Liv & leverne

Fulaste modet?

2010-09-12 13:33 #0 av: Ahnna

Vilket är det absolut fulaste modet du har sett bilder på från vikingatid, medeltid eller renässans?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2010-09-12 13:45 #1 av: Ahnna

Jag har svårt för senrenässansens extremmode, i alla fall en del av det. Som t.ex. den här kreationen, där fötterna syns. Inte min stil... Jag ogillar också att spetskragen går hela vägen ner längs sidorna på livet. Jag är heller inte så förtjust i den skira spetsen som sitter på bågen bakom huvudet och hänger ner över armarna, jag ser ingen vettig anledning att ha den.

Det här 1400-talsmodet är inte heller det snyggaste, i min mening. De tokhöga hattarna som ser ut som att de ska ramla av närsomhelst i kombination med till synes stela, tjocka och djupt veckade kläder... Mjä!

Eller den här röda rocken med smala snabelskor, också 1400-tal. Inte för mig! (Tur att jag slipper ha manskläder!)

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2010-09-12 23:13 #2 av: matildautbult

Jag bara HATAR baretter... Hu!

Anmäl
2010-09-14 10:02 #3 av: Tomteslakt

Folk som ska envisas med att klä sig i sammetskläder om de ska återskapa medeltidsmode. Eller tornerspelsryttare med krossat sammet eller till och med fleece i schabraket, huvva.

Anmäl
2010-09-14 12:03 #4 av: Hammarskogen

Fleece, hm. Jag undrar hur "kläde" (tätt filtad ull?) såg ut.

Anmäl
2010-09-14 15:28 #5 av: Anthka

#4 det är stor skillnad i utseende på kläde och fleece

Anmäl
2010-09-16 22:41 #6 av: Ahnna

Nu menade jag i och för sig modet på vikingatiden, medeltiden och renässansen, inte hur folk klär sig på marknader och andra historiska event idag. Flört Tungan ute

www.stuteriprecious.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.