Annons:
Etikettallmänt
Läst 4039 ggr
Ahnna
2010-11-17 16:53

Är alkohol ett måste?

På SCA-forumet har det de senaste dagarna dykt upp en diskussion om huruvida alkohol är en så viktig detalj för folks återskapande att man inte kan ha roligt utan. Det har fått mig att börja fundera lite…

Jag dricker inte, har aldrig varit full, tycker att det smakar rent ut sagt äckligt med alkoholhaltiga drycker och har således aldrig funderat över vad jag skulle lämna hemma om bilen var helt fullpackad och spriten måste knökas in på nåt sätt. För mig är det tämligen ointressant att umgås med packade människor, även om de flesta lyckligtvis kan dricka utan att bli odrägliga.

På medeltidsevent kommer man inte undan att det förtärs enorma mängder alkohol, vilket ju är brukligt på snart sagt alla svenska sammankomster… Oskyldig Men ponera att det var strikt alkoholförbud på evenemang, skulle du åka dit då?

Jag menar inte den här diskussionen som en pekpinne, ett moralviftande finger eller fördömande, jag är mest nyfiken. För mig är ju svaret så självklart eftersom jag aldrig dricker, så alkoholen är inte en del av mitt återskapande. Jag brygger gärna mjöd med udda smaksättningar, men drickandet får någon annan stå för. Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Anthka
2010-11-17 17:12
#1

Jag har aldrig reflekterat över problemet (om man nu kan kalla det för sådant) kanske för att vi i Nordic accepterar att alla dricker olika mycket.

Själv dricker jag inte ute på event, kanske smakar lite men det lilla jag smakar ryms i en fickplunta. Mest för att jag mår dåligt av alkohol. Min kropp fungerar illa ihop med kombinationen sömnlöshet, stress och alkohol. Och eftersom jag inte dirkekt gillar att må dåligt men däremot tycker om att vara ute på event så avstår jag från större alkoholkonsumtion än vad ett smakprov kan ge. Maken kan ta sig lite mer än vad jag gör men vi har samma syn på alkohol. För oss är det en dryck till festligare måltider, någonting man kan ta som komplement i glada vänners lag. Men inte sagt att vi lika gärna kan vara utan det. Det är de glada vännernas lag som är viktigaste och de blir lika glada utan alkohol.

Nu när vi äntligen kom iväg till medeltidsveckan så gick vi nattvakt med gantarna och i det lägret var det nolltollerans på alkohol. Någonting som det gnälldes om från ett par i gruppen men för vår del var det helt ok. De öl som sambon hade med sig låg kvar i bilen och följde alltså med hem igen oöppnade (visst han kunde suttit på stranden och druckit dem men vi fick inte tillfälle till sådant samkväm den gången).

Så ja jag skulle åka på event som har nolltollerans mot alkohol. Det är ju inte för att supa mig full som en kanariefågel jag åker dit.

Vi sätter glöggsatser titt som tätt, delar med oss av dem till andra, gör byteshandel mot mjöd eller annat smaskigt som andra gör (eller så dricker maken upp den). Precis som trådstartaren exprimenterar vi med smaksättning mest av nyfikenhet och inte för att vi vill dricka så mycket alkohol.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-11-17 17:20
#2

Ett event utan alkohol och strikt alkoholförbud? Jag hade åkt ändå! Mitt återskapande/utlevande är så pass viktigt för mig att alkoholen skulle lätt få stå kvar hemma i spritskåpet.

Hur ska jag formulera mig för att det inte ska låta helt fel? Jag har vissa sociala brister, är paranoid och allmänt knepig när jag umgås med folk jag inte känner när jag är nykter, så ett par glas cider eller ett stop vin så är jag lagom. Då kan jag umgås som normalt folk. Det känns jättefel att säga det men det är så det är för mig.

Men i helgen så mötte jag på den "vad ska jag lämna hemma"-attityden för att det kändes som att är det gille och man inte är full så är det något fel på en, coh är man inte full vad har man då där att göra? det är helt fel attityd tycker jag.

Fast bland det värsta är ju de som super skallarna av sig på event o har barn med sig, oavsett om de är 2 år eller 12 år så ska inte barn behöva se föräldrar eller andra stufulla vuxna. Eller de som försöker pracka på nykterister (vilken anledning det än må vara de är nykterister för) dricka i olika former, och den värsta varianten, de som frsöker lura i dem dricka't!

Men för min egen del så kan jag kolka i mig rätt ordentligt, MEN jag ser till att alltid ha koll på vad jag gör. I somras på foteviken så drack jag mer än en liter vin själv plus en massa annat. Jag må inte komma ihåg allt i kronologisk ordning men jag minns allt jag själv gjort och sagt. Det är mitt ansvar att se över hur jag dricker och när jag dricker. Sen skulle jag aldrig dricka mig full om vi hade barn med oss i gruppen.

Så för att sammanfatta; drick lagom så du kan ta ansvar för dig själv och dina ord/handlingar, skyll aldrig något på spriten, det är faktsitk du själv som väljer att dricka den. Och låt aldrig de som väljer att vara nyktra få en massa skit för att de inte dricker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hammarskogen
2010-11-17 19:33
#3

Jag gillar att motionera levern men alkohol-förbud på ett event skulle inte påverka om jag åker dit eller inte.
Jag tror att arrangörerna blev lite tagna på sängen. Det och traditioner o dyl som bryggargillets möte skapade säkert en oro för förändringar. Att rodda ett event som sedan inte går ihop pga liten uppslutning låter som en stress-kur.
En del verkar tyvärr behöva ngt innanför västen för att hämningarna ska släppa även om det inte borde vara så i våra kretsar- håller man på med SCA så måste några hämningar väll vara undanröjda?
Dom skulle kunna lägga upp eventet och göra möjligt att lämna icke bindande intresseanmälan, det skulle ge ett mått på om det är genomförbart. Om det sedan inte finns tillräckligt intresse i god tid före eventet så avbokas det bara.

Ahnna
2010-11-17 22:10
#4

#3 Kanske ska förtydliga att det du skriver om gäller ett SCA-event som måste ställas in därför att arrangörerna inte hittar en lagom stor lokal där man får dricka alkohol. (Samt där brandskyddet är up to date.) Det är det som hela SCA-diskussionen gäller, som jag nämnde i #0.

Min fråga är lite mer allmän - måste vi dricka på medeltidsevenemang och i så fall varför? De som anser att man måste dricka, har de testat att inte göra det? Var det tråkigt? Jag dricker som sagt aldrig och har heller aldrig önskat att jag gillade alkohol "för att alla som dricker verka ha så kul". Jag har haft sjukt roligt ändå i alla år och det menar jag inte som någon sorts jag-är-bättre-än-de-som-dricker-kommentar. Det är bara krass sanning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Tomteslakt
2010-11-19 08:21
#5

Jag anser att om man som jag och trådskaparen tar med sig hästar eller kanske till och med barn som många gör, då SKA man vara ganska så återhållsam på alkoholen, man har ju faktiskt ansvar för ett annat liv.

Jag skulle t ex aldrig acceptera om andra riddare rider bakis eller berusade, vilket jag har sett. Jag anser att vapenföring, djur och alkohol verkligen inte går ihop.

Sen som sagt så gör jag och makan glögg lite titt som tätt, men det är för att vi tycker det kan vara gott ibland (juletid bl a Glad) men även också bara för att sehur vissa smaker passar ihop, går det att göra si eller så. Samt att jag anser liksom makan att alkohol kan vara ett gott och trevligt komplement till god mat, inte för att hävas i stora mängder.

Men summan av kardemumman, jag skulle aldrig dricka mer än t ex två öl om jag vet att jag har tornerspel dagen efter, det är min skyldighet mot publik och häst och övriga laget att vara så nykter och redig som möjligt.

Loviz
2010-11-19 11:21
#6

Handlar inte synen på alkohol under event om sin syn på alkohol i största allmänhet??

De finns väl alltid de som tycker att alkohol och fylla inte är några problem och sen finns de de som tycker att det är det. Och en väldans massa som tycke mitt emellan..

Jag har bara varit med och "jobbat" på ett event och de var i sommras. Jag upplevde inga problem med fylla men det fanns de som satt uppe å drack sent på kvällarna. Själv hade jag med 1 vinare, mer som om i fall att så kan de va gott. Jag drack halva sen räckte de för mig. För mig handlar det även om att vara i bra "skick" gentemot besökare. Dom har betalat för att få en trevlig och rolig upplevelse och vill nog inte bli bemött av någon som är bakfull och trött. Innan vi åkte med fick vi ett utskick med lite hållpunkter och regler och där stog det "Hjälte på natten, hjälte på dagen" och det tycker jag var väldans bra skrivet.

Det händer att jag festar och det händer att jag blir ordentligt onykter och jag skulle kunna dricka mig full på ett event, men inte ifall jag har ansvar för barn, djur eller ska ta hand om besökare dagen efter. Men jag skuller ej heller dricka mig full hemma om jag ska jobba dagen efter, jag jobbar i vården och är skyldigt brukarna att inte vara bakfull på jobbet.

Annons:
LinaN
2010-11-19 13:18
#7

#5 där är något som är jäkligt bra som du tangerar!

om man ska delta på en show dagen efter så bör man vara nykter. Att rida/strida bakfull (eller gudarna förbjude fortfarande berusad!) är fruktansvärt.

Dock ser man emellanåt kämpar som sitter och dricker långt in på natten komma hasandes in på slagfältet uppenbart bakfulla….

Något jag skulle önska är alko-koll på en del evenemang, visst alkohol är en del av traditionen kring manliga män och stridsuppvisningar, men samtidigt så är säkerheten så pass viktig att alkokoller borde finnas där man misstänker alkoholpåverkan…

JAG skulle inte ha några problem med att någon kommer och sticker en alkomätare i nyllet på mig innan strid.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-11-19 14:29
#8

#7 traditionen är säkerligen manliga män, alkoholhävande och strid men med tanke på att (i alla fall inom tornerspel) hälften av de uppvisande idag är kvinnor borde ju den tradtionen falera av sig själv.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2010-11-19 14:37
#9

#8 fast, om de manliga männen fortfarande dricker av hävd och manlig manlighet och kvinnor dricker mer måttligt eller inte alls så kvarstår ju ändå den manliga manlighetens alkoholkonsumption.

nu har jag inga exakta siffror men i de flesta vikingagrupper så är det iaf 1-4 stridande kvinnor i varje grupp beroende på hur stora grupperna är, men männen dricker fortfarande mer än vad kvinnorna gör.

Sen finns det ju andra grupper som mer inriktar sig å hantverk och sånt, då är det mer jämnt könsfördelat och JAG inbillar mig att alkoholkonsumptionen är mindre i sådana hantverkande grupper.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2010-11-19 14:57
#10

#9 sant, jag har erfarenhet av ett tornerlag och en blankvapenfäktnings förening. Det dricks inte särskilt myckte i någon av dem (eller jo visst dricks det men det är ingen fylla eller bakfylla).

Jag vet inte hur det är i andra medeltida fäktgrupper men ryktesvägen så "vet" jag att det dricks mer i andra tornerlag, ingen nämnd ingen glömd. Som min make påpekar det händer även om jag som tur är inte har sett någon göra det, och det vill jag inte heller. Eftersom jag brukar hålla till på bana med skarpa vapen vill jag inte att ryttarna är onyktra/eller bakfulla och skulle ärligt talat inte vilja serva en riddare som inte är nykter.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2010-11-19 18:52
#11

Det finns mååååånga kvinnor som dricker som tokiga på evenemang. Skäms En stor karl må tåla mer alkohol än en späd tjej generellt, men jag har sett rätt många brudar hälla i sig kopiösa mängder utan att för den sakens skull bli praktpackade. (Även om det också händer ibland och det är tydligen då vi nyktra individer anses skyldiga att bära vederbörande till kojs, stoppa om, hämta hink och hushållspapper.)

Men oavsett vad man själv har för relation till alkohol så finns det nog rätt många som skulle sluta med historiskt återskapande om alkohol inte tilläts på t.ex. marknader dit det kommer turister. Ta Medeltidsveckan i Visby som ett exempel; dit flera hundra "medeltidare" åker enbart för att softa och dricka sig dumma i 8 dagar. De klär sig i någon form av försök till tidsenlig dräkt (eller som pirater eller orcher) och sen sitter de på nån gräsplätt och dricker hela veckan igenom. Om det var strikt alkoholförbud på marknadsområdet så tror jag inte att de skulle bemöda sig att åka dit, alternativt gå nåt varv på marknaden, kanske se nån föreställning och sen sitta någon helt annanstans och kröka resten av tiden.

Jag har bara så svårt att förstå varför alkohol måste vara en grundsten i en del människors återskapande och lek - en så viktig grundsten att om den tas bort så är det inte roligt att leka längre. Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2010-11-21 14:06
#12

#11 Det där (med MTV) vore ju snarare ett skäl till att införa alkoholförbud… Cool Så slapp man alla de där fulla "medeltidarna" (med "-tecken) osv drällande överallt. Ägnar man sig åt historiskt återskapande enbart som täckmantel för att få supa så tycker jag ändå att något har gått fel…

Själv har jag varit på lajv med alkoholförbud (pga stort deltagande av yngre) och det är absolut inga problem. Snarare var det jäkligt trist att åka med barn och djur på ett pro-alkohol-lajv där det mest gick ut på att "softa och dricka" större delen av tiden. För den som varken söp eller låg bakfull fanns det väldigt mycket tid över att göra ingenting (i negativ mening)…

Jag dricker aldrig (mer än att jag kan provsmaka lite) om jag har barn eller djur (hundar) med mig. Och det har jag oftast…

Och är det ett blankvapenlajv (eller som i ert fall ett torner-evenemang!) tycker jag att det alltid borde vara alkoholförbud. "Där spriten går in går vettet ut".

LinaN
2010-11-21 15:25
#13

#11 jag har nog undvikit majoriteten av dem då, sånär som på två ^^ Mig själv och en tjej från en annan förening. Mer än så behövs inte sägas. I övrigt har de andra kvinnorna jag druckit med alltid hållt sig måttliga, vilket jag OFTAST också gör ^^ Men jag lärde mig min läxa….

man ska inte dricka sigotösrstig efter en varm dag på vin….. då blir man litet väl lustig under fötterna! ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
niare
2010-11-21 23:28
#14

jag dricker inte och har aldrig varit full eller dylikt men har även lite svårt för folk som dricker visst kan man ta sig ett glas vin eller något i lagom mängd men jag tycker det blir många drägg, har varit alkoholförbjud på tillställningar men alltid har det varit nån gömd fest, har inget emot alkohol men skulle helst se att folk drack med vett

Gudris
2010-11-22 10:16
#15

Jag skulle kunna åka på ett alkoholfritt evenemang, men har inget emot alkohol på evenemang. Jag började för snart ett år sedan brygga mjöd och tänker snart fortsätta med det. Jag dricker gärna som en social grej, alltså tar en bägare för att det är gott, men skulle lika gärna kunna dricka varm choklad så sett. Jag har hitills inte supit mig full på event, men druckit mig lite smådragen. Som vid de flesta tillställningar så är det människorna, inte alkoholen som gör evenemanget trevligt!

Kan lägga till att jag mår fruktansvärt dåligt när jag är bakfull, hela dagen brukar försvinna i illamående och det är en mycket stark anledning till att jag inte vill bli packad på event, jag vill hinna med att göra lite för mycket annat kul, inte ligga och spy i ett hörn.

Shifty
2011-03-12 11:17
#16

Tjena allesammans!

Jag är helt ny här och fick tyvärr en liten negativ syn på medeltidslaj efter jag läst detta.

Jag har lirat "airsoft" i drygt två år och håller på fortfarande. Där är det totalförbjudet med alkohol av självklara anledningar.

Att folk dricker hela natten och sen sätter sig på hästrygg bakfulla är rätt motbjudande.

Man ska inte glömma att alkohol är en drog och inget annat. Enda anledningen till att den fortfarande är laglig är för att den är så djupt inrotad i folks liv och kultur.

Men som man säger, "att hitta anledningar till sitt drickade" = alkolism = Sveriges största folksjukdom.

Avslutar detta gnäll med att önska alla en riktigt trevlig helg :D

//Mikael

Be without fear in the face of your enemies.Be brave and upright that God may love thee. Speak the truth always, even if it leads to your death. Safeguard the helpless and do no wrong

Anthka
2011-03-12 19:50
#17

#16, större delen av oss som skrivit här håller på med någon form av reenactment, inte lajv Flört

Har lite svårt att se varför du får en negativ syn på återskapande kretsar av tråden när vi alla som skrivit hitintills har varit överens om att alkohol + strid/tornerspel är ett otyg?

(bara av nyfikenhet, uppenbarligen läser vi tråden på olika sätt och jag är intresserad av hur du har läst Glad)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

moeler
2011-03-12 21:34
#18

Kna bara hålla med Anthka! Visst dricks det ibland på vissa events men jag har bara sällan upplevt att någon som skall strida dagen efter blir omåttliga och sen slåss bakfulla! Alla är väl medvetna om sitt ansvar!!

Ahnna
2011-03-13 11:40
#19

#16 Jag kan hålla med om att alkohol är totalt onödigt i samhället och egentligen inte borde ha något existensberättigande eftersom vi faktiskt klarar oss bättre utan. Men jag tycker i och för sig också att man måste göra skillnad på folk som dricker litegrann för att det är gott eller "socialt" och folk som dricker sig beroende. Alla har inte spärrar, det är sant, men långt ifrån alla som dricker för nöjes skull blir ju alkoholister. Synd att du tar denna tråd som att folk dricker sig apfulla hela tiden när de återskapar historia, för så är ju inte fallet. På kvällstid finns det dock en viss tendens till överförfriskning för vissa, men alla är ju inte fulla hela tiden bara för att alkohol tillåts. :)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: