Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6696 ggr
LinneaChristina
2010-07-20 14:36

Klänningsfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ett par år sedan jag var på medeltidsevenemang senast, men i år bär det av till medeltidsveckan igen! Innan dess tänker jag sy upp en ny dräkt. Har funderat mycket på vad jag vill ha, och har kommit fram till något liknande klänningen på bilden. Tänker mig att det röda är tunt, fint ylle och det guldgula något sidenaktigt.

Tyvärr har jag hunnit glömma mycket av det jag visste om vad som är HK och vilka detaljer som hör hemma i vilket århundrade. Därför behöver jag hjälp av er!

När skulle en sådan här klänning kunna vara ifrån?

Ärmarna: när jag tittat på autentiska bilder från medeltidenhar jag inte sett några som har en bård vid armbågen, där hängärmen börjar. Dessutom verkar alla sådana här halvlånga hängärmar från armbågen vara antingen väldigt smala eller "fyrkantiga".

Min lillasyster på nio år ska få en liknande klänning i lila och rött. För ett tag sedan köpte jag tio små silverbjällror som hon skulle få ha på sin nästa medeltidsklänning. Var på klänningen skulle det passa att sätta dem?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
Anthka
2010-07-20 19:52
#1

Med en liten ändring av ärmarna och en annorlunda halslinning (tänk rundad eller "nyckelhål" skulle jag säga att det passar in under 1100-talet.

Alternativt så gör du tungor av klockärmarna, gör en båtringning och skippar det knutna bältet, då blir det mitten på 1300-talet.

Bjällor tillhör narrar, så det blir inte hk i vilket fall som hellst. Men eftersom lillasyster "endast" är nio så sätt dem där du känner att du vill (jag kör stenhårt på lite lösare hk regler för barn, just därför att det ska vara kul för dem)

Återkommer med bilder när jag rotat fram dem ur datorn

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-07-20 19:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sent 1100-tal

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-07-20 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

1100-tal st: alban psaltaren (den förra var tysk av något slag)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-07-20 19:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

1100-tal (igen) med bältet du har på din bild, st: alban psaltaren

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-07-20 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

1340 Gissar på roman de la rose (med stora tveksamheter), här är i alla fall tungor på klänningarna.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-07-20 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

1330-1340 luttrell psaltaren (också tungor)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
2010-07-20 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och 1400-tal (ingen aning om när eller var mer exakt, snubblade över den när jag letade efter de andra)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

prodigy
2010-07-21 23:14
#8

Underbara bilder du samlat!

LinneaChristina
2010-07-22 00:24
#9

Tack snälla för alla tips med bilder och allt!

Det lutar åt att jag anpassar den till 1100-tal. Halsringningen är inga problem att ändra, den hade jag inte funderat så mycket på utan ritade den ganska på måfå.

Funderar dock över ärmarna, vad exakt är det som är fel? Bården ovanför armbågen? Och att överklänningens ärm är snäv ända ner till armbågen? Tittar jag på dina bilder verkar det vara det som skiljer sig åt.

Vet du var jag kan hitta fler bilder från 1100-talet?

Har bestämt för mig att jag hört att även rikare personer som inte var narrar gärna prydde sig med små bjällror… Tycker i alla fall man kan tänka sig att man någon gång satte sådana på barnkläder, även om det inte finns belägg för det, just för att det skulle vara kul :)

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Anthka
2010-07-22 09:08
#10

#9 Det jag ser när jag tittar på din bild är en ärm som är snäv, och slutar vid armbågen med en skedformad tunga ner, nästan 1300-tal men inte riktigt (smalare tunga och 1300-talet hade varit givet). En 1100-tals ärm är ofta klockformad (se bild #2 och #3) och går minst ner till halva underarmen.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinneaChristina
2010-07-22 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Tack igen! Är detta godkänt 1100-tal? :)

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

FelisLynx
2010-07-22 14:01
#13

Titta på Eva Anderssons hemsida, uppsydd o klar. Det är den jag håller på o syr efter.

http://web.comhem.se/~u31138198/1130.html

Good Luck A

Annons:
LinneaChristina
2010-07-22 14:27
#14

Vilka bra bilder! Tack!

Har tänkt åka och köpa tyg idag. Jag skulle vilja ha en slöja liknande de som Eva har till sina andra två 1100-talsklänningar. Vad är det för sorts tyg? Tunt linne? Och hur mycket kan det tänkas gå åt till en sån.

Känns det riktigt med tunt sidenfodrat ylle till den här klänningen?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Anthka
2010-07-22 17:42
#15

Japp, det är absolut godkänt 1100-tal Glad 

Siden, är oavsett medeltida period, ett ovanligt material i en hel dräkt (tänk högtidliga tillfällen för adeln). Att fodra en liten del (antar att det bara är klockorna du tänker fodra)är ett sätt att använda siden på om man vill ha ett HK plagg som inte skriker "kröning av kung ditt eller datt". Eftersom modellen är ett modeplagg, inte bara basplagg, så är det helt riktigt med lite siden foder.

Vad jag försöker säga är, ylle + sidenfoder låter helt hk.

Jag har för mig att Eva skriver ut vad hon har använt för sort tyg.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FelisLynx
2010-07-22 17:58
#16

Bägge Evas klänningar är i tunn ull, själv har jag gjort min i linne (den gröna på evas sida) o den yttra bliauten i siden, då vi ska gå som adel…. på nåt vis… Hur HK det är vete 17 men så fick det bli :)

LinneaChristina
2010-07-22 18:35
#17

Yes!! :)

Hade egentligen tänkt mig allt gult i siden, alltså även de undre, snäva ärmarna och det som skymtar fram i halsringningen. Alltså en hel underklänning (även om jag fuskar och bara syr ärmar och "haklapp") i siden. Men det blir alltså lite för lyxigt?

Passar på att fråga för säkerhets skull, om ni har "En handbok om den medeltida kvinnodräkten", skulle det vara ok att utgå från kjortelmönstret på sidan 13, eller är det något som gör att det hör till fel tidsepok?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

LinneaChristina
2010-07-22 18:38
#18

Jo, jag har ytterligare en fråga! Tack för att ni har tålamod med mig! :)

Det känns inte helt rätt att hänga något i ett sådant här tygbälte. Håller ni med? Hur ska jag annars få med mig mina småprylar? Om jag kan ha en liten påse/väska, hade man någon särskild sort på 1100-talet?

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Anthka
2010-07-22 20:15
#19

Klart det fungerar att sy hela "underklänningen" i siden, det är ett HK material, och som sagt, det du syr blir ju en överklassklänning.

Ja, det skulle kunna fungera med det mönstret (även om jag ogillar handboken över lag).

Väskor är sorligt frånvarande i 1100-tals manuscript, jag letar själv förtvivlat efter bilder på det men men, troligen så hade kvinnorna någonting i ett smalt bälte under överklänningen (man drar alltså upp klänningen för att komma åt väskan), det eller så hade de bärare/tjänare/valfri manlig person som bar alla saker åt dem…Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinneaChristina
2010-08-04 15:07
#20

Hej igen! :)

Nu har jag börjat klippa ut tyg till klänningarna. Men jag är väldigt osäker på hur jag ska klippa ut ärmarna. Jag har gjort några prov-ärmar av ett lakan men inget blir riktigt bra.

Det verkar bäst att göra ärmarna av två delar som sys ihop och låta dem vidga sig både uppåt och nedåt, om ni förstår. Är det riktigt? Det är lite synd om det syns en söm i mitten av insidan på ärmen, men jag antar att det är oundvikligt?

Ett annat sätt verkar vara att klippa ut som till en rak ärm och sedan sy på någon sorts kil nertill så att det blir klock-/trumpetärm (eller vad det är jag ska göra).

Snälla, lite tips! Jag vågar inte klippa ut ärm ur mitt dyra ylletyg innan jag är säker på att det blir bra!

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Annons:
Anthka
2010-08-04 18:29
#21

Jag har sett rak ärm med kil för att vidga nederkanten av ärmen i de flesta beskrivningar. Pröva hur den blir i skräptyget (så du får rätt dimensioner och blir nöjd).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-08-04 18:41
#22

Jag har sett rak ärm med kil för att vidga nederkanten av ärmen i de flesta beskrivningar. Pröva hur den blir i skräptyget (så du får rätt dimensioner och blir nöjd).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-08-04 18:46
#23

Jag har sett rak ärm med kil för att vidga nederkanten av ärmen i de flesta beskrivningar. Pröva hur den blir i skräptyget (så du får rätt dimensioner och blir nöjd).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

FelisLynx
2010-08-04 23:23
#24

http://www.eg.bucknell.edu/~lwittie/sca/garb/bliaut.html

Denna beskrivning följde jag när jag gjorde min klänning. Med viss ändring av just ärmarna för att få de mer "växande" jämt utåt efter bilden på Eva As sida. Typ hink, smalare nedtill för att bli större upptill om nån fattar Glad

http://www.festiveattyre.com/research/lacing/lacing.html Hur man snörar sin Bliaut.

 http://www.gelfling.dds.nl/index.html Annan variant på ärm o Bliaut

Lycka till

LinneaChristina
2010-08-10 23:33
#25

Tack för länkar. Det blev kilvarianten av ärmarna. Nu är jag nästan klar, men slöjan återstår. Tänker mig en sån som Eva har till sina bliauter. Vilket format skall den ha? Svår att se på bilderna när den är på huvudet på någon.

//Linnea

Välkommen att titta in på min blogg!

Upp till toppen
Annons: