Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 8461 ggr
Ixectrona
2010-11-06 12:48

Bo i tält

Jag har förut (två gånger) åkt med någon eller några ur familjen till medeltidsveckan och bott på vandrarhem, men nu vill jag pröva på att bo i tält (med min hund), och undrar, hur gör man då?

Jag hittar nästan ingenting om ämnet när jag försöker googla, så jag frågar istället.
Hur ordnar man ett tält? Krävs det något medlemskap i något för att få vara med på området (sist jag var där såg jag något läger med medeltidstält)?

Annons:
Ahnna
2010-11-06 20:39
#1

Man får bo i Styringheims tältläger utan att vara medlem, men det kostar en viss summa. (Minns inte hur mycket.) Lägret har också vissa regler, som att tältet ska se ut att höra hemma i perioden 600 till 1600, samt att man håller moderna saker utom synhåll.

Styringheim har tält som man kan hyra och många andra medeltidsföreningar har också det, så är man ute i god tid och bokar så brukar det inte vara några problem. Går man ihop ett gäng så blir det inte så dyrt per person heller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2010-11-06 21:07
#2

Det ska finnas en vanlig camping, om det är ett vanligt tält du vill bo i. För medeltida tält gäller som #1 skriver Styringheims läger.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moeler
2011-03-14 12:44
#3

Som ansvarig för Styringheims tältläger 2011 vill jag bara korrigera lite…

Man måste vara medlem i SCA eller Nordrike för att bo i lägret. Några få "vänföreningar" till Styringheim är också välkomna.

Sen har Styringheim inga tält att hyra ut. Däremot har vi några tält som upplåtes till "crashspace". Det betyder att man inte får ett eget tält utan får en plats i ett tält!

Priset för i år är inte fastställt ännu men kommer att ligga på 500-550 kr.

Ahnna
2011-03-17 00:00
#4

#3 Jaså? Jag frågade för inte så länge sen och då fick jag svaret att man inte behövde vara medlem. Tälten har jag också hört att man kan hyra om man ber snällt. Jag inser att alla inte kan veta allt, men då borde vederbörande inte svara på såna frågor heller, kanske… *harkel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moeler
2011-03-17 10:03
#5

Jag vet inte vem som svarat dig så men jag tror att det kan vara ett missförstånd. Vi har ju i alla år haft vikingatälten som crashspace men våra övriga tält använder vi själva till olika saker.

Sen har vi varit ganska snälla med att låta folk gå med i Styringheim om de inte har varit medlemmar och det kommer vi nog att fortsätta med men ett medlemsskap krävs!

Om någon har fler frågor om lägret så kan de maila mig på kassor@styringheim.se

freck
2011-07-22 06:37
#6

Finns det något ställe man kan tälta i närheten av visby i naturen?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Annons:
moeler
2011-07-22 10:11
#7

Det är campingförbud i och runt hela Visby så vill man åberopa allemansrätten måste man ganska långt ut!

Ahnna
2011-07-23 10:03
#8

Det finns ju campingar i närheten av Visby, t.ex. Snäck, men där är det förstås inte lika roligt att bo i medeltida tält.

Men det är faktiskt betydligt billigare att bli medlem i t.ex. SCA och bo i Styringheims tältläger, än att hyra lägenhet hela veckan. Fullt medlemskap 300:- (eller var det 350:-?) och bo i lägret 500:-. Och då får man ju också alla förmåner som ett medlemskap ger, t.ex. den fina medlemstidningen Silversparren samt medlemstidningen för "SCA Europa", Dragon's Tail, och rätten att delta på alla andra event och hantverksträffar, dansträffar, sångträffar m.m. inom föreningen. Jag vet inte var du bor, men SCA (eller SKA som det heter "på svenska") är aktivt över i princip hela landet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

moeler
2011-07-23 11:43
#9

Medlemskap i Styringheim kostar 150 kr för ett år (då får man Styringheims medlemstidning WhitaStierna).

Vill man bli full medlem som Ahnna nämner kostar det 400 kr.

Lägret kostar helt riktigt 500 kr!

Vill man anmäla sig till lägret nu så måste man maila till mtv@styringheim.se och om man betalar efter den 28/7 tillkommer en förseningsvagift på 50 kr. Betalar man "på plats" blir förseningsavgiften 150 kr.

Men det finns gott om plats för fler tält (men vi tar bara emot medeltida tält, mundana får snällt vända sig till konventionella campingar) så det är inte för sent att anmäla sig!!

Välkomna!

freck
2011-07-25 21:12
#10

Hur långt ut måste man för att få tälta?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Ahnna
2011-07-25 21:44
#11

#9 Just det, Styringheim är lite dyrare i medlemsavgift än min lokalgrupp. Där kostar fullt medlemskap i Nordmark 300:- plus 50:- för medlemskap i lokalgruppen om jag inte missminner mig.

Hursomhelst är det billigare än att hyra lägenhet eller stuga! Glad

#10 Närmsta skog/äng som inte är någons tomt eller djurhage. Jag har för mig att det är närmre norrut än söderut till ett sånt ställe, men det var ett tag sen jag cyklade runt öjn. Hursomhelst så får man räkna med att ta sig några kilometer utanför muren.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: