Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 3655 ggr
Anthka
2010-05-09 17:04

val av tidsålder

Eftersom jag sätter ihop ett dräktkompendium till ena föreningen så satt jag och funderade. Rätta mig om jag har fel men återskapandekretsar i sverige är väldigt ensidiga. Det finns vikingar, 1300-talare (mycket herjolvsnäs där), ett par 1400-talare och Landsknektar/Kampfruar. Inga direkta 1100-talare (jag vet om ett par) och inga 1200-talare. Återskapandevärlden verkar vara sorgligt insöade, vad tror ni det beror på?

(så finns det karoliner och gustavianer också, men de hör inte riktigt hit)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Ahnna
2010-05-13 11:19
#1

Utanför SCA så håller jag med om att det är många nischade sällskap, men inom SCA så finns alla "typer" och århundrade representerade. (Och inte bara av en eller två entusiaster heller.) SCA är ju kanske ett lite mer slutet sällskap än många andra föreningar, vilket betyder att om man inte är med i SCA så kanske man inte riktigt hajar upplägget. Men det är egentligen en väldigt öppen förening dit alla är välkomna, oavsett var på skalan mellan år 600 och 1600 man vill befinna sig. Själv pendlar jag friskt fram och tillbaka. Cool

Varför andra sällskap är mer nischade eller insnöade på en viss period tror jag beror på grundidén bakom att sällskapet skapades. Om vi tar tornerlaget som både du och jag är medlemmar i så var grundtanken från början att återskapa hur tornerspel gick till i Storbritannien på 1200-talet. Så riddarna rider med 1200-talsrustning i första hand, men då och då kommer någon som är mer inne på 1300-tal eller 1400-tal och det är också okej.

De i laget som inte rider har en lite friare "gräns" att hålla sig inom, men från allra första början när laget skapades så fanns inte mer än några enstaka fotfolk, som följde grundidén med 1200-tal. Att laget idag har vuxit sig väldigt stort med många medlemmar var det ju ingen under tidigt 1990-tal som trodde skulle ske! Då var det ju bara en grupp människor som hade kul med tornerspel… Idag ses laget som en medeltidsförening, som vilken som helst mer eller mindre, och därför är ju medlemmarna rätt blandade vad gäller återskapandeperiod. Jag har vid nåt tillfälle frågat om tidigt 1500-tal var okej och det var det väl på nåder, men helst inte. Dock har det förekommit 1550- till 1570-talskläder på ett par personer genom åren. Flört

Men på det stora hela så tror jag att om en grupp likasinnade går ihop och säger "vi gillar 1300-tal, ska vi starta ett eget sällskap?" så blir det ett 1300-talssällskap, inte ett "medeltidssällskap". Att vissa föreningar förändras genom åren är väl bara naturligt, kanske, men inte så vanligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-05-13 17:16
#2

#1 Jag tänker inte bara på föreningar utan på de som inte är med i en förening utan som skapar kläder för att ha på marknader eller för sitt egna höga nöjes skull. Det är mycket 1300-tal och många oxmuleskor om man ser sig omkring.

Finns det de som återskapar 1200-tal inom SCA eller hoppar man över det århundradet där med?

Btw, läser man "reglerna" för riddarna i vårt tornerlag så står det 1200-1400-tal, ingenting om att det ska vara Engelskt tornerspel á la 1200-tal. Dessutom hur många är det som kör en tidsperiod (oavsett vilken) fullt ut? Jag tror inte att det är överdrivet många som gör det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-05-14 21:39
#3

#2 Som sagt, grundtanken med vårt tornerlag (anno 1994) var att det skulle vara brittiskt 1200-tal. Flört Det var den sortens tornerspel som de dåvarande medlemmarna (tillika grundarna av laget) hade sysslat med innan, i bland annat Ultimatule som köpte rekvisita och dräkter från inspelningen av "Ivanhoe". Nu är vi tillbaka på 80-talet när tornerspel var helt nytt i Sverige och sedan dess har ju mycket hänt.

Jag har kört på 1200-tal hela tiden med min "riddarkaraktär", minus brynjehosor som jag inte har kommit mig för att göra. Kanske är det mest för att jag inte vill hamra en massa plåtbitar och dessutom inte tycker att det är snyggt, men mitt nuvarande schabrak är förstås lite kortare i fram vilket blev mode efter 1200-talet. Men jag har så för att hästen lyfter frambenen väldigt mycket i galoppen och jag vill inte att hon ska trassla in sig i schabraket… (Samma med hästen som bar schabraket innan den nuvarande tornerhästen.)

Att flera av Sveriges nuvarande riddare har lite brokiga blandningar av stilar på sin dräkt/rustning beror säkert till minst 50% på okunskap och/eller ointresse. Flera har dessutom uttryckt hur dyrt det är att skaffa rätt grejer och att ambitionen har stannat där, vilket ju är fullt förståeligt. (Så är det ju alltid! Tungan ute) I vårt lag hade vi ju en fullfjädrad 1400-talsriddare fram tills för några år sen när han slutade, samt flera mer eller mindre kompletta 1200-talsriddare som slutade rida spel i början av 2000-talet.

Japp, i SCA finns flera som kör 1100-tal och 1200-tal, men den största gruppen just nu verkar vara 1500-talsentusiaster som antingen kör tyska kampfrau-/landsknecht-stilen eller mycket brittiskt renässansmode. Det verkar vara dels en intressegrej men också en social grej, att tillhöra en grupp i gruppen där alla klär sig likadant och interagerar på ett visst sätt. Människan gillar ju som bekant att passa in… Cool

Fortsätter i nästa inlägg, det här blev så långt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2010-05-14 21:47
#4

Vad gäller folk som inte tillhör nischade sällskap så tror jag att det är flera faktorer som gör att de söker sig till en viss period:

Dels tillgången på dräktmönster och information om medeltida mode. Har de dessutom kompisar/bekanta som redan sysslar med medeltid, som har en begränsad mängd kunskap eller mönster, så tror jag att de faller in i det själva också om de inte är kunskapslystna och googlar mycket.

Dels så tror jag att filmer och TV-serier har en stor inverkan på nyblivna medeltidsfrälsta. De ser en film och vill klä sig som sina favoritkaraktärer, oavsett som det är korrekta kläder det handlar om eller ej.

Och dels så tror jag att många som sysslar med medeltid men inte är med i slutna sällskap har en begränsad mängd intresse och tid för att göra sin dräkt. Jag känner rätt många som har sytt 1 uppsättning kläder och inget mer, men den uppsättningen har tagit 5-10 år att få till. Ett år syr de grundkläderna, alltså en särk och överklänning t.ex., och ett par år senare kommer skorna eller huvudbonaden. Sen kanske det kommer en mantel eller mellanklänning något annat år och allt görs såklart så att det matchar det som redan finns i garderoben.

Jag har också stött på flera medeltidare som har lagt ner hundratals timmar på att växtfärga och handsy sin dräkt, och när den äntligen är klar så är det bara den dräkten som gäller. Då är liksom "projekt skaffa medeltidskläder" avklarat för att aldrig mer komma upp på dagordningen. Dessa människor är kanske inte egentligen fast i en viss tidsperiod, de har helt enkelt bara 1 uppsättning kläder som de tycker är snygga och därmed visar de alltid samma tidsperiod utåt. Alltså helt utan att mena det som ett ställningstagande.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-05-14 23:00
#5

#3-4 Klart att man kan har en begränsad tid/intresse om man inte är med i en förening, är mer så fashinerad av att det är just 1300-tal/1500-tal man väljer oavsett intresse nivå, och oavsett om det bara är en dräkt man syr eller tio.

Åhå, är det kvinnliga 1200-talare eller manliga i SCA?? *nyfiken*

Tvivlar inte på att grundtanken var brittiskt 1200-tal, regler brukar ändra sig med tiden. Men nu står det 1200-1400-tal. Vilket är anledningen till att vi har lagt oss (dvs sambon har bestämt och jag gör detsamma för att vi ska få ett enhetligt utseende) på ca 1340.Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-05-15 11:07
#6

#5 Om jag inte minns helt galet så ändrades texten på hemsidan för några år sen när vi hade en riddare som red i 1400-talsrustning och flera andra började gå ifrån 1200-talsnischen. Det som stod innan hade inte ändrats på rätt länge, men i början av 2000-talet så var det ju flera riddare (däribland lagets ena grundare) som började avveckla och flera nya kom in istället. Det blev liksom ett "nytt" lag på många sätt och vis då och även lite nytt fokus. Men det finns ingen i laget som anser att man måste hålla sig till 1200-tal hela tiden bara för att det var där man hade fokus på 90-talet, för nu har ju laget blivit så stort och de flesta av de där 4-5 som var med från starten har slutat för länge sen.

Jag har sett både manliga och kvinnliga SCA-iter med 1200-talskläder, men allra vanligast är kanske kvinnliga bliauter av olika slag. Jag har själv funderat på att sy en bliaut av en sidensari, men det har inte hunnits med än.

Att man ser så mycket 1300-tal på marknader m.m. tror jag beror på dels tillgången på billiga dräktmönster och dels att figursydda, "rena" klänningar utan en massa lull-lull anses "snyggt och stilrent". Personligen tycker jag att det är lite tråkigt utan dekorationer, så lite därför är jag intresserad av renässansen istället, för där får man lassa på med hur många band och pärlor man vill! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2010-05-15 21:48
#7

#6 men bilauter är väl ändå 1100-tal…

Jo jag gissar också på att det har med det figurnära modet som är modernt idag som gör att de flesta vill ha det slimmade 1300-talet.

Själv är jag lite inne på 1100-tal med band och annat bling.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-05-16 10:59
#8

#7 Sorry, det skulle stå "1100-tal och 1200-tal". På senare tid har jag sett mest män i 1200-talskläder i SCA, men när jag har googlat så har jag hittat rätt många kvinnor från olika SCA-länder som har sytt 1200-talskläder.

Jag hade själv en lager-på-lager-dräkt á la 1200-tal för några år sen, som jag var väldigt nöjd med både funktionsmässigt och utséendemässigt, men när jag flyttade för 3½ år sen så åt mössen upp stora delar av dräkten och jag har inte orkat sy en ny. (Mössen tog sig in i min dåvarande bil, där alla medeltidssaker låg i en plastsäck i väntan på flytt.) Se sidan 97 i Medieval Costume and Fashion så får du en bild av hur min dräkt såg ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-05-16 11:33
#9

Men, bilden på sid 97 (fig 117 the pelicion) är en sen 1100-tals klänning…. Mycket snygg, har själv tänkt mig sy någonting liknande att ha i tempelriddarna, men som sagt 1100-tal.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-06-21 01:26
#10

#9 Samma modechang på dräkt användes ju även under första hälften av 1200-talet bland det vanliga folket, och troligen ännu senare här i Norden eftersom vi var lite "efter". (Jag menade bara att sidan 97 i MCF ger en bra bild av vad jag menar, liksom ba't exempel! Flört)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: