Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2923 ggr
Jinaum
11/25/10, 1:25 AM

Någon som...

har mönster till en vikinga tida luva? Letar mönster efter en sådan där luva som folk brukar göra toppig fast inte så långt och antingen tycker ned toppen innanför kanten eller sätter ett ringspänne på? Lite smärre depserat här inför Elvegrimmarnas storträning då det är SVIN KALLT! Och med långt Hår är man ju tvungen å sätta upp det därav blottade öron = kallt som satan.

Så någon som har mönster att ge mig? Har ingen päls eller liknande att sätta på så jag vill ha det simpelt och huvudsaken e att de ger öron och huvud lite värme.

Annons:
Anthka
11/25/10, 7:56 AM
#1

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
11/25/10, 11:51 AM
#2

Jinaum nu blir jag litet upprörd känner jag! Varför skulle inte du eller jag få ha vårt lång Hår löst när KILLARNA har sitt långa Hår löst!?

Viteper har bara ett smalt pannband och mååååååånga andra som jag inte vet namnen på har ju slagits medlöst Hår på fote bland annat….

Har du nån bild, för det enda jag får i huvudet är de fyrkantiga struthättorna…..

Eller så är det mer köpmannamössorna du syftar på?

Vi kanske ses på lördag då! :D Om det inte ordnar sig med mössa då så skulle jag kunna ta med en extra nålbunden mössa?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
11/25/10, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Är det en sån här du menar? för där kan man stoppa in spetsen under kanten….

Men den täcker ju inte öronen över huvud taget…. :S

Men mönstret är löjligt lätt, två tranglar, sy ihop. vänd rätt, klart. mer eller mindre…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
11/25/10, 3:08 PM
#4

#2 Mitt Hår går te arslet och jag har inte lust å fastna i någon ringbrynja/handske eller vapen igen. Jag skrämde norrmännen sist på så sätt.

#3 Jo de e en sådan jag menar. Men jag tänkte fuska och sy den så den går över öronen istället.

LinaN
11/25/10, 11:23 PM
#5

#4 ungefär som mitt Hår då. JAg har inte lyckats fastna i något eller någon förutom kattungen härhemma då då….

Mönstret är enkelt. mät huvudets omkrets, dela på två, viola, nederkanten klar ^^ lägg till sömsmån. Mät över huvudet hur lång flärp du vill ha, lägg till 2-3 cm. Så ska du få en likbent triangel. Klip ut, sy ihopa långsidorna. Vänd utoin och sen klart :D

Vill du bara ha en söm, googla rätt på "norse merchant cap" finns en helt ok beskrivning där för de större med metallfläpp längst ut, men det gårju att modda :D

som sagt, har två nålbundna extramössor.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
11/26/10, 2:04 PM
#6

#5 Jag gjorde det men den ploppade upp ändå nästan vid huvudet slut upp mot toppen.

Merchant cap är sådan jag egnetligen vill ha och börjat sy på. Men utan päls ere liksom lite svårt å göra klart :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: