Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 3939 ggr
Tomteslakt
10/15/10, 3:07 PM

Utrustningsfunderingar

Har setat och kikat på en del trådar och bilder av återskapande människor både här och lite annorstädes och sett en hel del som använder för mig lite udda utrustningar (hittade inget bättre ord). T ex användandet av läderhjälmar inom fighting och tornerspel, hur kommer detta sig? Finns det faktiskt några fynd alls av läderhjälmar eller läderarms-/-benskydd? Eller några bilder ur manuskript av det?

Om inte, hur kommer det då sig att så många använder sig av det? En av anledningarna kan jag tänka mig att hollywood står för med sina mer eller mycket mindre showiga försök till återskapande. Eller är det ett rent fantasyinslag som vunnit laga- och historisk krafft inom den seriösa återskaparvärlden?

Detsamma gällde funderingen till varför en hel del återskapar vikingar när de ska återskapa medeltiden här i Sverige, det är ju inte ens samma tidsperioder, eller har jag helt fel då? Glad

Annons:
Tomteslakt
10/15/10, 3:12 PM
#1

Som tillägg till funderingen kan jag inte för min vildaste fantasi tro att en krigare i en tid då svärd, krossvapen och yxor användes skule komma på idén att använda något så skört som läder som hjälm.

Jag vet att man kan härda läder, men det blir aldrig lika härdigt och motståndskraftigt som stål/järn. Jag tror heller inte att det var så ovanligt med metallhjälmar vare sig under vikinga- eller medeltiden eftersom stormännen nog med all säkerhet försökte utrusta sin hird/roden/ledung eller vad de nu hade så bra och maximalt de kunde.

Jinaum
10/15/10, 3:15 PM
#2

I vår grupp som är insatt på viknga tiden säger ett big nono till läder hjälmar. Pga att det anses lite som idioti då man inte skulle ha det. Ska man ha hjälm så ska man ha riktigt. Annars kan det nästan vara brukar det anses som. Kan väl hålla med lite.

Jag har inte hört något om att det finns fynd efter läderhjälmar eller belägg för det inom den tidsåldern. Men en guide på skeppet sigrid storråda påstår annat. Men av arkiolog på andra sidan säger nej.

Sigrun
10/15/10, 11:44 PM
#3

Kan nog ha varit som så att man hade läderhjälmar på fest eller vid "finare" tillfällen eller att kanske de som var lite mer fattiga hade det på vikingatiden, i alla fall vad jag tror men jag kan ju ha fel.

Jinaum
10/16/10, 2:27 PM
#4

#3 Dock sade sigrid storrådas guide att det var fynd efter en hövding osm var begrav med sigrid storrådas föregångare. Men mja.. kanske till fest då om bara det känns det osm för min del.

LinaN
10/18/10, 11:59 AM
#5

Detsamma gällde funderingen till varför en hel del återskapar vikingar när de ska återskapa medeltiden här i Sverige, det är ju inte ens samma tidsperioder, eller har jag helt fel då?

Vaddå SKA återskapa medeltiden? Det är väl upp till mig och alla andra att helt fritt återskapa vilken historisk del man vill? Tänker du verkligen dra upp den diskussionen om att detta är faktiskt medeltiden iFokus och inte vikingatiden ifokus….?! För vi som är Medarbetare och Sajtvärd på denna sajt har kommit fram till att det är allt från vendel till 1800-tal som gäller här, men med tonvikt på 800-1500tal. Vilket är vikinga och medeltiden i olika skeden.

Men ditt uttalande, trots en smiley efteråt får mig att känna att mitt återskapande är inte lika mycket värt som ditt eftersom du kör på medeltid med hästar, rustning och hela faderittan, medan en annan kör så basic som vikingatid….

ÄR detta den berömda "jag är och vet mycket bättre än alla andra reenactors"-attityden? Bara för att några är glada entusiaster som tar saken på stort allvar är man inte lika "duktig" som en historielärare eller föreläsare på universitetet?

Och detta är ett väldigt genomgående tema överlag hos medeltidare har jag märkt (visst finns det rötägg inom vikingavärlden också men de rackar ju iaf ner på sin egen tidsålder)

--------------------

Läder är billigt, läder är praktiskt. Och hellre en tunn läderhjälm på huvudet än inget skydd alls! Jag tror att man resonerade så på den tiden och sen är det då klassikern att läder är en vegetabilisk produkt, som MULTNAR bort om det inte är beslaget med en massa metall. Många gravar är det bara skelett i, innebär det alltså att folk förr i världen gick nakna för att det inte finns några spår eller få spår av textilier i gravarna…?

Och sen en annan sak, på vikingatiden hade man INGA MANUSKRIPT! man har runstenar, varav många har blivit förstörda av kyrkan och MEDELTIDENS män och även långt in på 1700-talet då runstenarna användes i broar, kyrkbyggen mm för att det var bra stenar att bygga med. Så av de fåtalet runstenar som finns kvar idag så har vi en ganska så begränsad bildkälla från vikingatiden. Men vi har bevis för pösbyxornas existens, kaftaner och diverse vapen och hjälmar.

Medeltidare över lag har det mycket enklare att återskapa för ni har ett sorts facit med era manuskript och codexar. Medan vi vikingatidare får gräva bra mycket djupare, leta efter de få få bildristningar eller smycken som finns där människor är avbildade och sedan göra tolkningar utefter vad vi ser på bilden (precis som MÅNGA medeltidare gör med sina dräkter)  Problemet vi har, vi vikingar, är att vårt dräktutbud är ruskigt begränsat, för vi har inte så jädrans mycket att välja på.

-----------

Detta kan mycket väl bli ett flamewar mellan medeltidare och vikingatidare, och det är inte jag intresserad av. Men jag blir irriterad på den underliggande attityden att en stil ska vara bättre än en annan….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
10/18/10, 1:14 PM
#6

Snälla LinaN du har missuppfattat mig helt. Vad jag menade var att många som säger sig återskapa medeltid blandar in vikingatiden, de drar inga klara linjer utan allt blir ett michmach av olika epoker fastän de säger att de "ska" återskapa medeltid. Det handlar INTE om att medeltiden skulle vara bättre än vikingatiden (eller tvärt om)

Jag har INTE sagt någonting om sajtens inriktining,. vart får du det ifrån? Jag har heller inte sagt att den ena eller den andra varianten av återskapande är mer eller mindre värd någon annan. Så det vill jag inte att du lägger i min mun.

(och btw, läder är inte en vegitabilisk produkt, det är animaliskt. Men en helt naturlig produkt som förmultnar ;)

Annons:
Ahnna
10/18/10, 2:04 PM
#7

Det finns fynd av både hjälmar, benskydd och armskydd i läder. De hade oftast metallbeslag och det är förstås metallen som bevaratas bäst. Men i bland annat Japan så var skydd i härdat läder vanligt, med metallbleck, och det finns ju åtskilliga belägg för att asiater och europeer mötts och utbytt erfarenheter under hela medeltiden, så det är väl troligt att liknande skydd funnits även här. (Och som sagt, vissa fynd finns ju.) Kroppspansar i läder finns det ju också flera fynd av, från olika världsdelar.

Men jag förstår nog vad du tänker på när du menar att återskapare av historia använder en massa läderskydd (utan metall) till höger och vänster utan någon direkt förlaga. Det som ser ballt ut får ibland företräde framför vad som är effektivt eller vad som är HK.

Jag läste nyligen en kommentar från en gemensam bekant till oss, som påpekade att alla inte alltid vill bära HK-kläder utan faktiskt sånt som man känner sig fin i. (Och underförstått var att det innebär ett hopkok av medeltid, fantasy, vikingatid och renässans, att man får blanda fritt så länge man trivs.) Min personliga åsikt är att man inte återskapar nåt om man inte de facto letar efter vad som var korrekt för den tiden, men samtidigt vill jag inte döma ut någon som vill vara med och leka men som inte har någon ambitiös HK-nerv. Mina attiraljer var inte HK från början heller, men jag har aldrig slutat söka efter vad som är rätt. Jag har fler dräktböcker än jag har skönlitteratur hemma, men det är inte nåt som jag vill knäppa någon på näsan för. Vill man inte söka efter HK-grejer så lägger jag mig inte i, men självklart kan jag komma med HK-förslag när någon börjar "spåra ur". Flört Om de lyssnar är en annan fråga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
10/18/10, 2:07 PM
#8

#6 då är jag med på vad du menar. Att blanda epokerna skojfriskt är sin sak, men de flesta jag känner särskiljer på det ordentligt. Kanske inte så mycket att de har olika garderober för medeltid och vikingatid men inte långt ifrån.

Jag är tillfreds med ditt svar, och jag ber om ursäkt att jag vart litet hård i kanterna men har tröttnat på allt folk som "vet bättre än alla andra"

Sen så har det varit ett antal diskussioner sedan sajtens skapande att detta heter ju faktiskt medeltiden och inte vikingatiden iFokus, osv. tänkte strypa det innan det mot förmodan blev en sådan diskussion. Vi har liksom rett ut det gång på gång här.

och vad gällande lädret, så där har du rätt men jag tror jag vart insnöad på att det var vegetabilgarvat ^^ alla kan få lättare hjärnsläpp även om det för min del oftast gör min vardag enklare ^^

men då är vi iaf överens och jag förstår vad det var du menade. No harm done.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hammarskogen
10/21/10, 6:58 PM
#9

Med tanke på att vi hade vikingatid i norden medan södra europa redan hade glidit in i medeltiden så tror jag inte att strikta gränsdragningar alltid är möjliga utan att ortbestämma klädedräkten.
Att även vikingarna friskt lånade från de kulturer de mötte gör att jag har svårt att fördömma eventuella dräktblandningar. Att jag själv INTE är intresserad att primärt återskapa brytningstider är en annan historia.

SirBrendan
11/6/10, 4:54 PM
#10

Halloj.

Jag har ju redan skrivit lite om läderhjälmar men vill väl lägga till att när det gäller användandet av läderhjälmar i re-enactment så är det ju så att de skyddar precis lagom emot vad de utsätts för dvs. misshugg med ganska lite kraft som råkar träffa huvudet. Sedan hur vanliga de var i verkligheten vet jag inte riktigt för jag var inte född då Tungan ute!

Vad jag dock vet är att  en "riktig" vikingahjälm i stål inte tålde ett rejält, klockrent långyxhugg utan att deformeras så illa att kraniet inne i den skulle göra det samma. Hjälmarna var tämligen tunna och inte i det bästa stålet. Vad den skyddade bäst mot var nog svärdshugg och sår i skalpen vilket blöder som attan och kan förblinda en på nolltid.

Hjälmar med sk. "glasögon" som skyddar större delen av ansiktet men ändå ger bra syn och luftintag är helt klart det jag skulle bära när/om jag skulle testa på lite vikingastrid med blankvapen.

Upp till toppen
Annons: