Annons:
Etikettallmänt
Läst 3069 ggr
LinaN
2010-11-23 18:09

vinterdojja....

Mina vikinga-foppisar är inte så varma såhär års och oavsett hurmånga raggisar och nålbundna sockar jag har i så kommer jag förr eller senare bli blöt och kall om fötterna. Så är det bara. Har redan testat.

Så jag funderar nu på att snickra ihopa ett missfoster som ska lämpa sig för att användas på blankträningar om vintern…

grunden är då tjock vadmal, i sulan 2-3 lager + ett lager läder längst ner mot marken för att slita på. Sen så ska det gå upp över anklarna iaf.

Tror ni det är praktistk genomförbart ? och framförallt kommer det kunna se ok ut? Den modellen jag hade tänkt miganvända är nån variant av näbbkänge-mönster.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-11-24 11:38
#1

Varför inte göra näbbkängor (eller vanliga släta stövlar) i 2 mm läder och sko med rålädersula eller gummisula? (Smörja in med inpregnerande läderbalsam.) Sen kan du kanske sy en "strumpa" i hårt valkad vadmal att ha i stöveln, som extra fuktbarriär och värmekälla. Annars har jag hört från folk som har testat att om man fyller skodelen av stöveln med torr halm så håller det både fukten borta och skyddar mot frusna tossingar.

Jag tror att det blir hållbarare och mer fuktskyddande vid nollgradig väderlek än enbart vadmal med lädersula. Enkla remkängor finns beskrivningar på på webben, samt i Skoboken såklart.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-11-24 14:09
#2

#1 har du mönster på näbbkängor liggandes nånstans? har googlat mig tokig igår….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-11-29 11:38
#3

Nej, inte vad jag vet. Men gör remkängor då? Det är betydligt enklare än näbbkängor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-11-29 15:04
#4

#3 mönster?

De enda jag har mönster på här hemma är lågskor och mina flipflops. Samt romerska soldatsandaler….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2010-11-30 22:59
#5

Google är din vän! Skoboken är annars ett bra julklappstips till alla som vill sy egna medeltida skor och stövlar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2010-12-01 11:02
#6

#5 google och jag är osams och funderar på att göra slut ;)

Ska ta upp den boken på förslag till styrelsen :) Så slipper jag handla utan det går på föreningskontot istället  om styrelsen tycker det är en bra ide.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Ahnna
2010-12-01 12:21
#7

#6 Den kostar runt 300:- har jag för mig, jag tror att jag köpte mitt ex hos Tjäder-Läder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Jinaum
2010-12-01 13:48
#8

Oj vad ambiös du är Lina. De felsta jag känner bruka skita i vikinga skor på vintern och köra med de bästa kängorna de kan hitta för att slippa frysa eller bli blött.

Sj är man illa tvungen, gör illa mina fötter annars :/ Vilket ibland sker ändå. Ävnder mina vikinga skor så lite som möjligt.

LinaN
2010-12-02 01:18
#9

#8 ambitiös? snarare självmordsbenägen eller något ^^ Skämt åsido. Har man handsytt mer eller mindre hela sin garderob så varför inte ordna med vinterskor också? Själv har jag (för min egna del) svårt att känna mig riktigt hemma och viking om jag har armékängor eller stallkängor på mig när jag tränar i övrigt vikingakläder…. Man känner sig liksom fel på något vis ^^

finn fem fel, viking-style :D

Jag vill ha en utrustning som gör att jag kan ta mig an alla väder ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pialinn
2010-12-02 14:02
#10

Lina!

Om du VALKAR ett par nálbundna sockor háller de vãtan utanfõr.

Mãn som spolade skridskobanan fick in vatten i stõvlarna som frõs till is, men fõtterna var torra och varma.

Skicka din adress i PM sá sãnder jag Skoboken. Ság att jag hade den i husbilen, nãr jag letade efter annat hãrom dan.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: