Annons:
Etikettevenemang
Läst 6109 ggr
LinaN
2010-07-19 13:06

Kongahälla medeltidsdagar 23-25 Juli 2010

På Bohus fästning i Kungälv blir det medeltidsjippo för hela slanten!

inträde 175kr/person, och ska ni titta på tornerspelet så är det ytterligare 225 kr.

Marknaden är fullsmockad med försäljare däribland SPQR och Medeltidsmode för att nämna två.

jag ska dit i år :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
MagganM
2010-07-19 13:36
#1

Jag ska också dit! :-) Längtar längtar!

Själv så ska jag jobba i deras Kärlekspatrull som går runt på marknaden och sprider kärlek genom kramar, lyfta barnvagnar, klia på ryggen och dela ut pepparkakor som är mycket bra för matsmältningen.

So watch out ;)

LinaN
2010-07-19 16:42
#2

#1 trevligt! Jag, sambon och kompisen kommer på lördag och stannar väl större delen av dagen. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tina69
2010-07-20 00:20
#3

Vi ska dit, jag sambo, son, bebis och två kompisar…alla medeltidsklädda utom bebis fast om jag hinner ska jag slänga i hop en liten coif till henne.

Blir där mest hela lördagen.

Ska bli sååå kul.

Anthka
2010-07-20 09:27
#4

225 spänn för ett tornerspel! Förvånad Och jag som trodde gotlänningarna var dyra…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-07-20 12:43
#5

#4 jag begriper inte vad det ska vara bra för o vara så dyra….. jag är litet sån att har jag sett ett tornerspel så har jag sett de flesta…. jag skulle ALDRIG ge 255 spänn för o se ett spel….

det är på gränsen till att jag ger 175 i inträde också, men det ska vi söka pengar från studiefrämjandet så vi får pengarna tillbaka iom att det är ju ett studie/museumbesök vi åker på :D för vi är ju då 3-4st från vår förening som åker. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tina69
2010-07-20 13:37
#6

för 225 ingår inträde ju……läste jag i allafall på deras hemsida

vi köper familjebilljett…2 vuxna och 2 barn 500kr (tornerspel och inträde) nog för att vi sett massa tornerspel men vi är såna att vi aldrig tröttnar. Och sonen har aldrig sett nått…blir hans första.

Annons:
Anthka
2010-07-20 14:32
#7

#5 jag kan tänka mig att se andra grupper rida (om det är gratis eller väldigt billigt) bara för att se hur de gör. Men 225 är alldeles för mycket, gotlänningarna tar 180/220 (nattföreställningen med massa extra) och det tycker jagär för mycket det med.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

zayla
2010-07-23 00:39
#8

Å jag kommer dit också, likaså min kompis. Fast jag tar nog bara själva inträdet och resterande peng till något o äta och möjligen nån inköp. Tornespelet får jag hoppa över i år.

LinaN
2010-07-23 01:30
#9

#8 vilken dag åker ni dit? Är det du och samma kompis som sist? vi ska dit på lördagen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2010-07-24 02:36
#10

Lördag!! Ja, det är samma kompis som sist (hoppas jag, för hon var visst där nu ikväll, troligen med sin syster.)

LinaN
2010-07-24 11:10
#11

#10 men då ses vi förhoppningvis där! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2010-07-24 20:51
#12

en klart överskattad marknad, för det första fick man köa 30 minuter, parkeringsplatsen låg ytterligare 30 minuters gångväg från marknaden. Dvs det tog ca 1 timme innan man kom in.

köerna hade kunnat minskas avsevärt om de som var historiskt klädda hade fått gå i en egen kö.

Sedan vart ju priserna hutlösa inne på plats. En öl/cider 50kr, maten ska vi inte ens tala om. men vi vart väldigt glada över att ha tagit med oss 2 hemmalagade baguetter per eperson in.

men vi hade iaf trevligt, jag blev förföljd av en jauvetare (tror jag…. någon i narrkläder iaf ^^) som asnsåg att det var jag som förde oväsen med mina pinglor på väskan, när han hade pinglor både högt o lågt kring sina fotleder ^^

Sen så campade vi bokstavligen talat i Kerstins tält, och jag fick handlat litet tyg, klämde litet på några nya böcker och sådär, samt hjälpte Kerstin med litet av varje, hjälpte några kunder mäta, sålde litet småsaker och annat när jag ändå stod där hos henne  :D

Det är roligt att vara betrodd kund, hon sätter måttpinnen i näven och ger en saxen och sen pekar hon vart kassan är så får jag sköta mig själv ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

zayla
2010-08-16 01:11
#13

Jajusteja! Jag kom dit… ca kl. 11.30 ca. och hade dessvärre tur att komma in direkt på parkeringen Eriksdal och hitta en plats. Så det tog mig dock lite extra tid o gå till borgen pga hälsenorna.

Kan hålla med Lina att det borde funnits egen kö för historiskt klädda och så tycker jag vi kunde fått ett trevligt historiskt band istället för ett pappersband.

Priserna! Huu… maten var på tok för dyrt !! 75 kr för en liten kycklingpita när en sådan i vanliga fall kostar kanske 40-45 kr. Äppledricka i mugg kostade 10 kr!!! Liten flaska vatten 15 kr!! Nästa gång tar jag med egen matsäck!!! Skrikandes

Marknadsrundan var väldigt intressant o gå på, kändes som om man skulle gå fram o tillbaka eftersom man kunde inte bestämma sig om man ska köpa det eller det?! Det fanns intressanta tält, där en man ropade något i stil med "märkvärdiga föremål" eller det var något sådant som skulle väcka uppmärksamhet. Men en sak undrar jag… de som fick "bada" i karet där man skulle kasta något på en pinne eller hur det nu var. Det där var väl inte vikingaaktigt ??? Jag får en repris att sådana finns i amerikanska filmer?!

köpte kaffefudge o de var supergoda, dock inte tidsenligt! Obestämd Men det kändes ändå att man inte sett allt. Sista provet var att stå i bågskyttekön 1 timme! Tur jag hade med mig min inte-klippta-men-fyrkantiga lätta o tunna mantel i ljusbrun fiskbensmönster, den höll mig varm medan man stod där i blåsten. Så var det dags! Fick en bra båge o sköt två träffar som fastnade till vänster och när mannen förklarade för mig att jag måste hålla bågen stilla efter släppt pilen, så när det sista skottet gick iväg, susade den över tavlan..men.. på mitten. Om jag hade bågen något mer sänkt så hade jag kunnat få mitt i prick! Tja, inget pris fick man…hehe… men det har ändå visat mig att jag kan skjuta ganska bra.

Ialla fall ger jag Kongahälla godkänt betyg o åker dit igen med bättre hälsenor. Kanske man ska ta med sig lite småsaker o sälja över korg, gå runt o ropa?! He.. måste fundera på det och om det är ok för arrangörerna också?

Annons:
Sareb
2011-04-28 00:14
#14

hallojsan folket… norpar min flickväns konto här en stund då vi känner arrangörerna litet granna Flört

Appråpå priset…
1) Skyll på kommunen som höjer hyran för Borgen varje år. Försök sänka priset då å ni e inte dåliga hehe
2) Hyra av vakter, införskaffandet av öl, hyran för hästar, riddare, gycklare å artister kostar sin lilla slant det också
3) göra reklam för evenemanget kostar sitt
4) all uppbyggnad av barer, scener å dylikt har sin kostnad
5) många bäckar små… kräver många tusenlappar

Sen kan man ju tillägga att i år kommer en kran ställa upp gratis, vad jag förstått det som, som kranföraren köpt in själv för egna pengar, bara för att hjälpa arrangemanget. snacka om att visa Hjärta!!!! Den har inte varit billig att hyra tidigare år kan jag lova.

Det går även, för dom snåla, att förbeställa biljetter från hemsidan å få 20-30% rabatt om jag inte missminner mig. Så varför inte gå in där å beställa så löser sig nog pris biten också.

Medeltidsdagarna har en Facebook sida, det är bara att gilla och komma med konstruktiv kritik å förslag om ni vill det.

Och om ni undrar hur lätt det är att skapa en festival… det händer att kommunen motarbetar arrangörerna in i det minsta innan festivalen börjar. Så det är lite att arbeta i motvind vad man förstår. Så snälla… klaga inte. Är det dyrt, ge fan i att gå dit, det är inget tvång. Men det är faktiskt Sveriges näst största Medeltids Festival å den har snart hållt på i 10 år; det torde tyda på att det är en ganska lyckad festival, eller hur?

Så kom å gör det till en fest! För visst fasiken är det kul när man väl kommer på insidan Skrattande

Tomteslakt
2011-04-28 07:05
#15

Att ta hutlöst betalt är inte en ursäkt faktiskt, Ekenäs tornerspelshelg har inte så pass oheumlt dyra priser och då hyr de ändå in lag som Tournamentum som är ett av (om inte DET allra) dyraste laget i Sverige samt en massa hantverkare, Carnis som matlagare, Jauvet förut och andra evenemang såsom hyra av slottets mark, andra hästvenemang som pilbågsskyttar och islänningsryttare. Dessa lär inte vara helt billiga de heller och då tar de ändå bara 100kr för BÅDE inträde och tornerspelet, som folk säger sig har man sett ett har man sett alla /tyvärr, men just den grejen ligger kanske hos tornerlagen att göra sig själva unika).

Att annordna en "festival" som man kallar det är förstås dyrt, det tror jag inget annat om, men om t ex tar ett lite billigare pris så kanske man får dit fler besökare, vilket genererar mer pengar och också ett bättre omdöme om marknaden eller "festivalen".

Fler och fler undviker ju t ex att gå in på tornerspelet i Mariefred och Visby just därför att det är så dyrt.

Jag anser att det är folk rättighet att få "klaga" och vissa sitt missnöje även utanför arrangörernas hemsidor eller klagomurar. Det är folks egenupplevda händelser vi pratar om.

LinaN
2011-05-01 20:23
#16

#14 det som jag kände vart mest irriterande var att det inte gick att förhandsboka biljetter på ticnet eller vad det nu heter till evenemanget för deras hemsida inte fungerade osv.

Sånt är också irriterande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moeler
2011-05-02 08:56
#17

#15

Det må vara att man tycker Tornerspelen i Visby är dyrt men jag tycker nog att man skall betänka allt som inte kostar pengar. Under Medeltidsveckan så kan man i stort sätt se alla artister gratis på Forum Vulgaris, marknaden kostar inget inträde och även om några tycker att det är dyra avgifter för marknadsdeltagarna så täcker det inte kostnaderna för allt som händer på marknaden på långa vägar. Ingen skall tro att artister jobbar ideellt!

Medeltidsveckan består av otaliga programpunkter som går med förlust men som arrangörerna anser vara viktiga för att göra ett bra arrangemang. Det är allt detta som tornerspelen finansierar!

Sen har man naturligtvis rätt att gnälla! Men ibland kanske man skall tänka efter innan!

Anthka
2011-05-02 11:38
#18

#17 självklart arbetar inga artister helt ideellt, men utan att vara insatt i mtv ekonomi (det finns för övrigt en separat tråd om det) så tvivlar jag starkt på att tournamentum skulle betala hela mtv med sina intäkter från spelen.

Jag tycker också att det är dyrt med deras spel, framför allt som det är så tydligt att de är uppgjorda. Tournamentums riddare är otroligt skickliga ryttare vilket gör det uppgjorda i spelen ännu tydligare. Men nu har vi hamnat lite OT, tråden handlar om kungahällas priser kontra kvallitet på event.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2011-05-03 10:53
#19

Är kongahälla lördag till måndag? Är det fredag till söndag så är datumen 22-24… Bara undra. Är ju inte omöjligt att man har evenemang till måndagen.

fayefaye
2011-05-03 13:23
#20

Tror det är fre-sön, denna tråden är ju från förra året så det är nog förra årets datum :)

Annons:
Sareb
2011-05-06 01:55
#21

www.bohusfästning.se

Detta är senaste nytt ang Kungahälla Medeltidsdagar..

Gråter

MagganM
2011-05-06 10:08
Loviz
2011-05-08 22:31
#23

Trist att det får lägga ner pga kommunen. tar väl nåt år så förstår de sitt misstag… Man har ju förstått i den här tråden att kommunen inte har varit så väl villiga.

Jag har aldrig varit där men hade tänkt åka i år en de får bli någon annan dagsutflykt istället…

fayefaye
2011-05-09 20:10
#24

Verkar inte vara helt kört än i alla fall…

MagganM
2011-05-09 21:07
#25

Nej imorgon ska arrangörerna ha möte med politikerna i kommunen. Hoppas verkligen att det händer något!

Tina69
2011-05-10 22:14
#26

<<<<<<<nu blir det av i allafall wooooot

MagganM
2011-05-10 23:16
#27

Japp! Kontrakt ska skrivas för både 2011 och 2012 på fredag :D

Annons:
Loviz
2011-05-11 14:50
#28

Kul! då blir det nog en dags tripp för oss i alla fall :)

Wida
2011-05-14 21:46
#29

Jag ska dit, inträde eller icke! ;)

Ahnna
2011-05-21 10:20
#30

Kul att det blir av ändå! Glad

Jag måste bara flika in att det här forumet är öppet för alla åsikter, positiva och negativa, och oavsett om man känner den eller de som är ansvariga så måste man inte tycka att allt är bra. (Jag känner också några av arrangörerna av den här marknaden och jag tycker i alla fall att det är alldeles för dyrt med inträde och tornerspel för såna pengar, samt att matpriserna är åt skogen för höga.) Det är ju inte ett personligt påhopp att tycka att någonting är för dyrt, för dåligt, för rörigt, dåligt organiserat, m.m. utan det är en åsikt om marknaden som helhet. Som arrangör har man två val, att bry sig eller att inte bry sig. Det man inte kan ändra på, oavsett anledning, får man försöka väga upp med det man kan ändra på så att besökarna blir nöjda.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: