Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 9109 ggr
niemand
8/9/10, 3:24 PM

Vilken huvudbonad? (Tusen frågor)

Hjälp sökes!

Jag har tänkt damma av mina gamla medeltidsklänningar och undrar lite över vilken slags huvudbonad som passar till villken klänning. Det är inte jättenoga men det vore roligt om det stämmer lite rent historiskt. Är det någon som vet eller har tips på bra sidor? Jag tycker det är så svårt att titta på målningar, man ser ju aldrig hur slöjorna ser ut ordentligt .

Den ena klänningen är ett helvetesfönster, jag gissar på någon slags slöja men hur. Jag har en gammal coronet, funkar det? Och hur fungerar hårnåt, vad är de av för material?

Den andra är en snäv klänning med korta ärmar och långa flärpar på.

Den tredje är en kortärmad med snörning fram. ( från Handesgllets mönster med lösa ärmar)

Alla förslag välkomnas. Tack på förhand!

Annons:
Gudris
8/10/10, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De två sista skulle jag nog ha ett rektangulärt tunns linnetyg till. Knyt ena långsidan runt huvudet och snurra de andra ändarna för att knyta dem på huvudet. På bilden har jag en sån huvudbonad, ursäkta minen :)

Har du långt Hår rekomenderar jag att du sätter upp det stadigt för om det tynger ner tyget kommer allt glida av efter ett tag :)

niemand
8/10/10, 4:23 PM
#2

O, så tjusigt! Men var knuter man? Mitt på huvudet eller? Är det en vanlig dubbelknut så har du döjt den väl. Vad Och vad är det för mått på slöjan på ett ungefär?

Sen letar jag efter ett gammalt inlägg om slöjor med en länk till en sida som visar hur man virar en fyrkantig slöja runt halsen och fäster på andra sidan som jag inte hitttar. Är det något som nån känner igen?

Gudris
8/13/10, 6:49 PM
#3

Jag har snurrat ändarna och sen knutit en enkelknut på huvudet och fortsatt vira ändarna runt för att gömma dem. Kortsidan är drygt 50cm och långsidan drygt 55cm jag har valt att ha längre snibbar som förlängning av långsidorna att knyta i nacken och på huvudet med. De korta för nacken är ca 20 och de långa ca 40. Det jag gillar med den konstruktionen är att den är lättknuten :)

Varghund
6/12/11, 8:26 PM
#4

Jag får inte ihop det. Du, Gidris har inte lust att göra en skiss hur den ser ut. Tycker det var en väldigt snygg modell och den verkar väldigt skön att bära =)

Gudris
6/13/11, 4:23 PM
#5

Jag kan försöka :)

Gudris
6/13/11, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Du får hojta om den är för ful för att förstå.

Annons:
Varghund
6/13/11, 5:13 PM
#7

tack tack nu hänger jag med hur den ska se ut och nu ska jag göra mig ett försök att sy en också. tack igen Glad

Gudris
6/13/11, 10:44 PM
#8

Nemas problemas :) Släng upp en bild när du fått ihop en!

Engagera
2/28/12, 5:48 PM
#9

Gammal tråd som jag puttar upp igen!

Det är meningen att det ska gå långa bitar som är 20 cm så man kan knyta runt? men den formen som är skissad är liksom det stora tygstycket? Och så utöver den är de långa bitar på  20 cm/40 cm på andra sidan?

Förstår du/ni vad jag menar? :P

Gudris
2/29/12, 8:42 PM
#10

#9 Jag tror att jag kanske förstår. De "viktiga" måtten är 55 bred och 50 "hög". Snibbarna som jag gjort 20cm och 40cm ska framför allt vara långa nog att knyta/knurra runt huvudet, de kan gärna vara ännu längre.

Det går att ha et rektangulärt tygstycke som man knyter och snurrar upp på huvudet, men det blir mer tyg att jobba med, jobbigare i mitt tycke.

Lyckades jag svara eller missade jag helt vad du menade?

Engagera
2/29/12, 9:28 PM
#11

Nej nu förstår :D Tack för svaret!

Upp till toppen
Annons: