Annons:
Etikettevenemang
Läst 4179 ggr
Salo
6/2/10, 2:34 AM

Husabymarken

På söndag, 6/6 är det Husabymarken i Husby Långhundra/Knivsta. Marknad, parad, tornerspel, nationaldagsfirande mm.

Nån som ska dit? Själv medverkar jag i tornerspelen.

Annons:
Anthka
6/2/10, 8:07 AM
#1

tyvärr, husaby ligger alltid fel helg för vår del. Annars skulle jag gärna åka dit och kika någon gång.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FelisLynx
6/2/10, 7:56 PM
#2

Åh toppen glömt bort att den var, brukar gästa marknaden varje år. Men har inte sett att det ska vara i år, brukar alltid stå med på Uppsala Tourism men inte vad jag sett i år. Tack för remindern :)

Salo
6/2/10, 10:19 PM
#3

#2 Varsågod. :) De har ialla fall satt upp skyltar, åkte förbi där i helgen (fast jag bor i Katrineholm). Det är verkligen mysigt där.

Ahnna
6/3/10, 8:49 PM
#4

Nej, jag hinner inte åka dit. Jag har faktiskt aldrig varit på den marknaden som "turist", bara som riddare eller väpnare. Det vore skoj att bara "vara" där någon gång och inte ha en massa måsten.

Lycka till!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
6/3/10, 9:55 PM
#5

hur är själva banan där att rida och hur är själva marknaden?

har bara hört en del rykten om den att det inte ska vara så skoj att rida banan och att marknaden ska vara sisådär…

Salo
6/3/10, 10:02 PM
#6

Det enda är att banan är lite kort men det var absolut inga stora problem som jag fick höra av andra att det var. Jag har ridit på värre så jag tycker inte att banan är dålig (det är sand förövrigt).

Markanden har jag för mig var helt ok, inga nutida grejer iaf som jag sett på exempelvis Finsta medeltidsdagar. Det är mysig stämning där och trevliga små gator.

Annons:
Ahnna
6/4/10, 2:15 AM
#7

#5 Jag anser att banan är på tok för kort, men jag har ju ett fullblod som är f.d. galoppör och därför har vi en väldigt kort accelerationssträcka men desto längre bromssträcka. För oss passar inte den banan alls och jag tycker inte att man hinner varken showa eller förbereda sin träff ordentligt när det är så kort. Så ur "sportsynpunkt" så är 2-3 gånger så långa banor att föredra, helt klart! Flört Det hände ju en incident sist vårt lag red där, på grund av att publiken sitter väldigt nära banan och ett defekt vapen gled ur någons hand. Ingen stor skada skedd, men det kunde ha blivit… *brrr*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Salo
6/9/10, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Blev tyvärr inte mycket bilder från marknaden eller tornerspelen då jag satt på hästryggen större delen av tiden. Men jag lyckades fånga några bilder på tempelriddarnas procession genom marknadsgatan. Sambon blev upptagen till fullvärdig broder under lördagsnatten (det är han som går längst fram.

Marknaden var ok, dock skymtade jag några icke medltida saker här och var men över lag var det bra. Nästa år är det 20årsjubileum så då hoppas jag att det blir större på flera plan.

Men jag är nöjd över dagen, vi hade solsken hela tiden förutom då vi skulle packa ihop och hamnade mitt i ett regn/åskoväder.

Salo
6/9/10, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Salo
6/9/10, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och en bild på två av oss riddare i nationaldagsfirandet.

Salo
6/12/10, 3:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer några fler bilder från Knivstabygden:

Detta är det årliga drängabadet.

Salo
6/12/10, 3:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tempelherrarna

Salo
6/12/10, 3:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Kören under nationaldagsfirandet

Annons:
Salo
6/12/10, 3:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Marknadsstånd

Salo
6/12/10, 3:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Helgonet S.t Mattias

FelisLynx
6/12/10, 12:30 PM
#16

Var där o tittade på allt o alla på bilderna. Var en jättefin dag med, som vanligt, trevliga människor överallt. Fina kort föressten. Känns dock som om marknaden i sej krymper för varje år, men kvaliten på varorna är densamme, rätt så fin mao. Önskar bara att dessa hemska sammetsrullar försvinner in i historien.. Men de finns väl av en anledning, folk köper till sina små prinsessor, och de blir i sin tur glada o nöjda och får känna sej som en prinsessa för en dag. En inkörsport till medeltidsintresset måne?

Nåja ett år kvar till nästa gång. Däremellan kommer 7 dar per å på rosornas ö…

Upp till toppen
Annons: