Annons:
Etikettallmänt
Läst 4175 ggr
LinaN
2010-10-02 23:20

Baningarna hos elvegrimmarna

Idag vart vi iväg o tränade litet. :D

Hade skitskoj och det blev några små filmsnuttar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Jinaum
2010-10-14 18:37
#1

Gött! Men ni får allt komma å hälsa på oss Västgötar också tycker jag när vi grillat färdigt våra nybörjare :D

LinaN
2010-10-14 21:44
#2

#1 vi får se vart vi hamnar :D

Om inte annat så har jag litet på idéstadiet att man kanske ska träffas på Ale vikingagård och kör nått sorts wargame/fightingwekeend. Jag kan grejja med arr, men inte att hålla i allt :)

Vi ska troligtvis åka på Elvegrimmarnas (liknande) arrangemang nu i höst/vinter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-10-14 22:01
#3

Najjs

Anthka
2010-10-14 22:02
#4

Kul :) Men, varför använder ni inte hjälmar/annan skyddsutrustning?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-10-14 22:21
#5

Kravet för de flesta vikingar är handskar. Sedan kan man ju ha armskenor, knäskydd, armbågs skydd. HUvudet är inget krav pga att det inte är träffområde ändå. De lfesta grupper tränar ju in femman till en börja med och då får man vinklarna intränade för att man skall slå på träffområden där de inte är lika skadligt. Fullkraft är det ju inte heller så.

Anthka
2010-10-14 22:28
#6

#5 vi har inte heller huvudet som träffområde (om vi inte använder fäktmask) men olyckor kan ju faktiskt hända även om man är intränad sedan länge och inte använder fullkraft…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2010-10-14 22:28
#7

#4 Handskar är det som är obligatoriskt.

Själv har jag handskar o armskenor. Finns dom som kör med fotbollsskenbensskydd under byxor, suspensoar, lacrossehandskar, tandskydd osv.

Själv vill jag träna så au naturelle som möjligt. Dock ska jag tillverka mig en läderhjälm med vaddering under tills när jag ska gå på linjestrid. Handskarna mina ska vadderas både in och utvändigt.

Men såhärser de flestaträningstillfällena ut :D

och femmorna är ett antal hugg, även om de ibland är 6 hugg allt som allt så tränar man in vinklarna för hugg och tränar in sinträffsäkerhet och gör att detta sätter sig i ryggraden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-10-14 22:31
#8

#7 som jag sagt, vi har inte heller huvudet som träffområde och tränar noga in alla slag med waisters innan man börjar med svärd. Men det innebär inte att det inte kan ske olyckor…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-10-14 22:36
#9

Olyckor sker. Men är man med i leken får man leken tåla.

LinaN
2010-10-15 00:38
#10

#8 i vår förening och i min gamla förening så kör man med trävapen/kvastskaft tills man uppvisar tillräcklig kontroll på vapnet för att gå över till blankt.

Jag får hellre en tränpinne i skallen än ett riktigt svärd av en newbie som leker indiana jones.

Hjälmar vart lyxvara på vikingatiden, precis som ringbrynjor, det är förvånansvärt få som kör med brynja på linjerna.  Så att vi inte har hjälm på ossnär vi tränar är inte så konstigt.

Det är STOR skillnad mellan ARMA, SCA-fightingefter manual och vikinga blankstrid. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2010-10-15 00:52
#11

#10 Den taktiken kör västgöta hird med.

Vårt system är att de får börja känna på de hela med händerna och därefter en träpinne aka avsågad rundstav.

När de fått träna med pinne och känna på sköld och lärt isg grunderna i det får de kniv. Efter kniv får de slåss med en hands spjut sedan får de slåss med vad de vill.

Som du säger med hjälmar å de ja. Å en del av vh är iaf studetner så de e lyxvara då med.

Dessutom nu när Mosgård (store grejen för många spjutkustare) tagit bort rustnings poängen finner en del att då ere liksom ingen idée att springa runt i ashet värme i början av augusti med hjälm och skit om man inte vill vara redigt prålig.

Anthka
2010-10-15 08:54
#12

#9, jag försökte framföra en seriös undran, den där kommentaren anser jag vara onödig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Anthka
2010-10-15 08:59
#13

#10 det är stor skillnad mellan SCA, ARMA, HEMA och annan manual/blankvapen fäktning det är jag medveten om. Men att det var så stor skillnad mellan medeltida och vikingatida fäktning viste jag inte.

Även om skydd var ovanligt under vikingatiden så är jag ändå tveksam till bristen på skydd. Förr eller senare börjar man väl ända använda riktiga vapen?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
LinaN
2010-10-15 11:24
#14

#13 Riktiga vapen används när man ansestillräckligt säker isitt hanterande av pinne.

Hos oss ser det ut som följande man börjar med pinne, sen pinne+sköld, yxa+sköld (o även kniv), sen när man hanterar yxan och skölden bra så blir det antingen spjut eller svärd. Men i dagsläget har vi inte så många som är så duktiga i gruppen.

Jag tränadeblankt  för 6-7 år sedan aktivt, sen blev det mångårigt uppehåll. Och nu är man igång igen, så från någorlunda van krigare till nästan ringrostig avancerad nybörjare, det känns rätt hårt. ^^

Men Anthka, riktiga vapen kör vi med, MEN de är alltid bluntade! 2mm egg är minimumet. som jag fösrtått det så är det en del inom ARMA, HEMA, Manual etc etc som kör helblankt dvs med egg.

Finns även de som kör med egg inom vikingastriden, det är oftast ryssar och andra åt det hållet till, men de brukar bli portade/vapen beslagtagna inför fighter.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-10-15 12:17
#15
#13 vi kör medeltida manual och använder självklart bluntade vapen eftersom vi kör fullkontakt. Alltså har vi också säkerhetsutrustning (brynja gambe hjälm) även om ett vasst vapen inte kan ta sig igenom en brynja så är det oansvarigt att använda sådanna vid fäktning. Jag vet att andra grupper som kör ARMA eller HEMA använder skarpa vapen (som sagt, jag tycker det är oansvarigt).
Nu har jag i och för sig inte någon annan erfarenhet av vikingatida fight (annat än på marknader som åskådare) alltså drar jag slutsatsen baserat på vår träning där folk utan säkerhetsutrustning är hänvisade till waisters i trä. Vill man använda riktiga vapen (även ett bluntat vapen är riktigt i min värld) så måste man ha hjälm, brynja och handskar som minst (gärna gambe också).

Det kanske är jag som har extra stora krav på säkerheten, och det är bra att ni har olika nivåer men jag vet inte. Jag skulle aldrig fightas utan skydd kanske är därför jag reagerar när andra gör det.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-10-15 12:28
#16

Ett litet sidospår på tråden, men jag har en liten påpekan bara - SCA-fighting (heavy fighting) är inte manualfäktning. Flört

I heavy fighting slåss man ordentligt, det vill säga bär du inte skydd så kan ben gå av. Blåmärken blir det ändå och ont gör det, men det finns flera rustningsregler samt regler för tjocklek på hjälmar m.m. som är till för att skydda liv. Jag hade min tornerspelshjälm på mig en gång när jag och pojkvännen tränade lite "löst och långsamt" men trots det blev det bucklor i metallen. *harkel* Den hjälmen är lite för tunn för att vara godkänd att fightas i officiellt.

En annan väsentlig skillnad är att man i SCA-fighting slåss med vapen som har en bas av rotting, ibland med t.ex. plastöverdrag, och det är för att rotting är ett gräs som flexar lite. Det gör att vi överlever, men hade vi använt t.ex. hårt trä och slagits med samma tekniker så hade folk dött.

Jag är inte så insatt i manualfäktning eller vikingastrid, men av det lilla jag har sett så kan det inte jämföras med kraften i ett slag i heavy fighting. De jag känner som sysslar med fighting i SCA använder hela kroppen för att optimera vapnets kraft, vilket gör att man inte behöver ta i med flås och muskler för att få en väldigt hård träff. Manualfäktning (stoppa mig om jag har fel här), t.ex. Talhoffer, verkar handla mer om att dra svärdseggen mot motståndarens kropp och orsaka skärsår…? I heavy fighting är det hårda slag som ger "poäng" och sänker motståndaren. Men även där finns regler för var man får slå och vad som "dödar" och vad som bara "sårar".

För en bättre bild av vad SCA-fighting är, se www.vitaporten.se och klicka på "Films". Där finns en drös tutorials som är väldigt bra och som ibland visar precis hur hårt det blir med minimal ansträngning.

Så, nu har jag gjort tillräckligt med reklam för SCA-fighting för stunden! Frågor och kommentarer tas bäst i en egen tråd. Glad

Nedan en av ovan nämnda tutorials som faktiskt ligger på YouTube också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-10-15 12:34
#17

Måste du skrika?

Fullkontakt i min värld är ungefär lika puckat som att köra med skarpa blankvapen. Att verklilgen banka på varandra ävne om man har gambe, brynja och rustning… Det är vansinne….

Minns en gång när jag var på en mässa nere i malmö där det var folk fårn någon av de fäktande medeltidsföreningarn (låter vilken vara osagt för jag vet inte vilken stil det var) men de pucklade på varanda så rejält att deras rustningar blev tillknycklade och tunnhjälmen ena killen hade på sig vart allt utom i orginalskick efter matchen, och då körde de med rottingvapen!

Om folk som kör manual vill köra fullkontakt får ni göra det, men det är inte ok i vikingafightingen. Men visst vi får blåmärken, vi får headshots och vi drar på oss diverse småskador. Pga okunskap, klanteri, obetänksamhet och rena olycksfall. Men det är något vi är medvetna om. Elvegrimmarna vart jättebekymrade över mina stackars glasögon och sen tyckte de att både susp och tandskydd vart bra investeringar.

Tandskydd kommer jag köpa, men det är också allt i modern skyddsväg.

Jag kan väl sammanfatta vikignablank strid med att slå så att det ser ut som att du slår så hårt du kan men när du träffar ska det vara som en smekning.

I vår grupp tränar vi mycket huggövningar där vi hugger på varandra och då ska träffarna vara så mjuka, eller hårda som vi kommer överens om för att träna in våra tekniker. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-10-15 12:38
#18

En roligt reflektion när jag läser den här tråden är att man inom andra stilar går från träpinnar till blankvapen, medan jag å det strängaste var tvungen att använda mitt skarpslipade tornerspelssvärd i början innan jag fick börja använda rotting, för att lära mig var eggen är och därför inte vrida rottingvapnet fel i handen. Skrattande "Nej, nu gör du fel igen, nu får du släppa rottingsvärdet och ta upp ditt skarpa svärd så gör vi om det, tills du gör rätt! Då först får du använda rotting igen. Seså, från början!"

(Ja, även rottingvapen har en egg, oftast markerad med tejp för att det ska synas om ett slag är "rent" eller inte. Pinnen är rund, så det är ingen slipad egg, men den finns där.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
2010-10-15 14:26
#19

#12 egentligen inte. För man är medvetne om att man kan bli skadad. Vill man inte det får man skaffa utrustning därefter. Men det är ju upp till var och en. Annars så får man vara bered på att det kan ske.

Headshots sker och vist de gör jävligt ont å jag har varit på sjukan för de själv. Men som sagt. Det är ju upp te var och en. Headshots ska inte ske. Det är tabu. Men sker det så sker det och vad kan man göra åt det?

Är ju inte heller så att vi kör i fullfart eller fullkontakt. Vi "petar" ju närmast på varandra och slår någon för hårt säger man ju till därefter.

Vi i västgöta hird tränar på hur hårt man kan slå andra. Så alla har fått leka pinata och vara pinata. Därav lär man sig ju också hur hårt man kan slå och inte, samtidigt vinklarna och liknande. Så ja. Olycker sker och visa får kanske sy ibland ett stygn eller två om det vill sig såpass illa. Men vi tränar ju för att det inte ska ske och det är inte så himla ofta det gör det heller.

Det finns ju något som kallar Huskarle i vikinga världen. Men då är det just hjälm, game/ringbrynja ev. fäktnings hjälm som gäller. Men det är inget vi tränar på, de finns de som gör det men det anser jag inte tillhöra grund träning. Mer ett sätt för karlar att ta ut det på varandra eller något.

I övrigt så är det ju markerande träffar som gäller, oftast inget hårt.

Men ja. Den som är med i leken får ju leken tåla. Så enkelt är det i precis all sport och alla sorters lekar/hobbys ju. Så jag ser inte varför kommentaren är onödig.

Ungefär som LinaN säger. Västgöta hird som en grupp skapad av Elvegrimmare har ungefär samma ideal om saken. Dock är det enda krav Handskar som skyddar händerna. Sedan rekomenderas andra skydd men vi sätter inget krav.

Sedan tränar man ju för att slåss TILLSAMMANS vilket jag anser är en stor skillnad för de flesta fighting sätt jag sett iaf. Slåss man tillsammans kan man inte slåss hur som helst eller göra massa finter å sådant. Då måste man veta hur man slår osv och man måste veta hur hårt man slår. Jag brukar liksom själv ta det lugnare när jag slåss på linje eller i en grupp. Man mot man rör man sig mycket mer och det är oftast där man gör illa sig anser jag om man väl gör det. Och man-man är en väldigt liten del av härkamp för mig.

Anthka
2010-10-15 14:56
#20

#17 ledsen det måste blivit nått fel när jag skickade in svaret (sådär såg det inte ut när jag skrev)

Det du skrev med rottningvapen låter som SCA (kika på vad Ahnna flikat in ovan) vi kör visserligen fullkontakt men inte med syfte att ha sönder motståndarens saker. Skydd är dyrt. 

Alltså har vi olika uppfattning Glad, men nu har du i alla fall lärt mig lite mer om vikingafighting (även om det fortfarande är obegripligt för mig att slåss utan skydd)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Anthka
2010-10-15 15:03
#21

#19 För mig ligger kommentarer i stil med "den som leken ger" på sandlådenivå, någonting man säger när allting gått förlångt överstyr. Alltså tycker jag att den sortsen uttalanden i en seriös diskussion, när jag försöker förstå varför man inte använder skydd inom vikingafighting, är onödig.

Nu har LinaN varit snäll och förklarat synsättet för mig. Jag förstår, men ändå inte eftersom det är obegripligt för mig varför man kan vilja slåss utan skydd. Precis som det är obegripligt varför maken inte skaffat sig gambe ännu eller tränar utan ridväst. Men alla är vi olika.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Jinaum
2010-10-15 15:13
#22

#21 För mig är det mest simpelt och självklart att säga så för det är lite så jag ser det då jag vet vad jag givit mig in på och vet riskerna och att det är upp till mig hur väl jag vill skydda mig och ingen annans ansvar eller liknande. Därför blir synen så för mig.

Jag vet inte hur det är att slåss på andra sätt då jag aldrig gjort det. Men jag kan bara spekulera i att vi kanske tar det lugnare och att vi just bara gör markerande hugg som skall lätt kännas att man fått en träff och inte få det att se ut så. Härkamp kör man ju vanligen inte som uppvisning så där för det ser lite tråkigt ut om man inget kan om det eller bryr sig om teknik. Men gör man uppvisning brukar man ju ha tränat in en strid som ser mycket mer allvarlig ut och slår hårdare och låter mer inom en koreografi som är förutbestämt på någolunda grunder. Hur seriöst bestämmer vi oftast själva om vi är såpass långt tränade, annars är det fasta former. Fö mig känns det alltid löjligt med showfight för det är övertydligt vad jag tänker hugga och så. Det är inom än mer bestämda former men rätt ointressant för utövaren om man skulle göra så jämt.

Men jag får ändå för mig att skillnaden just är att vi kör tillsammans oftast och att vi bara gör markerande höjd + skölden. Kan ju inte säga den exakta skillnaden mellan de olika fighting stilarna då de enda jag tänker är fäktning och tornespel som jag inte har någon erfarenhet som så. Endast vad jag kan tänka mig.

Så kanske därför inget krav på utrustning pga att vi inte kör så hårt att det skall behövas. Men man får väldigt gärna ha om man vill och sådant. Men på vanliga "vardags träningar" har man inte ofta det pga att det är ju mest teknik å sådant. Sedan vet jag många som drar på sig mer skydd och liknande när vi är i större antal och på större träningar. Men jag själv är en av dem som endast kör med handskar och armskenor med armbågs skydd. Har inte hittat några knäskydd jag kan ha pga mina överröliga leder, i mitt fall skulle knäskydden oftast göra mer skada än nytta för de kanar ned precis under knäskålen. Ajaj om man får träff där.

Men trotts att jag är så pass "oskydad" får jag sällan skador som är allvarliga. Mest har det handlat om små puttar som gör ont men går över och man kan fortsätta tränna.

Så mja.. Kanske är det skillnad i sättet att slåss, tankesättet, stil som gör den egentliga skillnaden. Men som sagt. Vet ju inte hur andra slåss och liknande. Därför kan jag inte dra exakta fasta linjer till det utan att troligen få en pekpinne i ansiktet :P

Ahnna
2010-10-15 15:40
#23

#20 Om de slogs så vilt att utrustningen gick sönder och hjälmar bucklades samman så var det inte SCA, det kan jag inte tro. Däremot finns det andra som slåss med rotting, t.ex. Tuchux. De har helt andra regler och skydd än SCA. (Dock är det en hel del SCA-iter som också deltar i Tuchuxturneringar och dylikt och vice versa.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-10-15 18:38
#24

#23 sorry, jag drog den slutsatsen utifrån ditt inlägg och det faktum att SCAiter är de enda jag hört om som använder rottingsvärd.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-10-15 20:22
#25

#24 Honest mistake! Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: