Hantverk

Virkade man på medeltiden?

2010-05-16 12:46 #0 av: Mikolina

Hej Jag är helt ny på detta. Skall på mitt första lajv i sommar så jag håller på att samla så mycket info som det går. Så att jag inte gör alltför mycket fel.

Jag älskar att virka och jag gör det i många olika material. allt från bommull, läder, lin, till silvertråd.Jag håller även på med makramé. Är detta medeltidsmässigt?

Detta är helt klart den bästa sidan jag hittat.

//Mikolina

Anmäl
2010-05-16 14:06 #1 av: Anthka

Nej, tyvärr, virkning är ett 1800-tals fenomen.

Anmäl
2010-06-13 19:52 #2 av: LajvKrattan

Om du gillar virkning så börja nålbinda! Jag älskar själv att virka men var medveten om att detta är långt ifrån medeltida. Att ha virkade saker på ett lågkravslajv går väl för sig men inte att sitta och hålla på med det. Här på hantverksfliken finns några bra inlägg om just nålbindning och hur man gör. Nålbindningsnålar kan du köpa på svarta katten (www.svartakatten.com).Flört

Anmäl
2010-06-14 01:46 #3 av: LinaN

Eller hos någon på en vikinga/medeltidsmarknad, där brukar man kunna hitta bra nålbindningsnålar för bra priser! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2010-06-15 22:37 #4 av: PogoPedagog

eller tälj en själv gratis och superenkelt och börja på stört;)

Anmäl
2010-06-16 01:55 #5 av: Mikolina

Jag har börjat nålbinda. Det är kul men jag behöver inga strumpor.  Kanske är lite knasig men jag gillar att testa olika tekniker och olika material. Sååååå..

Jag nålbinder en hatt med brätte typ solhatt i bast. Gräs fanns på medeltiden.

Nåja jag gör det nog mest för att se om det går inte för att det skall vara historiskt korrekt. ;)

Anmäl
2010-06-19 13:48 #6 av: PogoPedagog

det låter spännande, du får fota den och lägga ut här när den är klar

Anmäl
2010-08-28 16:21 #7 av: LajvKrattan

Vad kul att du lärde dig så snabbt! Själv tog det mig månader att lära mig... *mumlar avundsjukt* Oskyldig

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.