Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5630 ggr
pnilla99
2011-01-19 01:10

vikingatida kvinnodräkt

Kan man ha läderbälte till vikingatida kvinnodräkt eller är det alltid brickband?

Annons:
LinaN
2011-01-19 11:35
#1

Jag har använt både ock…. Har jag på mig bältet i läder så håller det vikten bättre än brickband om jag tex har bältesväska och annat hängandes i.

Så kör med det du är bekvämast med! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-01-19 19:27
#2

Klart du kan ha läderbälte! Glad Det du däremot kanske bör ha lite koll på är att undvika medeltida spännen på bältet - en hel del försäljare av spännen har replikor på (oftast) 1300- och 1400-talsgrejer. Det blir ju lite fel till en vikingadräkt, om man är en sån som bryr sig alltsåFlört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pnilla99
2011-01-20 09:55
#3

Tack ska ni ha båda två. Jag vill, som du sa Lina, kunna ha en bältesväska med alla pryttlar o det funkar ju bara med ett rejälare bälte..Men det ska kanske vara av smalare typ. De spännen o bältesändar jag kikat på varierar mellan 20-25 mm.

Jag har hittat replikor från Fröjel på Gotland. Nu har jag dålig koll på fynddateringar, men de som säljer dem säger att det är vikingatida. O Fröjelkristallen (kommer iofs inte från ngn utgrävning) är väl vikingatida.

Fröjel var väl förresten ett stort handelcentra en bit in på medeltiden, men när grundades det….".Ämneshalka", jag får nog googla dettaSkäms

pnilla99
2011-01-20 12:06
#4

#3 Herre gud vad det är gräsligt att leva med teflonminne o "fibrodimma"Skrikandes

När jag googlat lite och kollat gamla semesterbilder inser jag att jag var ju i fröjel för en fem år sedan!!!

Vi var och tittade på utgrävningen och den fantastiska utställningen från den stooora vikingatida handelsplatsen. Det som hade fastnat i minnet var den enorma fröjelkristallen som hittades i en frysbox i ett dödsbo. Men vilka helt fantastiska fynd de hade gjort där. Handelsplatsen hade ju troligtvis försvunnit när kyrkan uppfördes på 1100-talet.

När man upplever en sån här loop undrar man om det är lönt att åka hemifrån överhuvudtaget. Tack o lov för kameror.

Sorry! Detta var helt ur ämnet, men ibland måste man förklara/försvara sin egen dumhetSkäms

Ahnna
2011-01-20 12:23
#5

Ja, Fröjel var ju handelsplats länge. Hittar du en modell på spänne som du gillar så kan du nog med en snabb Googling hitta om platsen det kommer ifrån (om det är en replika alltså) nämns i vikingatida sammanhang. Ofta kan man hitta originalet på bild på webben, fotat på något museum.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2011-01-20 14:06
#6

omdu handlar av Burr på historiska fynd.se så är det alltid efter förlaga med ungefärlig årdatering. Så där är inget konstigt. ^^ o han är ruskigt trevlig att prata med :)

Köpte benlindespännen av honom till sambons benlindor som jag ska börja sy.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Rajka
2011-01-20 21:13
#7

snor tråden:

Lina hur syr du benlindor? Trodde att de var vävda på nåt spöööööshal sätt ;)

LinaN
2011-01-21 10:04
#8

#7 Jag klipper ut 10cm långa remsor av ylletyg, sen kastar jag kanterna och syr ihopa två 150cm längder till en benlinda. Stretchen är väl inte helt 100. Men det får duga tills jag får ordning på min vävstol som står uppe på vinden ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-01-25 12:29
#9

#7 Ja, de ska ju vara vävda, men som LinaN skrev så kan man sy lindor som funkar hjälpligt. Själva vävningen är inte så avancerad, eller snarare så behöver den inte vara det. Ju mer mönster desto krångligare blir ju väven, förstås.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
2011-01-25 16:00
#10

#9 Det svåraste med att väva är att få dit skiten i vävstolen skulle jag våga påstå ^^ Och beräkna hur mycket garn som behövs för att slutresultatet ska bli 10 cm brett och inte 4½cm… *himlar med ögonen* man kan ju bara gissa sig till varför jag tröttna på vävstolen ^^

Ska försöka få mig tid att gå en kurs i vävning så man får kunskaperna uppfriskade från gymnasiet :D

Målet är att väva diamantkypert-benlindor :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-01-25 21:19
#11

#10 En härva 100 g 3-trådigt garn till varp och en likadan härva till inslaget tror jag mamma räknade på när hon satte upp en benlindeväv senast. Men nåt annat gick fel med mönstren, för det blev aldrig några lindor… Skulle blivit gåsögon.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

zayla
2011-02-06 18:13
#12

Tips till fröjels hemsida  www.hgo.se/frojel/

Där kan ni kolla in lite olika läsbara sidor och kompendier och och bilder!!!

Var själv där sommaren 98 o 99 o grävde.

Upp till toppen
Annons: