Köp & Sälj

Söker medeltida kläder

2010-07-07 01:59 #0 av: Cornish-rex

Hej!

Jag läser flitigt här inne men skriver sällan något. Är mycket intresserad av lajv och liknande. Men jag är nybörjare och kan nästan ingenting. Jag gillar framförallt kläderna :).

Jag skulle vilja ha en klänning, har ingen aning när och var jag ska ha den men kläderna tilltalar mig så mycket. Jag tror inte klänningen måste vänta så länge på sin första medeltidsmarknad faktiskt ;).

Okej, till saken. Jag undrar om någon har en klänning, hätta (eller vad heter det man har på huvudet?).. Ja, jag är intresserad av det mesta. Allt en nybörjare behöver :). Har ingen aning om vilket år jag söker kläder ifrån :S

Det kanske till och med är någon som syr på beställning? Brukar det bli väldigt dyrt? Har mycket tankar om vad jag vill ha.

Jag har storlek 34-36 och bor i Gävle.

Snälla tyck inte jag är knäpp för jag vill ha kläder som jag inte har användning för. Orkar inte med hårda ord...

Kram!

Anmäl
2010-07-07 10:45 #1 av: Anthka

Tyvärr har jag ingenting jag vill bli av med (annars har vi samma storlek) men, jag tror inte någon här klassar dig som knäpp bara för att du vill ha medeltida kläder. Vi är tillräckligt många dräktfantaster här för att tycka det är jättekul (välkommen i gänget Glad).

Själv tänkte jag mig på sikt sy både 1500, 1700 och 1800-tals kläder. 1500 vet jag en marknad för men de andra... De är fina och jag vill ha dem, punkt. Flört

Anmäl
2010-07-07 13:10 #2 av: LinaN

Jag brukar sy upp på beställning, och priserna ligger med material mellan 500-1000kr per plagg. Men då får man ju också tänka att materialet inte kostar gratis.

Jag har en vit broderad struthätta (som är fodrad) som jag kan tänka mig sälja för 300kr + frakt.

Sedan har jag en ljusblå underklänning i linne som bara ska fållas som jag kan tänka mig sälja också. Den är litet liten till mig ^^ 300kr för den med så har jag iaf fått tillbaka materialkostnaden.

Annars kan jag som sagt sy upp på beställning :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anmäl
2010-07-07 18:58 #3 av: Cornish-rex

#1 Skönt att höra att jag inte är ensam! Blev verkligen glad för ditt inlägg. Hör gärna av dig om du tänker sälja något någon gång...

#2 Det var ju billigt ju! Fast jag vet inte precis vad jag vill ha.. Jag vet inte vad man behöver? Vad man ska börja med? Har du bilder på det du ska sälja? Har du bilder på klänningar du sytt så man kan få lite idéer? Eller du kanske vet en hemsida jag kan titta på? Vad tycker du man ska börja med. Jag är helt på 0. Flört

Jag undrar var man ska börja om man är nybörjare? Marknader? Vad gör man där? Lajv, vad innebär det egentligen? Vad gör ni när ni träffas?

Läser era inlägg med stort intresse... Tack för hjälpen Anthka och LinaN!

Anmäl
2010-07-07 19:53 #4 av: LinaN

Jag brukar rekommendera nybörjare att starta sin garderob innifrån och ut. Dvs en undersärk om man är kvinna och tunika byxor om man är man, sen bygger man på allt eftersom.

Mantel är det jag brukar ta i nästa steg, eller ett varmare ytterplagg. Jag ska få tummen ur i morrn och lägga upp mina priser på min blogg så du kan kika där :)

priserna utgår ifrån maskinsömnad.

Anmäl
2010-07-07 19:54 #5 av: MarjaP

Jag har två kortärmade linneklänningar som nog är i rätt storlek (jag är 1,67 lång och stl small/36) som jag kan sälja. De är inte historiskt korrekta men fina och svala på sommaren och passar kanske på ett lajv.

En mossgrön med ett spänne i halsen.

En grålila med ett fint band runt halsöppningen och funt fållen längst ner.

Båda är maskinsydda. Hör av dig om du är intresserad, jag har inte satt nåt pris än, bud är välkomnaGlad kan nog fixa bilder också.

Anmäl
2010-07-07 22:34 #6 av: Cornish-rex

#5 Är intresserad, tror jag :S. Vet knappt vad du pratar om om jag ska vara ärlig... Haha :) Skulle vara kul med bilder. Blir svårt att lägga bud då jag inte har någon aning om vad det brukar kosta.. Men vi får väl se efter att jag sett bilderna. KUL!! Vad har du använt dom till? Var? Vad brukar du göra?

#4 Aha du har blogg... Ska in och kollaså fort jag hinner.. Du kanske har bilder där också, på det du säljer alltså? Tack så jättemycket för ditt svar. Ska kolla garderoben, men tror jag inte har något som passar...

Ser man skillnad på maskinsömnad eller om man syr själv? Vad blir det för skillnad?

Anmäl
2010-07-07 23:29 #7 av: MarjaP

Finns tyvärr inga bilder på just de grejerna men det går ju att fixa. Det var två klänningar som jag paniksydde innan jag skulle åka på medeltidsveckan i Visby första gången.

De är enkla modeller som inte har knäppning eller snörning, så det är väl tidig medeltid de passar bäst som. Sen använde man troligen inte färgat linne då, men linne är ju ändå ett skönt alternativ till ylle på sommaren.

Jo, visst ser man skillnad på maskinsytt och handsytt, men det är kanske inte så noga om man inte vill vara väldigt HK. Eftersom jag utvecklat det här nörderiet en hel del sen den sommaren så sitter jag nu och handsyr allt, i ofärgat lin eller i ylle, med vaxad lintråd. Flört

Men som sagt, kan fixa bilder, dock inte ikväll. Kanske hinner fota imorn. Lägger upp på bloggen isf, har en del annat som borde dokumenteras också, den nya vikinga-outfitten t ex! Skrattande 

Anmäl
2010-07-08 01:13 #8 av: Cornish-rex

#7 Handsytt, jössös, då måste man ha tålamod.. Och vaxad lintråd till och med, där ser man ;) Jag gapar av både förundran och avundsjuka!

Får man fråga hur jag hittar bloggen? Det skulle vara jättesnällt om du knäpper lite bilder, men ingen broska. Ska vara borta till fredag kväll, åker i natt.

Vikinga-outfit... häftigt, den skulle jag vilja se!

Anmäl
2010-07-08 01:44 #9 av: Cornish-rex

Kanske ska tillägga att jag är intresserad av vikingakläder också. Spelar ingen roll vilket, bara dom är fina. Även skor (37/38), mantel, cape mm.. Allt vad man behöver :)

Anmäl
2010-07-10 18:26 #10 av: Cornish-rex

Någon som har fixat bilder? Glad

Anmäl
2010-07-11 13:07 #11 av: LinaN

#10 ska föröska få ordning på det här i eftermiddag/kväll :)

Anmäl
2010-07-11 23:55 #12 av: MarjaP

Nu finns bilder! Bortse från den inte så vackra flickan i klänningarna, jag hade precis burit sisådär 100 l vatten till min pappas växthus och trädgårdsland och kände mig lite som en tomat själv också...

http://hargjortdensjalv.blogspot.com/

Anmäl
2010-07-12 00:59 #13 av: Cornish-rex

#12 Mycket fina! Är intresserad av båda, men ska prata med mamma först... Var bor du/ blir det dryt att skicka?

Anmäl
2010-07-12 13:34 #14 av: Cornish-rex

Lina, är fortfarande intresserad av dina saker också...

Marja... jag har ingen aning om vad jag ska buda.. vet inte vad det kostar att göra och inte vad man brukar sälja dom för heller..

Anmäl
2010-07-12 21:56 #15 av: MarjaP

Haha, och jag har aldrig sålt nåt heller så jag har ingen aning! Men de här två är ju maskinsydda så jag tänkte mig inga jättehöga priser. Kanske 400-500 kr styck? Ni som sytt och sålt en del förut, låter det rimligt? Vet inte vad det blir i frakt heller, tror inte de väger så mycket...

Anmäl
2010-07-24 17:18 #16 av: helvilissa

om du inte redan har köpt en klänning så säljer jag en vinröd figursydd högmedeltidsklänning i strl small (är själv 165 cm). den har snörning i ryggen, jättefin,, men jag håller själlv på att byta period till vikingatid...

Anmäl
2010-07-24 19:25 #17 av: Schannalle

Jag har en brun handsydd yllehätta som är fodrad med vitt linne att sälja. Den knäpps framtill med handgjorda ylleknappar.

Anmäl
2010-07-24 19:26 #18 av: Schannalle

Oj, glömde ju skriva att jag vill ha 175 kr för den, hättan finns i Uppsala, men jag kan skicka.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.