Annons:
Etiketteld-lågor
Läst 7781 ggr
Skogselva
2/8/10, 11:36 PM

"Tändstickor"

Jag bara funderar på vad man använde för redskap att tända en eld med på vikinga/medeltid. Vad var deras svar på tändstickan?

Flintasten är väl för gammal och fosforstickor är väl något unga, eller?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Meli
2/8/10, 11:51 PM
#1

Jag skulle säga flinta och eldstål.  Det användes långt fram i tiden.  Har man inte flinta lär man kunna ersätta den med en kiselsten av lämplig form, men jag är övertygad om att det finns folk här som är betydligt mer insatta på det här än jag är.

Skogselva
2/8/10, 11:55 PM
#2

*skriver i mina anteckningar* Glad skriver ju fantasy runtomkring den här tiden och avskyr anakronismer, försöker vara så hk som möjligt i ett påhittat land…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Meli
2/8/10, 11:56 PM
#3

#2 Hehe det är du inte ensam om.Glad

Skogselva
2/9/10, 12:02 AM
#4

Skrattande

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LinaN
2/9/10, 1:48 AM
#5

Då är vi väl tre då ^^ Håller på med en berättelse i vikingatid, men nöjer mig faktiskt med en del anakronismer och annat som skulle få dick harrysson att vråla av frustration ^^

men eldstål och flinta är nog det vanligaste.  svavelstickorna är ju långt nyare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2/9/10, 10:56 AM
#6

I "Grottbjörnens Folk" så samlar de glöd från en tidigare eld i ett horn och håller den levande tills det är dags för att göra en ny eld - förvisso är det en skönlitterär historia, men idén är inte så dum! Åtminstone från 1600-talet och framåt så samlade man glöd i järnpannor och järnkaminer och ställde lite varstans i husen för att hålla värmen, som ett slags element. Kanske gjorde man på liknande vis längre tillbaka i tiden? Alltså samlade glöd i metallbehållare och sparade den tills man skulle elda nästa gång? Kol kan ju glöda i flera dagar om den får tillräckligt med syre och har tillräckligt stor volym. (Tillräckligt stor kolbit.)

Annars är eldstål väldigt effektivt och har man väl lärt sig tekniken så är det inte svårare att tända med stål än med en modern tändsticka - min far kände en gång en person som tände sina cigaretter med eldstål! Skrattande Men det gäller att man har ett bra stål och byter ut det när det blir för utslitet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Skogselva
2/9/10, 12:08 PM
#7

#6 Detta hörde jag när var på guidad tur på Torpa stenhus, att legoknektarna hade varma stenar (glödande kol, då kanske?) i stora fat som element.

Men jag gillar inte Grottbjörnens metod eftersom ngn eld måste ha varit den första och hur tände man den?! (Nu börjar det bli "hönan och ägget"aktigt… Flört)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2/9/10, 12:11 PM
#8

#7 Människan har kunnat tekniken att snurra en pinne mot ett trästycke i många tusen år, tills det börjar glöda. (Då täcker man trästycket med torrt gräs och snurrar lite mera och sen blir det förhoppningsvis små lågor och slutligen en eld.) Tekniken att spara kolet är i boken bara ett sätt att slippa snurra pinne, vilket tar en jäkla tid och är jobbigt, men skulle kolet slockna så var man så illa tvungen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2/9/10, 12:15 PM
#9

#8 Sant… jag vet inte när Grottbjörnens folk utspelar sig, jag vet bara att det för mycket länge sedan. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Ahnna
2/9/10, 12:35 PM
#10

#9 Neanderthalarna dog ut för cirka 30 000 år sen och "Grottbjörnens Folk" utspelar sig strax före det. Att snurra pinne mot träbit anses allmänt vara det första sättet man gjorde eld på, om man inte lyckades bevara kol från naturliga eldar. (Blixtnedslag, magmaflöden m.m.) Något annat sätt har man, så vitt jag vet, inte kommit på som de första människorna kan ha använt sig av.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Skogselva
2/9/10, 12:36 PM
#11

okej Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Vattnadal
2/9/10, 2:18 PM
#12

I eldstäder, ugnar, kaminer od har man nog lagt aska över kolen för att hålla den glödande på natten. Först upp fick pilla fram glöden och få eld innan det var försent.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Meli
2/9/10, 4:57 PM
#13

Äsch vet ju att jag läst (och hört) om hur man "bär eld" med sig från en lägerplats till en annan, men nu när jag inte hittar det och inte minns exakt hur man gör för att hålla glöden vid liv, vågar jag inte säga nåt då det är risk att det blir fel.Flört

Men eldhornet tror jag absolut på.  Det används än i dag varianter på det - har sett det både på överlevnadsprogram på TV och läst om det (kan ha varit) i "Eld, flammor och glöd" och i någon överlevnadshandbok (- möjligen i den jag har av John Wiseman), men jag kan som sagt inte hitta det just nu.  Inte dessto minde existerar metoden.

Annons:
Meli
2/9/10, 5:46 PM
#14

Hittade det på nätet i stället: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12858

"Det är ett gammalt förfaringssätt att bära med sig glöden. Man använde bl.a. horn från slidhornsdjur att förvara glöden i.
Om man ska göra detta bör man ha lite hum om hur länge man måsta hålla glöden vid liv. Fnöskticka går utmärkt att använda. Lägg den i elden och låt den ligga där tills den glöder ordentligt. Lägg den sedan i plåtburken. Ska man inga längre sträckor behöver man inte täcka över med något. Det är lite skillnad om man använder färsk eller torr fnöskticka. Hade en gång en torr fnöskticka som glödde ca 8 timmar. Den var ca två knytnävar stor.

Har man ingen burk att lägga den i kan man använda näver. På döda björkar går det ibland att få av näveret runt hela stammen. Lägg in en glödande fnöskticka i näverröret och täpp till båda ändarna med mossa (inte nödvändigtvis vitmossa) för att reglera syretillförseln. Man kanske tror att det ska börja brinna i näveret men det håller faktiskt ganska länge. När glöden börjar dö ut överför man den till en ny bit fnöskticka. Bind ett snöre runt näver röret som bärhandtag. Detta har vi använt på ett flertal kurser och det fungerar utmärkt.
Man kan även tvinna ett rep av torr ytterbark från en och tända på i ena änden. Det glöder långsamt. Ska man förvara glöden i flera timmar nog inte en att föredra.
Det finns flera andra material som kan användas."

(I Eld, flammor och glöd står det f ö att näver inte tar eld av annat än öppen låga.)

Lillyblossom
2/9/10, 6:08 PM
#15

Nu var jag lite sent ute men jag har också läst/hört att att man bar runt på glöd i horn. Trir det var i skolan till och med och jag är vääääldigt säker på at källan inte var grottbjörnens folk. ;) I vilket fall har jag många gånger funderat på hur man vet att glöden inte där inne i hornet för man får typ inte ge den för mycket luft då den kanske slocknar (om det är för häftig luftström antagligen, ni har väl själva försökt tända brasor igen som bara glöder.) Tänkte mest öka trovärdigheten med att jag också hört. ;)

På tal om eldstålet, det är ju knappast som de moderna eldstål vi har idag. Vad bestod dom av då? (Nu menar jag inte flintastenen)

Skogselva
2/9/10, 6:12 PM
#16

#15 Kolrikt stål, står det på wikipedia.

Men vad bra, nu har jag både "tändstickor" och hur man flyttar eld Skrattande

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Meli
2/9/10, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

# 16 Mm jag var också inne på Wikipedia.  Tar med hela stycket, utifall nån behöver det.

"Traditionella eldstål består av av härdat, kolrikt stål. Ett traditionellt eldstål slås mot en kiselhaltig sten för att frambringa gnistor. I Norden är eldstålet känt sedan den äldre folkvandringstiden, och användes på landsbygden fram till mitten av 1800-talet, då tändstickor började användas mer allmänt.

Historiskt har bland annat flinta eller kvarts använts tillsammans med eldstål, gnistans natur är knuten till kisel, vilket gör att i nödfall kan man slå eld även mot t.ex. granit. När man slår eld med ett eldstål använder man någonting mycket lättantändligt, t.ex. fnöske för att "fånga upp" den gnista som duger, för att göra upp eld med.

En uppsättning bestående av eldstål, flinta och fnöske kallas för elddon."

(bild internet)

Praefatio
2/9/10, 9:25 PM
#18

#6 Har hört talas om en lajvare som skulle sluta röka men som kompromissade med sig själv och bestämde att han fick röka om han tände cigaretten med eldstål. "Han slutade aldrig att röka, men han blev en jävel på eldstål…"

Det kanske är samma :)

Ahnna
2/9/10, 9:33 PM
#19

#18 Nej, den mannen som pappa kände är betydligt äldre, "ej lajvgenerationen". (Som jag förstod det så tände han sina cigaretter med eldstål redan på 70- eller 80-talet.) Vad jag förstod så behövde han aldrig dra stålet mer än en gång för att tända ciggen, men det var också ett modernt stål så den medeltida varianten kan förstås ha varit svårare att tända med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Praefatio
2/9/10, 9:53 PM
#20

#19 Det är ju ändå ruggigt imponerande, alla som har försökt (och lyckats) att tänka en eld med eldstål vet hur fruktansvärt svårt det är. Att då tända en liten cigg, vilket kan vara svårt bara med tändstickor… Huamig.

Annons:
Meli
2/9/10, 10:15 PM
#21

# 21 Ja ska bli roligt att lära sig.Glad  Har köpt ett eldstål med tillhörande flinta, fnöske och diverse tände.  Har hittills inte lycksts få eld på något, men jag har gett mig sjutton på att jag ska lära mig så en dag…Flört

Ahnna
2/10/10, 12:10 AM
#22

Jag har ett modernt eldstål som det sprakar enormt mycket om och då är det ju inte så svårt. Men det skulle vara roligt att testa med ett medeltida alternativ någon gång!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LajvKrattan
8/29/10, 1:16 PM
#23

Vet ni var man kan hitta flinta till detta förresten? Jag bor inte i skåne så det blir lite svårt att hitta i naturen, men kanske någon stans inne i stockholm? Vet ni ifall svarta katten har några för jag har kollat på deras webbsida men jag har inte sett att de har flinta.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Gudris
8/29/10, 1:36 PM
#24

Om du har tur kan du hitta flinta längs havsstränder, det har under långa tider använts som barlast i fartyg :)

Skogselva
8/29/10, 2:21 PM
#25

#23 Museum kanske har i sina souvenirshoppar. Minns att jag köpte flinta när jag var liten på (i?) en forntidsby, fast denna låg i Falköping, det är ju en bit ifrån Stockholm. Men Historiska Museet kanske har?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LajvKrattan
8/29/10, 4:31 PM
#26

Tack för tipsen! En gång så hittade jag faktiskt en stor (15cm i diameter) bit med flinta i skärgården men som jag sorgligt nog inte fick ta med hem…Gråter

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Lillyblossom
8/29/10, 5:49 PM
#27

#21 Var köpte du detta? Flört

Annons:
PogoPedagog
8/29/10, 8:23 PM
#28

Min sambo gör och säljer eldstål med flinta till om någon vill ha. Han heter Spikur här på sajten.

Upp till toppen
Annons: