Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 11117 ggr
Ahnna
11/10/10, 1:58 PM

Kostymörprojekt: 1570-talsklänning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första projektet i min kostymörkurs är att sy en dräkt till en Shakespeare-pjäs. (Pjäsen kommer inte att sättas upp på riktigt, vi ska bara låtsas att den ska det och sy dräkterna innan en viss deadline.)

Pjäsen, "Stormen", skrevs 1611, så vi ombads hålla oss till det sena 1500-talet eller tidiga 1600-talet när vi skissade våra dräkter.

Jag hittade en bild på webben; en tavla föreställande drottning Elizabeth I från cirka 1570. Den fick bli inspirationen till karaktären Miranda som jag ska sy en dräkt till.

Med karaktären följde vissa direktiv, som till exempel att hon är oskuldsfull med lite glöd, vilket ska ta uttryck i hennes kläder. Färgerna jag ska hålla mig till är således mycket vitt och lite mörkrött. Jag har tagit mig lite konstnärlig frihet och lagt till lite, lite svart också, men i övrigt kommer dräkten att gå i vitt och rött.

I den här tråden tänkte jag visa bilder på processen, från början till slut.

Inspirationsbilden:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
11/10/10, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dräktskissen med tygprover:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
11/10/10, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Underkjolen:

3 lager bestående av ett lager naturfärgat linne, ett lager vadd och ett lager svart polyester, som är till för att själva kjolen som sitter ovanpå ska glida bra och inte fastna i underkjolen när bäraren rör på sig.

Omkretsen på underkjolen är cirka 3 meter, så det gäller att ha stora ytor att jobba på, i mitt fall golvet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/10/10, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vadden syddes ihop med linnet och sen syddes båda lagren ihop i det som blir sömmen mitt fram. Jag lämnade lite öppet högst upp för att kunna komma i kjolen. Polyestertyget syddes också ihop mitt fram och sen träddes lagren ihop till en rektangulär "tub" med linnet innerst och polyestern ytterst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/10/10, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sen veckades överkanten i stora veck tills omkretsen passade min midja. (Under kjolen sitter en ganska stor höftkudde.)

I och med tjockleken på vadden så får kjolen en stor volym utan att bli stel. Hela kjolen är mjuk och det är inga problem att sitta i den.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/10/10, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Från sidan.

Längden ska korrigeras och nederkanten ska fållas.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
11/10/10, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Överkanten är klädd med ett brett bomullsband vars ändar blir stängningen mitt fram. Teaterkläder ska ju vara lätta att klä på och av sig, så den mer tidstypiska varianten med hyskor och hakar fick skrotas den här gången. En enkel knut funkar lika bra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

terkina
11/10/10, 7:49 PM
#8

Härligt att du delar med dig av processen!

Ska bli väldigt spännande att ta del och se hur det blir när det blir färdigt! Skrattande

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Ahnna
11/10/10, 8:36 PM
#9

Jag har några fler bilder i kameran och vår deadline är inte så långt borta nu, så det lär bli fler uppdateringar i den här tråden inom kort.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
11/12/10, 12:49 PM
#10

Superkul! Bra att du påpekar att knytbandet inte är tidstypiskt. Just eftersom många (bla jag ;) använder denna sajt för att lära sig mer om hur det var på den aktuella tiden. Just eftersom det är till för teater så blir det ju som sagt vissa ändringar för funktionens skull. Såg en länk till kungliga operan där en snubbe pratade om kläder som skulle återskapa 16 och 1700-tal. Men som till t.ex. baletterna så var det ju lite ändrat för att dansarna skulle kunna, just, dansa. ;)

Ahnna
11/15/10, 11:42 AM
#11

#10 Egentligen finns det inget som säger att vissa inte använde knytband mitt fram för att stänga sina underkjolar under 1500-talet, men överlag verkar hyskor och hakar, samt i viss mån snörning och knappar, ha varit vanligast för att stänga kläder. Knytband i sidorna har jag däremot sett på ett flertal moderna versioner av underkjolar, kanhända att man gjorde så när det begav sig. Men mitt fram finns det risk att knuten gör att det ser "bulligt" ut, så jag valde ett väldigt tunt och mjukt band för säkerhets skull. Det verkar funka, jag tror inte att knuten kommer att ställa till problem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/15/10, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Överkjolen börjar ta form, den saknar bara en fåll och hyskor mitt fram, samt lite mer dekoration.

Såhär ser den ut bakifrån:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/15/10, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Från sidan:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
11/15/10, 12:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Framifrån.

Här har jag nålat fast en remsa rött siden, som just nu ser lite vilse ut men det kommer att se mer genomtänkt ut när det är klart.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/15/10, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Fållen består av en nästan 3 meter lång remsa rött siden, som jag just nu håller på att dekorera med 8 mm stora pärlor. Sen ska det på ett svart sammetsband enligt skissen i inlägg #1.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/18/10, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Fållen med pärlorna:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/18/10, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Allt klart utom det svarta sammetsbandet:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/18/10, 12:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Kjolen är helt klar!

Stängningen mitt fram i midjan har fått några hyskor och hakar. Det hade varit något mer "teatermässigt" att ha tryckknappar eller kardborreknäppning, men eftersom jag tänker använda den här klänningen på marknader och dylikt så vill jag att i alla fall det yttre lagret har knäppning som är HK. Annars skulle jag behöva sy om knäppningen efter att kursen är avslutad och det orkar jag inte. Tungan ute (Kursledaren är informerad, hon protesterade inte.)

Hysk-knäppningen gör också stängningen 100% slät, vilket ger en bra grund för jackan som kommer att sitta över.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

terkina
11/19/10, 1:20 PM
#19

Härligt, va snyggt!
Hur går det med jackan då? (vill se, vill se vill se!) ;)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Ahnna
11/19/10, 6:35 PM
#20

Jag sitter med mönstret nu, det går inte helt enligt planerna. Men det kommer. Jag har cirka 1½ vecka kvar på mig att få klart allting.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
11/19/10, 11:16 PM
#21

#20 heja heja! toksömnad FTW!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/20/10, 12:08 AM
#22

Nu är mönstret till jackan klart, så jag ska börja klippa ut alla tygbitar och sy i några korsettben i fodret. Men det blir nog imorgon…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/20/10, 11:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Såhär ser mönsterdelarna ut till livet/jackan. Det är 6 delar, alltså 3 på varje sida om kroppen, plus en ståkrage som jag kommer lägga till sist.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/20/10, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Framifrån ser det ut såhär, men naturligtvis så är det blåa tyget bara mönsterdelar. Jackan kommer att bli i samma vita tyg som kjolen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/20/10, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och bakifrån.

Min symaskin valde att sluta fungera mitt i dagens sömnad, så jag hann inte få klart fodret. (Men nästan.) Fantastisk timing av min maskin, precis som förra gången den kraschade, men jag ska få låna en maskin imorgon så att jag i alla fall får klart dräkten i tid.

Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/21/10, 1:07 AM
#26

kanske dags o skicka maskinen på helgenomgående service? men litet ironiskt är det ändå…. vad är det 3-4e gången i år den kraschar?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/21/10, 12:49 PM
#27

#26 Det är bara 2:a gången den går sönder sen 80-talet, men båda gångerna har inträffat den här hösten… Så det känns som att det är dags att köpa en ny. Det är tydligen glapp i några sladdar enligt experten här hemma. Jag lägger mig inte i, funkar det inte så är det trasigt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
11/21/10, 1:08 PM
#28

#27 attans då….. aja, minnet är som det är…. hoppas det ordnar sig ändå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/23/10, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Fodret på jackan:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/23/10, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Fodret bakifrån:

(Det är två lager linne med korsettben mitt fram och i sidorna.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/23/10, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Yttertyget:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/23/10, 2:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Siden och sammet påsytt:

(Ja, det var lite pilligt att få det exakt i synk med kjolen.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/23/10, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Och med pärlorna påsydda:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/23/10, 4:24 PM
#34

Det börjar ta sig sa mordbrännaren!

Tjusigt änsålänge! Längtar efter att få se ärmarna!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lillyblossom
11/23/10, 9:46 PM
#35

Älskar denna tråden! ;P

MagganM
11/23/10, 10:04 PM
#36

Går in flera ggr per dag för att se om det kommit upp nya bilder :) Underbart!

terkina
11/23/10, 10:27 PM
#37

Håller med LinaN, när kommer ärmarna!? Tungan ute

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Ahnna
11/24/10, 11:32 AM
#38

Jag ska fixa hyskor och hakar mitt fram först så att själva kroppsdelen av jackan är helt klar, sen ska jag börja med ärmarna. Glad Fodret sydde jag in igår, samt fixade till alla råa kanter.

Roligt att ni läser uppdateringarna!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/26/10, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Såhär blev kroppsdelen:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/26/10, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag satte ett band längs nederkanten på jackan, mest för min egen skull. Det är en sån detalj som teaterkostymer inte behöver ha, eftersom det inte syns från publiken som oftast sitter 5-10 meter ifrån scenen, men jag tänker ju använda dräkten inom t.ex. SCA så jag vill att den ska se schysst ut på nära håll.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/26/10, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Dags för ärmarna… Här ligger innerfodret (linne) på vadden, som blir mellanlagret som kommer ge ärmarna lite volym.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
11/26/10, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Här är foderdelarna ihopsydda med vadden. Det är egentligen onödigt att sy ärmfodet i två delar, men det gick av bara farten när jag klippte ut delarna igår kväll… Jaja, en extra söm skadar väl inte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/26/10, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Som omväxling gick jag vidare med "hängärmarna" som hänger bakom de egentliga ärmarna. (Se skissen.) Det är bara rektangulära stycken tyg som inte fyller någon som helst funktion, men de är snygga!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/26/10, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

På nederkanten av "hängärmarna" sydde jag fast pärlor. Det är en tidstypisk detalj, men det ger också tyget lite bättre fall.

"Hängärmarna" är för övrigt sydda av rött siden, samma vita brokad som resten av dräkten och 9 mm svart sammetsband.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/26/10, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Såhär ser det ut bakifrån just nu:

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
11/26/10, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Och framifrån. Det börjar se ut som en komplett dräkt! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/26/10, 11:13 PM
#47

Heja heja Ahnna! Detta är ju görspännande :D

och nu börjardet ju arta sig rejält!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
11/29/10, 12:36 AM
#48

du lär nog få bra betyg ;) om jag bara kunde med :P

Annons:
Ahnna
11/29/10, 12:48 AM
#49

Nu sitter ärmarna på också, men kameran är i bilen så jag har ingen bild på det än. Nu är det bara några få dagar kvar tills allt ska vara klart, så fler uppdateringar är på G.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
11/29/10, 1:38 PM
#50

Spännande! Det här var en rolig tråd!!

Det blir verkligen superfint Ahnna! Du är jätteduktig!!!

Älskar det vita tyget :)

Ahnna
11/29/10, 4:40 PM
#51

#50 Tack, tack! Jag är också lite kär i den vita brokaden, även om jag kommer att se ut som en marängtårta i den här dräkten… Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/29/10, 4:43 PM
#52

#51 mmmmmmmmmmmmmm maränger……. *om nom nom nom*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
11/29/10, 4:53 PM
#53

Jag har sytt klart dekoreringen på ärmarna (pärlor och sidenpuffar) och ska ta tag i manchetterna nu närmast. Sen ska jag börja med pipkragen.

Imorgon blir det hätta och ny höftkudde. (Den som sitter på dockan under kjolen är nästan 10 år gammal och räknas nog inte som "nygjord"…) Sedan är det lite smågrejer kvar, som att korta av och fålla nederkanten på underkjolen samt täcka över axelsömmarna på insidan med en bit tyg. (Totalt onödigt för funktionen, men betydligt snyggare att titta på för läraren som ska bedöma dräkten.)

Sen är det faktiskt klart! Tid för detta? Ska packas ner i låda och skickas senast torsdag förmiddag för att hinna upp till läraren i Kalix till på fredag. Lustigt nog känner jag mig inte stressad, för den enda riktiga svårigheten är att få till pipkragen så att den blir snygg och sitter bra. Samt att den ska stärkas så den håller formen, såklart. När det är gjort så kommer det nog kännas som nerförsbacke hela vägen i mål. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
11/29/10, 5:27 PM
#54

#53 finns det inget fusk för pipkragar? inte använder de väl riktigt stärkta kragar på teatern? Det har jag litet svårt att tro faktiskt ^^

Nu får du faktiskt gå ut  bilen och hämta kameran! Vill ju se bilder! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lillyblossom
11/29/10, 8:30 PM
#55

Hatar att läsa 125%. Vill också hinna sy ju…. Blir ju så inspirerad att man håller ju knappt tätt i mun. ;) Det blir fantastiskt fint Ahnna! :D

Hur många timmar syr du om dagen? Får gärna ge detaljer om pipkragen när du får tid. :D Är ju en väldigt "intressant" detalj. ;)

Annons:
Ahnna
11/29/10, 8:53 PM
#56

#54 Jodå, det förekommer. Det går att "fuska" till det, men allra bäst blir det om man gör på riktigt. Själva stärkningen behöver däremot inte vara äkta, jag köpte till exempel spraystärkelse idag som jag ska testa. Jag ska också lägga in en ståltråd i kragen så att den håller formen och blir lätt att fixa till om den nu skulle tappa form.

Bilder kommer, kameran är hämtad ur bilen. Glad

#55 Det är väldigt olika hur många timmar jag hinner sy, men allt mellan 2 och 14 timmar har det väl blivit. Med avbrott här och där för att fodra djur, åka och handla, sova, äta… När jag inte syr så tänker jag väldigt mycket på hur jag ska sy nästa moment, så att jag gör rätt från början och slipper göra om. Det är nämligen det värsta jag vet, att sprätta och klippa nytt och börja om från början.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
11/29/10, 10:26 PM
#57

Följer den här tråden med glädje! du får det att se så lekande lätt ut att jag nästan är sugen på att testa att sy en liknande själv - bara nästan dock, vet itne om ajg vågar. Älskar oxå det vita tyget, vars har du fått tag på det? letat liknande tyg ett tag nu men utan framgång.

Underbart vacker klänning!

Ahnna
11/30/10, 1:05 AM
#58

#57 Jag hittade tyget i en lokal tygaffär och köpte allt de hade kvar. (Drygt 5 meter.) De har inte fått in mer likadant, dessvärre, annars hade jag gärna köpt mer av det.

Just nu har jag problem med kragen - jag saknar cirka 6-9 meter spets! Och klockan är mitt i natten, så det är bara att sluta för idag. Det blir tygaffären direkt imorgon bitti! Håller tummarna att de har samma spets kvar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Nu har ni fått vänta jättelänge… Men här kommer den sista bildbomben!

Det blev en del sista-minuten-ändringar på grund av för lite material och annat, som till exempel spetsen jag nämnde ovan. Naturligtvis fanns det inte tillräckligt mycket kvar i affären, så jag fick köpa 10 meter av en helt annan spets, åka hem och sprätta bort de 3 metrarna jag hade sytt på (för hand naturligtvis, bara för att göra det ännu mer smärtsamt att sprätta) och sedan börja om från början.

Men vi börjar med min nya höftkudde, en så kallad bumroll. Det är den som gör att höfterna ser extra stora ut i enlighet med 1500-talets mode. Det är en enkel konstruktion i linne, stoppad med fyllnadsvadd, med knytsnören.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

En hätta, eller caul som det heter på engelska, behövdes också. Enligt skissen skulle den vara röd, men eftersom den syns bäst bakifrån så tyckte jag att den borde bli bättre om den är vit. Så det fick bli så. Det är bara två cirklar, en av linne och en av brokaden. De sicksackades ihop och så sydde jag en kanal runt kanten och trädde in ett sidenband. På så sätt kan man dra ihop hättan till önskad storlek.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag sydde på ett sammetsband runt kanten och sen en spets, men det syns inte på bilden.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Sen bältet… 8mm och 5 mm pärlor, mellandelar i metall och mjuk smyckestråd för att det ska få så bra "häng" som möjligt och inte bete sig stelt. (Fiskelina är annars bra till såna här projekt, men den är inte riktigt lika följsam.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
12/6/10, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Bältet färdigt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Ärmarnas mönster, med påsydda sammetsband som en sista detalj.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Såhär blev de när de var påsydda, med pärlor i grupper och den vita sidenremsan fastsydd innanför så att den kommer fram litegrann mellan pärlblommorna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Närbild på pärlorna - i mitten av varje blomma sitter en 12 mm cremegul pärla och runtom sitter 7 st 8 mm vita.

Ärmarna blev inte riktigt rätt, jag ville ha mer puff. Två lager vadd hade antagligen gjort jobbet, men det var för sent att ändra. Nästa gång…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Manchett i närbild. Vitt linne strykt med spraystärkelse för att hålla formen och inte bli skrynkligt. Spetsen är troligen nylon, men ser handknypplad ut (och det är ju det viktigaste!) och den har precis rätt stil för att passa 1500-tal. På bilden har jag inte fäst nederkanten, det gjordes på insidan av ärmslutet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Och så var det kragen… Detta långkörarprojekt! Det började som sagt bra, med en snygg spets (samma som på manchetterna och hättan) och ett styvt linne. Men det jag hade räckte inte och i tygaffären fanns som sagt inte tillräckligt mycket kvar. Ni som har sett Project Runway ver jag "make it work" betyder. Det här var tvättäkta "make it work time"!

Nytt linne, tunnare den här gången eftersom det var det enda jag hade kvar i rätt mängd, och en ny spets. Inte alls lika snygg som den andra, men det fick duga. Sen behövde jag ståltråd… Var köper man ståltråd ute på landet? Av en slump kom jag på att Granngården kanske har och de hade de, fast inte riktig ståltråd utan såndär grön tråd som man använder för att binda ihop växter i trädgården om man vill att de ska stå snyggare i rabatten. Men det fick duga.

På bilden syns cirka 9,5 meter linne, 17 cm bred, som är fållad i ena änden. I fållvecket har jag kört in ståltråden. Det är inte HK att göra så, av allt att döma, men det gör att vecken i kragen håller formen bättre och kan ändras snabbt och enkelt. Typiskt teaterfusk!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Sen syddes spetsen på för hand med små, små stygn, vilket tog en evighet och en halv.

Sen satte jag mig och veckade kragen, efter att ha satt nålar längs hela tygremsan med 8 cm mellanrum. (För att veta var jag skulle vecka så att alla veck blev lika stora.) Och precis då, när allt var klart, kom jag på att man inte borde göra som jag gjorde. Istället borde jag ha sytt fast hela remsan tyg med drygt hundra pyttesmå veck mot ett band som är lika långt som mitt halsmått. SEN skulle jag ha veckat själva piporna. Då hade allt blivit mycket enklare och framförallt snyggare. Men tidsbrist kräver snabba genvägar, så jag körde vidare som jag hade börjat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
12/6/10, 3:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Här har jag nålat innermåttet på kragen för att försöka få ordning på alla veck. Det hade jag sluppit om jag hade gjort som jag skrev i inlägget ovan.

Den här veckningen täcktes med en remsa linnetyg och sen sydde jag en bit spets över sömmen så att den inte skulle synas.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Här är kragen nästan klar, den behövde bara stärkas med vatten och potatismjöl som man kokar upp och låter tjockna. Jag penslade det på kragens ovansida och torkade det med hårfön medan jag drog i vecken med ena handen för att få rätt form. Det blev rätt bra! Glad

Det sitter två knytband i bak som håller ihop kragen, samt en supportasse (stålram) undertill som gör att kragen inte kollapsar över axlarna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
12/6/10, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Såhär blev allt när det var klart. Jag har gått upp lite i vikt, därav glipan i fram på jackan, men för några veckor sen satt ju grejerna perfekt… Skäms Jaja…

Jag är inte helt nöjd, men det hade kunnat vara sämre.

Kragen behöver komma upp mer och täcka halsen. Det går att fixa genom att lägga en kudde, ungefär som en bumroll i litet format, runt nacken. Eller så gör man den tidsenliga varitanten med två kragar på varandra! Eller inte. Tungan ute Jag behöver inte sy någon mer pipkrage på ett tag! Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/6/10, 3:33 PM
#73

Härligt Ahnna! Blev superfint ju! Trots missar, make it work etc :D

Jag hade velat se ne bild med alltihopa på också :) Bara för att göra det så besvärligt för dig som möjligt ^^ Men nu ligger väl alltihopa på posten gissar jag?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/6/10, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Och från sidan.

Nästa skolprojekt kommer att handla om sent 1800-tal så det lägger jag inte ut här, men troligen på Epoker iFokus.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/6/10, 3:40 PM
#75

#74 *ÖVERLYCKLIG*

Det blev såååååååååååååå fint Ahnna! *gråter en skvätt* men jag tänker INTE sy 1500-talsklänningar ändå! oavsett hur fint det blev! ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/6/10, 3:49 PM
#76

#75 Klart du ska! Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Lillyblossom
12/6/10, 6:22 PM
#77

Är så fantastiskt imponerad att jag blir alldeles mållös faktiskt. Verkligen… superfint! Och det är ju av alla misstag man lär sig av! ;) Du vet ju vad du skulle ha gjort annorlunda. (Det har jag nyligen fått lära mig att det är det viktigaste av allt! ;P)

Jag återkommer till dig om några år då jag får tid att göra en egen sådan däringa. ;)

Lillyblossom
12/6/10, 6:25 PM
#78

Hur stor är bumrollen egentligen? Såg i "Hur ser ni ut?" att den var mycket större än jag först trodde. :P

Ahnna
12/6/10, 7:27 PM
#79

Tack, vad snälla ni är!

#78 Den är inte så himla stor, faktiskt. Men den svarta underkjolen som syns högre upp i den här tråden är ju väldigt plufsig eftersom den innehåller ett lager vadd. I kombination med bumrollen blir höfter och häck väldigt stora.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

terkina
12/6/10, 11:28 PM
#80

Kalassnyggt!

Skulle jag inte ha sån förbaskat liten garderob skulle jag kanske också ge mig på att sy såna klänningar :)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Ahnna
12/6/10, 11:37 PM
#81

#80 Det är ju ett litet problem, såna här kreationer tar plats att förvara… De ska helst inte hänga heller, eftersom de kan vara rätt tunga, utan ligga nerpackade i lådor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
12/7/10, 1:21 AM
#82

#81 fast lådor kna man bygga på höjden! :D

Jag har allvarliga funderingar på att möblera om i vardagsrummet så sambon kan få en hobbyhörna härute istället för i sin lilla skrubb om 2 kvadrat i klädkammaren. Då får jag klädkammaren och kan ha den till alla mina fina kläder! :) FAst det känns som onödigt mycket jobb ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

SirBrendan
12/7/10, 1:36 AM
#83

Som närvarande vid produktionedns alla delar så säger jag bra en sak: Good work!

Klänningen är sååååååå fiin!

Annons:
Ahnna
12/7/10, 11:19 AM
#84

#82 Jag tycker att det låter som en utmärkt idé! Tänk vad mycket fint du får plats med på 2 kvadratmeter! Det borde ju bli minst 4 kubikmeter, på den ytan får man rum med många lådor! Cool

#83 Lite kan jag medge att jag gillar den, men jag måste:

a) fixa alla smågrejer som jag stör mig på
b) sy på många fler pärlor, det är ju bara runt 200 på den nu
c) gå ner några kilo i vikt så att jag kan ha den på mig utan att hela SCA vet hur djup Helm's Deep är!

Förresten, när sätter du igång med din klänning? Din ena väpnare (gissa vem) tycker att du borde ha en sån… Skrattande Med krage och allt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
12/7/10, 12:50 PM
#85

Jag säger bara WOW!!!! Är ruggit imponerad pch den blev riktigt snygg! Du får det att se så lätt ut men jag vågar nog inte riktigt ge mig på att sy en sådan kreation även om jag hemskt gärna skulle vilja ha en :-)

LinaN
12/7/10, 12:53 PM
#86

#84 kan du få Sit Brendan att sy och bära en 1500-talare (och ta en massa bilder på det, finns det inte på bild har det inte hänt) så kommer jag att börja skissa på en sådan till mig själv ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
12/7/10, 12:57 PM
#87

skitläcker vill ha :D vad kostar det att göra en sådan ungefär?

Ahnna
12/7/10, 1:14 PM
#88

#85 Klart du vågar! Det finns ju lite enklare modeller att börja med, och flera bra böcker som beskriver 1500-talets mode. Några har till och med basmönster, som t.ex. The Tudor Tailor.

#86 Det där tar jag som en utmaning! Cool

#87 Tyget kostade kanske 1200-1400:- totalt, men då var den vita brokaden och det röda sidenet rätt dyrt. Underkjolen och jackan är fodrade med hellinne och det är ju inte heller helt jättebilligt. Det går att komma undan billigare om man väljer t.ex. lakansväv i fodret, för det syns ju ändå inte.

Vadd på metervara köpte jag 10 meter av (en hel rulle alltså) för cirka 300:- inkl. moms. Det gick åt runt 4 meter tror jag till underkjol och ärmar.

Pärlorna, metalldelarna i bältet och sammetsbanden kostade runt 450:- totalt.

Spetsen var dyr, den gick på runt 400:- totalt.

Ståltråd 29:- för 60 meter.

Och så kostar det tid! Och tålamod. Och så behöver man en deltids-sambo som kommer med chokladmuffins och After Eight lite då och då. Mycket After Eight blire… Oskyldig Jättemycket.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

RosaGosa
12/7/10, 1:24 PM
#89

Får ta o inhandla the tudor tailor tror jag bestämt… man kanske skulle våga :-)

Lillyblossom
12/7/10, 6:37 PM
#90

Ok! Hur fick man till puffet i t.ex. kjolen förr? Hade man något som liknade vadd eller?

Hmm… Får nog se till att få färdigt mina andra projekt först… "Suck" Men gud vad man blir glad och inspirerad! Blev ju så hiiiiimla fint… :D

Annons:
Ahnna
12/7/10, 6:56 PM
#91

#90 Det finns plagg bevarade där man har använt t.ex. hästtagel för att bygga upp volym i axlar och dylikt och det finns anledning att tro att en del plagg var bolstrade med någonting mjukt för att få större volym.

Till kjolar däremot har jag inte läst någon källa på att man använde sig av bolstring, men höftkudde/bumroll i olika storlekar fanns och användes flitigt, särskilt under senare delen av 1500-talet. Under kjolarna hade de oftast någon form av styvkjol/krinolin (googla på t.ex. french farthingale eller spanish farthingale så hittar du exempel) som varierade lite i utseende beroende på decennium. De tyger de använde (brokader och sammet) var också väldigt kraftiga jämfört med vad vi har idag, vilket ju bidrar till den fluffiga silhouetten.

Min tanke med vadden i underkjolen på den här dräkten var att dels slippa ha en styvkjol på sig och därmed bli lite mer flexibel, samt att jag ville åt en speciell silhouett som inte går (?!) att uppnå med de styvkjolar som till synes användes under renässansen - men just den silhouetten fanns ju, vilket man kan se i åtskilliga målningar, så det får mig att tro att man antingen bolstrade kjolarna på liknande sätt som jag gjorde eller använde så många lager av tjocka tyger att det gav samma effekt. Vi pratar nu om det sena 1500-talet strax innan den franska styvkjolen (french farthingale) kom i bruk, som ju ger en extrem silhouett som påminner om den jag har i min dräkt fast ännu bredare. Se bilden på Elizabeth I i inlägg #0, där kan man skönja att hon har någon form av bolstring runt höften för att bredda sig där. Om det finns en styvkjol därunder också är svårt att veta.

Jag antar att det är möjligt att uppnå samma silhouett med en spansk styvkjol (spanish farthingale) och en väldigt bred bumroll, men jag tycker annars att jag fick till det väldigt bra (precis som jag tänkte) med min vadderade underkjol. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SHV-Pysen
12/8/10, 3:48 PM
#92

#88 Kan det vara After Eighten som gjorde så att klänningen inte satt så bra som den skulle senare? Tungan ute

Den vart jättefin i alla fall! Kanonjobb Skrattande En motivationspuff som jag kan behöva!! börjar med min studentbalklänning nu! Känns lite malplacerat att ha en helt Historiskt korrekt balklänning (även om jag skulle vilja) på studentbalen, men nog kommer den sticka ut, lite detaljer får man nog in här och var! Skrattande (Är ju redan "historianörden" så det skadar ju inte)

Lillyblossom
12/9/10, 10:39 PM
#93

#91 Okej! Var ju mest i armar och dyl. som jag syftade på… Kunde ju preciserat mig lite. ;P

Hittade denna länken för ett tag sedan. Tänkte detta är ju en bra tråd att lägga in den. ;)

SirBrendan
12/13/10, 6:05 PM
#94

" #84 kan du få Sit Brendan att sy och bära en 1500-talare (och ta en massa bilder på det, finns det inte på bild har det inte hänt) så kommer jag att börja skissa på en sådan till mig själv ^^"

Sir Brendan har 2 1500-talsdräkter så börja skissa du Skrattande

(bilder kommer)

LinaN
12/13/10, 10:15 PM
#95

#94 Jag syftar här till just en klänning, inte mansdräkterna. Så den dagen du frasar omkring i en 1500-talsKLÄNNING så ska jag börja skissa. Trodde det framgick ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

pnilla99
12/14/10, 3:07 PM
#96

#72 helt underbar!!!Skrattande Hela familjen här hemma har följt projektet här med spänning.

Ahnna
12/15/10, 12:29 PM
#97

#95 Lugn, bara lugn. Jag har nog nåt som jag kan klämma in honom i - vad har man annars korsett till! Cool

Så se till att ha papper och penna hemma så att du kan börja skissa på din kreation när mina bilder på Sir Brendan kommer. Tungan ute

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
12/15/10, 1:19 PM
#98

#97 det räknas inte om han inte sytt klänningen själv ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Thiah]
12/20/10, 7:56 PM
#99

Oj wow va snyggt! Skrattande

bortbytingen
12/28/10, 7:10 PM
#100

Tack för en vansinnigt inspirerande och intressant tråd!

Upp till toppen
Annons: