Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 5023 ggr
LinaN
2010-11-01 12:53

Sköld och vapen Spinoff

Tar med mig en del av diskussionen från "Blankvapen/rottingviftande" och fortsätter på den i en egen tråd för det kan man diskutera vidare rätt så friskt. :)

-------------------------------

"När det gäller vikinga fighting så tycker jag det är förbannat roligt. Rundsköld och svärd är en väldigt vanlig kombo i SCA för att man kan göra så mycket balla grejer med den.

Just skölden används väldigt aktivt när vi slåss för att kroka och kontrollera motståndarens sköld för att skapa luckor och för att skymma motståndarens sikt när man tar snabba steg i sidled. (Vi får dock inte avsiktligt slå motståndare med skölden men hård kontakt mot hans/hennes sköld eller vapen är ok.)

Problemet med yxorna är att de har en väldigt liten farlig del (eggen alltså) i jämförelse med svärden och går inte att stöta med. Tyngden gör dem dessutom långsammare än svärden och därför är de inte så populära utom i krig/meléer då snabbheten inte är så viktig."

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
LinaN
2010-11-01 13:04
#1

Rundsköld och svärd/yxa/kniv är en underbar combo. Själv kör jag alltid med kniv bakom skölden så ifall någon krokar skölden och jag tappar (alternativt väljer att släppa skölden) så har jag två vapen. :)

Vi använder skölden för att öppna luckor och även att lura in hugg genom att sänka alt höja skölden för att få motståndaren att attackera där och genom det kunna döda honom när han under attacken blottar sig. Sheildbashong är inte tillåtet inom vikingafightingen (iaf inte i de föreningar som vi är aktiva med) Men man får sätta tryck sköld mot sköld.

Dock undviker vi att höja skölden över ögonhöjd på oss själva, för visst, motståndaren ser inte vad vi pysslar med, men vi ser inte vad motståndaren gör heller. När skölden blir för hög så blir det ofta headshots.

Men yxan och skölden är väldigt intressanta att jobba med. Yxan skiljer sig så oerhört mot svärdet i hantering och teknik. Eggen är en litet träffyta och yxan är en mycket aggressivare stil än svärdet. däremot så är yxan väldigt tacksam att slåss emot inom vikingastilen för man får lov att ta tag i skaftet! :D Och kan man få tag i skaftet så brukar axe-wieldern få litet problem ^^

Inom vikingastilen så använder man väldigt ofta yxan för att hooka, både vapen och sköld, för att öppna sköldar, få motståndaren ur balans och skapa "obehag". Svärdet har inte samma möjligheter där, men är i gengäld snabbare.

Själv så ärjag väldigt förtjust i långsaxen, fick tränat med en sådan i skåne senast jag vart nere och jag måste säga, det vart rentav litet lätt erotiskt ^^

Däremot ska jag skaffa mig fler knivar, vill ha en som är lättare o ha bakom skölden än den jag har idag. Samt vill jag ha två i bältet. :P

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-11-01 20:58
#2

Vikingafighting är inget som jag har testat, men medeltida svärd + sköld har jag gjort litegrann inom t.ex. tornerspel så jag hajar ungefär principen. Men ta mina kommentarer här som en icke-vikings observationer från sidlinjen. Flört

Jag ser enorma fördelar med att höja skölden så att motståndaren inte ser vad jag gör, för det gör ju att han/hon måste förändra nåt för att återta kontrollen. Den förvirringen kan man vända till sin egen fördel. Skrattande (Utan att slå mot huvudet, för det får ni väl inte?)

Men varför vill ni hooka yxan mot motståndaren sköld? Ja, ni drar undan motståndarens sköld, men i det läget har ni ju inget att attackera med eftersom yxan är upptagen med att just hålla fast motståndarens sköld. Motståndaren å sin sida har ju sin vapenarm fri att hugga med, till exempel mot din vapenarm som håller hans/hennes sköld…

 Varför välja att släppa skölden?

(Jag är inte ute efter att sätta dig på pottan, LinaN, jag bara undrar. Cool)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-11-02 00:23
#3

#2 ska försöka svara här någorlunda sammanhängande :)

Att höja skölden är för mig fortfarande en dum sak, höjer jag skölden ser jag inte vad motståndaren gör (och han ser inte vad jag gör) och tyvärr så blir oftast förvirringen min egna, då jag totalt tappat kollen på vad min motståndare gör. :)

Att hooka skölden på tex insidan (dvs sidan närmast kroppen på motståndaren) gör att jag öppnar upp skölden för att sedan kunna släppa hooken och gå in och "hugga"/hooka motståndaren i revbenen. Så jag siktar inte på att vara statiskt fast i skölden för det dödar man ingen på (om man inte släpper sin sköld och har en kniv till hands ^^). För oftast i den situationen så försöker motståndaren att skydda sig genom att dra till sig skölden igen och därigenom också drar yxan ännu närmare sig själv :)

Sen på linje så om jag hookar skölden, så kan min kompis på vänstersidan om mig komma åt med svärdet lättare tex. :)

Jag har som teknik att faktiskt släppa skölden, folk förväntar sig inte det utan tänker oftast "haha! nu har du ingen sköld att försvara dig med…. men vad i helvete!" <--när de upptäcker att jag nu har två vapen. Släpper skölden gör jag av flera olika anledningar, som redan skrivits för att förvåna motståndaren för de väntar sig inte det och det är en jäkla gamble också oftaststryker man med. Eller om jag kommer så nära inpå att skölden bara är i vägen. Då släpper jag den också för att kunna gå in tätt inpå och kniva ner motståndaren.

(Känner mig inte alls satt på pottkanten, tycker det var väldigt relevanta frågor ;P)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-11-02 00:45
#4

#3 Att gömma sig bakom skölden är en vansesak, tror jag. Jag har gjort det och tycker att det funkar, men blir man själv förvirrad så är det ju förstås bortkastat! Skrattande

I stridspar har jag mer förståelse för att den ena hookar motståndarens sköld och den andra står för attacken. Men gör man det själv så behöver ju motståndaren vara mer än lovligt långsam om han/hon inte kör sitt vapen i dig innan du hinner släppa skölden och komma tillbaka med ett slag med ditt vapen. Jag kan ju bara gå till mig själv och skulle någon hooka min sköld med sin yxa så skulle jag hugga av vederbörande armen direkt. Tungan ute (Önskar att jag hade en slow-motion-video på en sån sekvens, men det kanske går att ordna…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SirBrendan
2010-11-04 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tjosan.

När det gäller rundskölds-fighting så har jag en klar idol: Duke Ivan the Illustrated. Namet säger inte ett dugg man han är en jävel på att slåss och har en så avslappnad stil så man ibland tror han nickat till mitt under en strid!

Hans guard är i princip att hans rundsköld hänger rakt ned och svädet har han oftast nästan horisontellt över huvudet. Idén är att så länge skölden hänger rakt ned behöver han inte funderar så mycket på att skydda benen eftersom skölden täcker dem. (se bild)

Han blockerar ungefär 80% av attackerna mot överkroppen med svärdet. Skölden rycker han oftast upp för att blockera en attack i kombination med att han tar ett snabbt steg 45 grader åt någon av sidorna och daskar in en fet smäll i någon av luckor som han skapat.

När det gäller effektiva offensiava tekniker med skölden är det inte "krokandet" av motsåtndarens sköld som jag använder mest utan "boxandet" med sköldkanten.  Antingen som ett kort jabb för att störa/distrahera eller med mer tryck för att låsa moståndarens sköld.

Den stora skillnaden mellan en fastspänd strykjärnsformad sköld och en rund som man håller i mitten är att den sistnämda är tämligen instabil vilket man kan utnyttja.

Min favorilt är att när motståndaren slår mot min vänstra sidan blockerar jag attacken med svärdet/yxan, jabbar med min sköldkant mot hans skölds högra kant och trycker till samtidigt som jag tar ett steg 45 grader åt mitt höger och drar en wrap (se filmen jag länkat till längs ned) i bakhuvudet eller över njurarna på min motståndare. Allt det här sker i en rörelse. Timing är som vanligt allt i denna kontring.

Wrap-slaget (med svärdets bak-egg) är underligt nog något som man sällan ser i blankvapen/vikinga-slåssandet. En del hävdar att slaget inte finns för det inte finns dokumenterat. Tja, rommarna kallade det "hamstring blow" för det användes främst för att skära av senorna på baksidan på motståndarens lår. Jag har sett afrikanska Zulu-krigare använda den med sina klubbor och deras kontakt med SCA är nog minimal Glad

Min åsikt; kan vi hitta på det i dag så har det nog används innan. Hårt som attan är wrappen oxå!

Rock on!

Fredrik

LinaN
2010-11-04 22:57
#6

#5  vi använder "wraps" vi med!  men vi kallar det mest för hugg i rygg :) Varken mer eller mindre, men wrapping är ju rätt korrekt för det är ju det man gör :)

Det är den vanligaste döden jag går till mötes, att folk som dessutom oftast är bra mycket längre än mig, bara låter svärdet glida så tjusigt över och bakom axeln för att sedan mörda mig fullständigt :D

Men till rundsköldarna.

De sköldar vi har i vår förening är minimala, det finns de som slåss med ännu mindre men våra ligge rpå ca 60 cm i diameter. De som finns efter fynd är ca 100-120cm i diameter (dvs mindre köksbord). Så dagens moderna vikingasköldar är väldigt små. Och vi märker ju en väldig skillnad när vi provar att slåss med större sköldar hos tex Elvegrimmarna, att man måste röra på deras större mycket mindre än med våra egna. Och det räcker med 5-10 cm större för att man ska märka en rejäl skillnad!

Men då vi strävar efter att ha en bra sköldföring så ser vi inga problem i att träna med mindre sköldar för det tränar upp våra reflexer och vår koordination.:)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
SirBrendan
2010-11-05 00:57
#7

Faktum är att de flesta sca'iter också använder tämligen små sköldar i jämnförelse med de verkliga. Större sköldar är mer använda i krig. Trenden just nu för center grip-sköldar är ovala sköldar som är ganska höga men lite smalare. Kanske runt 60x90cm.

Fruktansvärt effektiva och irriterande Skrikandes!

Upp till toppen
Annons: