Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 12658 ggr
Rajka
3/15/10, 6:23 PM

Sy tält

Åh vad det kliar i fingrarna att sy ett eget tält. Men jag har extrem beslutsångest!!

Ska jag sy en 8-kantig paviljong med nav och pinnar

eller ett lagom litet/stort ryttartält

eller en fulvariant där jag syr  väggar till vårt parasoll för att utröna hur mycket jag kommer behöva ett eget tält?

Det hela är ju en avvägning mellan dröm och

tid

pengar

antal användningar

Vill ju inte påbörja ett projekt som blir för stort och svårt. Vill inte heller sitta med ett färdigt tält som jag direkt när det är klart önskar att jag gjort annorlunda.

Vad hade du valt?

Skrattande

Annons:
Anthka
3/15/10, 6:49 PM
#1

Hur ser ett ryttartält ut??

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rajka
3/15/10, 8:19 PM
#2

Såhär t.ex.

Ryttartält

Anthka
3/16/10, 8:14 AM
#3

Jaha ett sådant.

Jag tycker du ska fundera på hur mycket du kommer använda tältet, vad du ska ha tältet till (bara sova i eller utrusta med snygg medeltidsinredning?) och bestämma dig därefter vilken modell du ska sy.

Annars är tälten med hjulnav kring mitstolpe väldigt snygga och praktiska Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
3/16/10, 10:14 AM
#4

Det du kallar för ryttartält heter egentligen geteld. Googla på det så kan du hitta massor med fina varianter, både dekorerade och odekorerade. Glad De kan göras stora eller små efter vilket ändamål du vill ha, med öppningen på en kortsida eller längs långsidan, med eller utan uppfällbar "baldakin". (Det är ju ingen äkta baldakin eftersom det man fäller upp är hela långsidan.) Öppning på kortsidan är 100% HK, öppning längs långsidan är ett modernt mer praktiskt påfund (har jag för mig), särskilt om man vill använda tältet till försäljning av prylar.

Enda nackdelen med en geteld är i mitt tycke att man får en bred golvyta men en väldigt liten yta där man kan stå raklång. Det blir alltså en del böja-sig-ner-och-sträcka-sig-efter-saker-som-ligger-längs-väggarna. Då är hjultält eller fyrkantiga tält mer praktiska eftersom man kan stå raklång överallt i dem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
3/16/10, 3:20 PM
#5

PRecis som Ahnna säger men sen måste man också tänka på att inte alla markander tillåter att man ankrar med linor och markspett, så då får man inte använda sitt ryttartält hursomhelst.

så sådant måste man kolla upp i god tid!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
3/16/10, 4:07 PM
#6

Är det mer skonsamt att sätta ner mittstolpen för ett ekertält? Vet ju inte hu dom fungerar i praktiken så….

Vad använder man annars för tält om man inte får förankra i marken? (Om man inte är viking)

Annons:
Anthka
3/16/10, 8:38 PM
#7

#6 mittstolpen står ovanpå marken, den sätts aldrig ner i jorden.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
3/17/10, 11:13 AM
#8

Ahaa… Okej! :D

Ahnna
3/17/10, 11:24 AM
#9

#8 Man ställer stolpen mitt i tältet och fäster ekrarna i sina hällor där taket möter väggarna, och sen spänner man fast alltihop så att det står stadigt genom att dra ut duken så mycket det går i nederkant och slå ner långa tältspikar i marken. Därför är det viktigt att mittstolpen har exakt rätt längd så att det blir ett bra spänn i tältduken så att konstruktionen står stadigt. Inte ens Gotlands starkaste kastvindar kan få ett sånt tält på fall om det står bra, jag har testat. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
3/18/10, 11:22 PM
#10

Det hela verkar ta form. Eventuellt/ antagligen får jag hem tyget i slutet av nästa vecka. Spännande!

Har insett att tillverkning tar längre tid än vad man tror - men tänk om jag och dottern kanske har ett eget tält till Leksand!?

Det skulle jag gilla :-)

Ahnna
3/19/10, 8:22 PM
#11

#10 Då får du ligga i! Särskilt om du ska handsy. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
3/20/10, 7:09 AM
#12

Handsy - å nää. Det hade jag inga planer på alls. Tyget är tydligen schysst men inte 100HK å då finns det ingen anledning till att handjaga.

Jag orkar ju knappt sy en klänning för hand ;)

Ahnna
3/21/10, 11:06 AM
#13

#12 Det tar tid ändå… Vad har du för symaskin?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Rajka
3/21/10, 3:19 PM
#14

En stark liten rackare, Bernina record från 70-talet tror jag.

Men jag anar att det kommer att ta tid hur som. Särskilt när man som jag, ständigt kommer på massa "lull lull" som vädringslucka i taket, baldakin av öppningen, avtagbara väggar etc etc.

Jag tänker först lämna in symaskinen på service och sen bunkra med en hög jeansnålar, stark tråd och en stoooor potion tålamod. Det första som kommer att ta slut är nog tålamodet!?

Ahnna
3/21/10, 4:18 PM
#15

#14 Mitt tips är att du gör dels en innerdörr på insidan och en baldakin på utsidan. På så sätt kan baldakinen vara uppfälld och tältet stängt samtidigt, vilket kan vara att föredra om a) man inte har städat tältet, b) det blåser, eller c) det börjar regna. Annars är ju alltid tältet öppet för insyn/blåst/regn när baldakinen är uppfälld…

Och för guds skull Flört - glöm inte att alla sömmar måste vara fällsömmar, både i taket och väggarna och där taket sitter ihop med väggen. Annars regnar det in. (Tältet går också sönder lättare i stark blåst om det är vanliga sömmar.)

Sen har du helt rätt, en stor dos tålamod räcker i ungefär 10 minuter. Oskyldigmycket choklad, te, sprit eller vad du nu behöver för att fokusera och tampas med problem är ett absolut måste! *nickar bestämt*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Rajka
3/21/10, 9:58 PM
#16

#15, jag tänkte sy med fällsöm, den varianten där:

Sömsmånen på ena stycket pressas mot rätsidan

-------------------- |  | -------------------   avigsidan

Dessa nålas sedan så att de "krokar i" varann och sys ned med 2st paralella stickningar. Dvs var söm får 2st sömmar

Vad tror du om det?

"Riktig" fällsöm är väl att man först syr styckena aviga mot aviga, sen räta mot räta och sen pressar ned sömmen och stickar ned den med 1 eller 2 stickningar. Dvs 4 sömmar. (men bara 1 som "håller ihop" tyget)

Ska ta med ditt tips om dörr + baldakin i tillverkningsprocessen. Om jag känner mig rätt så kommer jag i såfall stryka baldakinen. Min tanke med den var att kunna "vädra" vid varma dagar. Inte som prydnad eller lull lull. Alternativt till baldakin är väl att rulla upp dörren?

Anthka
3/22/10, 2:27 PM
#17

#16 jag håller med Ahnna, skaffa en separat "dörr" av något slag (förhänge, upprullad eller något annat). Vårt tält hade enbart baldakinen som dörr från början och det är värt det extra jobbet med en dörr.

En vädringslucka mitt emot dörren är också ett bra tips, annars blir det lätt instängd luft i tältet (och frukansvärt varmt under sommaren)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Tomteslakt
3/24/10, 11:31 AM
#18

Tänk på att det kan behövas ett golv till också, om du inte vill ha marken täkt med presenning (det kan behövas också iof sig). Då behöver man ju göra golvet precis så stort som nederdelen på tältet är, samt att det kan behöva vara överlappande "flikar" på nederkanten av tältet som kan läggas under tältgolvets kanter. På så vis undviker man att få in "oönskade" gäster samt minskar inblåset via golvet.

Ett tält med ekrar är också (personlig åsikt) att föredra då det är ganska enkelt att hänga upp mantlar, blöta kläder m.m…eller blöta moderna handdukar om man har det och inte vill skylta med dem utanför tältet när marknaden är igång. DÅ är det ju också bra med både innerdörr och baldakin och andra turiststoppande tillsatser Glad.

Anthka
3/24/10, 4:43 PM
#19

Appropå golv, se till att tvätta tyget INNAN du syr golvet och inte efter (som #18 har gjort Flört), då riskerar inte golvet att krympa och bli för litet för tältet

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Rajka
3/27/10, 4:26 PM
#20

#18 Hiiia dig lite - en sak i taget ;)

Men i min värld så har mitt tält fin krenelering, vackert golv med fina mattor på, sköna sängar full av fällar till mig och dottern med vackera sängförhängen till. Ett smidigt ihopfällningsbart bord med söta små stolar till. Lyktor som hänger i taket på ekerpinnarna och på bordet står det skålar av väldoftande mat och tältet är välbesökt av goda vänner…

Well, för att vakna ur drömmen lite. Tyget till tältet är i vart fall i Sthlm. En bra början…

Annons:
Rajka
4/9/10, 12:11 AM
#21

Jag har fått hem mitt fina fina tyg! Det var mycket finare än vad jag vågat hoppats på =)

I måndags kröp jag runt på alla 4 på vardagsrumsgolvet och klippte ut alla delar - skönt att få det gjort. Tyget räckte till både baldakin och dörrar. Bra!

Taket är ihopfogat, i morgon skall jag ge mig på "djävulssömmen" enligt beskrivningen. Den där jag skall sticka ned den sista taksömmen och halva taket skall passera genom "öppningen" till höger om nålen i min maskin Förvånad

Skönt att få taket färdigt, men det är en miljaders steg kvar innan tältet är just - ett tält…

LinaN
4/9/10, 12:58 AM
#22

#21 ja och inte bara att tältet ska bli ett tält, sen ska man ju bygga själva stommen också!

Det ska vi göra till helgen till föreningens saxiska ryttartält/geteld, så hade tänkt dona med litet bilder då :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Rajka
5/11/10, 10:48 AM
#23

Arbetet fortskrider. Det går framåt i skön takt, men börjar oxå bli lite drygt…

Taket är så gott som färdigt, det som saknas är:

IMPREGNERING (det visade sig vid vattenprov att tyget inte låter vattnet rinna av, utan det absorberade varenda liten droppe!)

Förstärkning på insidan utav toppen

snygg "topphatt" på utsidan

drag-snöre-anordning till takluckan

Väggarna är ihopsydda till ett endaste långt shok. Håller på att sy på stängningsöglorna på den sista dörrhalvan och sen ska den sys på väggdelen.

Alla väggar ska sen fållas i nederkant

Öglor för tältspiken ska sys på, 1 vid var söm.

Väggarna ska sys på taket (FASAR!!)

Sen så…

När Svärfar hjälpt mig med stommen - så kan jag resa mitt tält Skrattande

wasp
5/11/10, 4:20 PM
#24

O vad roligt! Glöm inte bilder sen när det är klart Flört

Vad blev det för tyg förresten?

Rajka
5/16/10, 8:26 PM
#25

Fortsättning…

Jag tillverkade två st trattar/toppar/hattar i 2mm tjockt läder som jag sydde med vaxad lintråd. Tänkte inte riktigt på att den yttre hatten borde vara större än den inre, för att synka i nederkant. Men men, jag fick ihop dessa två med tyget emellan. Tanken är att mittpinnen ska nöta på inre lädret istf på tyget.

Svärfar hjälpte mig att impregnera taket i fredags (misstänker att han tycker att det här är lika kul som jag gör?!)

Vi köpte en tryckspruta för 39kr på Biltema och det gick superbra! Vi lade taket platt på pressänging(?) på golvet i källaren. Sprejade ena takhalvan, vände på kalaset och sprejade andra. På så sätt kunde de två halvorna väta av sig på varann. Sen fick taket ligga och suga i sig medlet under natten och i lördags hängde taket trätt över torkvindan i solen hela dagen. Det tog många timmar innan lacknafta-doften gick ur. Men sen var det impregnerat! Vattendropparna jag hällde på fick bråttom av ;)

 så gott som allt på listan i #23 är klart.

Idag sydde jag ihop tak och väggar. Fiiiii'f*n för de 2 sömmarna!! Jag var helt svettig och adrenalinstissig efteråt. Det var tungt, skittungt! (tyget är tjockt som denim ungf) Det visade sig att jag räknat lite galet när jag tillverkade dörrarna, så den väggbiten blev för stor. Blev lat och lade två veck i tak-vägg-sömmen. Hoppas de inte syns så mkt när tältet är uppställt och spänt. Bilder kommer när jag redigerat dem. Arbetet är väl dokumenterat ;)

Rajka
5/23/10, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Tältet är klart!!

 - well, bortsett från någon enstaka sak dårrå…

Igår stod det upp för första gången.

Rajka
5/23/10, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Å en bild från insidan på navet, ekrarna och vädringsluckan i taket.

Cool

Annons:
Gudris
5/23/10, 8:04 PM
#28

Riktigt snyggt! Skrattande

Lillyblossom
5/24/10, 11:59 AM
#29

Superfint! :D

Varifrån har du köpt tyget och hur mycket köpte du? Hur stort blev tältet? Varifrån fick du mönster, om du hade något? Hur blir sömmarna vattentäta?

Förlåt för så många frågor men jag drömmer också om ett tält…. ;P

wasp
5/24/10, 12:04 PM
#30

Tjusigt! Vad duktig du är Skrattande

kakan71
5/24/10, 3:20 PM
#31

jag undrar samma som # 29.

Jättefint tält. Det ligger många timmar bakom det. Vet för jag har själv sytt ett vikingatält.

Sugardoll
5/24/10, 4:42 PM
#32

Det är såååååå fint! Längtar efter att få sova i det i helgen! :-D

Rajka
5/24/10, 9:07 PM
#33

#29 + 31:

Köpte tyget utav en vän (som för övrigt har mer att sälja. Tyget finns i Jönköping, jag gav 1000kr/ 30m)

Hur stort det blev. Hmmmm, det är ca 1,75 från center ut till tältduken, 8 kantigt. You do your math Flört Det ska vara ca 12kvm. 1,95m upp till navet, dvs mer än full ståhöjd och därifrån ca 1,5m upp till toppen.

Jag utgick ifrån en PDF som jag fått en kopia ifrån utav en vän. En jättebra beskrivning.

Sömmarna blir vattentäta genom att man syr fällsömmar. JAg sydde "falsk fällsöm" dvs jag krokade i sömsmånerna på de två delarna som skulle sammanfogas, i varandra och sydde 2 stickningar från rätsidan. Vid ett vattenprov insåg jag att tyget absorberade en väldans massa vatten. Så taket har jag impregnerat för säkerhets skull.

Ja, det ligger många timmar bakom. Fler än jag trodde… Jag kommer inte göra om det ;)

Hammarskogen
5/25/10, 2:48 PM
#34

Hur brett var tyget?

Om den inte var en privatperson så skulle kontaktuppgifter vara trevligt

Annons:
ThreeStars
3/6/12, 11:33 PM
#35

undrar samma som #34 :)

Rajka
3/19/12, 10:22 PM
#36

# 35  Oj, det var så länge sen jag sydde det. Tror att tyget var ca 150-160cm, dvs lite lite bredare än "vanlig" tygbredd.

Jag tror inte att hon har nåt tyg kvar, dessvärre. Hon är ingen nära vän utan en jag fick kontakt med när jag sökte tyg till tält.

ThreeStars
3/20/12, 9:39 AM
#37

Okej tack ändå :)

Upp till toppen
Annons: