylaza

Om det är det pulver jag tänker på så skrapar man av det från en sorts blomma (vet ej vilken, bara att den växer vilt i Sverige). Efter mycket skrapande får man en hög pulver som inte är särskilt flamsäkert. Det går åt lite grann, men om man kastar eld i pulvret, eller pulvret över öppen låga, flammar det upp som om det stod en eldsprutare där.

Anmäl
2009-09-04 00:50 #4 av: [incendium]

#4 ormbunke kanske? vi fick leka med det på naturkunskapen en gång i tiden.

Anmäl
2009-09-04 01:01 #5 av: Kaylaza

#4 Kan vara någon form av ormbuske, minnet sviker för att jag ska vara säker, dock.

Anmäl
2009-09-04 10:22 #6 av: Capricorn-af-Torup

Ormbukar finns det gott om där jag bor, så jag får väl ut och botanisera. Läste på en Brittisk site att man kunde mortla träkol och blanda med ngt som inte nämndes vid namn. Lär ju gå åt lite pulver. Vi ska ha en uppvisning under Allhelgona helgen på Glimminge hus med eld som tema.

Anmäl
2010-11-13 19:21 #7 av: Emma-Andersson

Tror att ni tänker på lummerväxtenssporer, troligen från mattlummer eller revlummer. De är fredade i hela Sverige.

Anmäl
2013-01-31 02:47 #8 av: kirshim

är du inne på träkol så börjar det närma sig svartkrut, var väl svavel och salpeter man blanda kolet med i kemin i skolan...

gogla på svartkrut så hittar du recept där.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.