Annons:
Etiketttv-film
Läst 2705 ggr
Ahnna
2010-12-09 21:48

Film: Black Death

Digerdöden har just brutit ut. En ung munk, Osmund, har i hemlighet förälskat sig i en kvinna, Averill. Han skickar iväg henne för att hon ska överleva pesten och måste hitta på ett sätt att komma ifrån klostret för att träffa henne igen.

Enligt ryktet finns en by inte långt därifrån dit pesten inte har nått och där det sägs finnas en nekromantiker, som med magins hjälp kan ge nytt liv åt de döda. Biskopens utsände män ska, med allsköns tortyrredskap, ta sig till byn och se efter själva. Samt ta reda på vad som hänt de som åkt dit tidigare och inte kommit tillbaka. Osmund tar tillfället i akt och följer med dem.

**I rollerna syns bland andra:
**Sean Bean - Ulric
Eddie Redmayne - Osmund
Tim McInnerny - Hob
Clarice van Houten - Langiva
Kimberley Nixon - Averill
Andy Nyman - Dalywag
David Warner - Abboten

Regisserad av: Christopher Smith

Sean Bean har bland annat varit med i Sagan Om Ringen-trilogin och Troja.

Eddie Redmayne har gjort flera historiska dramer, bland annat Den Andra Systern Boleyn och Elizabeth - The Golden Age.

Tim McInnerny är mest känd som Percy i Svarte Orm.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
LinaN
2010-12-09 22:28
#1

Helt ok film håller högre kvalisort än många andra sådana här filmer som är utan direkt utpräglat syfte och mål med sin handling, litet tunn handling emellanåt men intressant twist fram emot slutet.

Alldeles ok skådisar, litet småmysig och hemtrevlig trots böldpest.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

niare
2010-12-09 23:07
#2

helt okey enligt mig med :)

Ahnna
2010-12-09 23:09
#3

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den.

Klädmässigt är det helt åt skogen, förstås, som "alltid" i filmer. Några har riktiga ringbrynjor, men det syns förstås också några stickade.

Mycket blod och slafs. Man som blir isärdragen av två hästar, bara för att nämna ett exempel. (Fast jag hävdar att axlarna borde ha åkt ur led långt innan, samt att en av händerna borde ha slitits av och sen var det klart. Men, men, det är ju bara en film…)

Den är inte så direkt "historisk", tycker jag. Jag får inte känsla av medeltid, utan snarare fantasy av något slag. De har nog försökt få till det, men det faller på den totalt osannolika handlingen. Som för övrigt är rätt förutsägbar, i alla fall så tycker jag det. Slutet förvånade mig inte.

Men söker man nåt att se bara för underhållningens skull så är den helt okej! Men man ska inte förvänta sig att bli frälst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SirBrendan
2010-12-13 18:00
#4

Skitfilm. Sea Bean är en bättre skådis än så.

Han kanske borde läsa manusen innan han ställer upp….

Upp till toppen
Annons: