Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4066 ggr
Anthka
6/20/10, 4:46 PM

Anno 1340

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer bild på de där jätteprojektet jag har pratat om hela våren. Två dräkten anno 1340, sydda (nästan) från grunden.

Till mannen: Skjorta, hosor i två färger, jacka i mi-parti med knappar fram och på båda ärmarna, coif och påsmössa.

Till mig: Särk, underklänning herjolvsnäs no 41 med knappar till armbågen, överklänning i samma mönster (med tungor istället för hela ärmar) och fickslitsar.

Mängder av tidstypiska detaljer som knappar i avvikande silke, snoddar vid i stort sett alla linningar och fodrade tippar/fickslitsar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Lillyblossom
6/20/10, 8:00 PM
#1

Riktigt, riktigt, RIKTIGT Snyggt!!!! Skrattande

Väldigt fint tilsammans och allt! Vill se mer bilder ;) Gärna om det går och se knapparna i det avvikande silket… Och hans stövlar… Tungan ute

Grattis till ett välfört och vackert arbete! ;)

prodigy
6/20/10, 8:27 PM
#2

Verkligen jätte snyggt! Vilket arbete! …och snyggt med det röda och gula tyget till rött Hår!Glad

Anthka
6/20/10, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tackar Skrattande

Knapphål i avvikande silke skulle det vara (dålig bild men det är ljusgrönt):

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
6/20/10, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Knapparna är visserligen i siden och i avvikande färg när de är oknäppta men när jackan är knäppt blir det ju svarta knappar på svart botten, den gula ärmen har gula knappar och den svarta har såklart svarta.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
6/20/10, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Snoddarna på den gula klänningen är i samma gröna silke som i knapphålen, den röda har krappröda och vita yllesnoddar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
6/20/10, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Infodringen i tungor och fickslitsar är en siden/ull blandning (80%/20%), modellerna har samma fyra sidopaneler och lika lång nederkant (vördad 4m i fållen ;) som herjolvsnäs no 41.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
6/20/10, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Skorna (som inte syns då klänningen är fotsid) och stövlarna har en god vän till oss gjort, och brokorna hade han sedan tidigare. Slöjan är en gammal fusk fusk fusk i sista stund för att få frisyren att fungera. Annars är allting nysytt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

prussiluskan
6/21/10, 8:33 AM
#8

Mycket tjusigt!!

AutumnWicca
6/21/10, 12:42 PM
#9

Jättefint! Ni passar väldigt bra i era kläder!

Hoppas ni fick en fin dag!!

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Anthka
6/22/10, 12:27 PM
#10

För den som är mer intresserad av sömnadstekniska detaljer och fyndbaseringen finns ett långt utlägg här:

http://liljekonvaljemo.blogspot.com/2010/06/vad-ar-val-en-bal-pa-slottet.html

(neeejdå jag gör inte aaalls reklam för mig själv Flört)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

lillalollo
6/25/10, 10:48 AM
#11

Verkligen snyggtGlad

Det syns att du kombinerat och tänkt innan du satte igång att sy.

Vad menar jag med det? Jo att färgvalen och kombinationerna vad skall ha knappar i vilken färg vilket material vad skall ha fastsydda snoddar osv ger en alldeles egen kombination. Mycket snyggt speciellt färg valen.

Mvh Lollo/Louise/Lovisa af Tallkotten

Gudris
6/25/10, 11:28 AM
#12

Vackert! Bra jobbat! :)

Anthka
6/25/10, 4:02 PM
#13

Tackar vad söta ni är Glad

#11 jag har faktiskt inte tänkt innan, jo modell och tyg var uttänkt (i modell ingår knappar), men alla smådetaljer… Som exempel så började jag med en snodd i vitt silke till fickslitsarna. Upptäckte att den blev för glansig mot det matta tyget. Repade upp och rotade efter mitt tunna vita ullgarn istället. Hittade garnnystanet fastsittande i en stickning (ve och fasa). Summan av kardemumman är att jag drog av garnet, för att kunna få loss tråd att göra snoddarna av så nu har stickningen en skarv mitt i sig…

Nej jag tänker sällan hela vägen innan jag gör saker, men jag har ett stort föråd material att ta ifrån det hjälper i sånna här fall.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
hctk
6/28/10, 11:32 PM
#14

Riktigt snyggt!

Går det att hitta mönstret till klänningen någonstans? Oskyldig Skulle vilja försöka mig på att sy nått liknande till mig själv hehe

Anthka
6/29/10, 9:43 AM
#15

#14 tack, vilken klänning menar du? Jag har till båda utgått från handelsgillets mönster på grönlandsklänningen, men gjort om en hel del. Det mönstret har en mindre omkrets i nederkant, bara två sidopaneler (jag har 4 i båda) och en smalare halslinning. De långa ärmarna som mönstret har stämmer med underklänningen men överklänningens ärmar har jag ritat om för att få tungorna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: