Annons:
Etikettallmänt
Läst 6150 ggr
[peter54]
2011-01-11 22:55

Ville bara …

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…presentera mig här och berätta att jag hittat hit av en slump. Jag har varit medlem på iFokus sedan i oktober 2007, men helt missat den här sajten.

Jag är inte specifikt intresserad av vikingar eller så och egentligen inte av medeltiden specifikt heller, men jag har sysslat med mycket av sånt som berörs här, som bågbyggeri, piltillverkning, flintknappning och läderslöjd.

Jag är bågskytt sedan 60-70-talet och var med och startade upp Svenska Bågjägareförbundet i juni 1986. Numera skjuter jag mest hemma med lite mer klassiska grejer, dock ingen selfbow.

Jag har en Ferguson långbåge och en gammal Howard Hill-recurve från 1958. Pilarna bygger jag själv, oftast av färdiga cederämnen, med kalkonfjädrar och vanligen plastnockar, fast ibland kör jag selfnocks på dem.

Det där med plastnockarna handlar lite om försiktighet. Ska man övningsskjuta så svider det svårt om man sabbar en fin selfnockad pil med barrerade och splisade kalkonfjädrar.

Jag har tidigare byggt ett par långbågar i almträ, en utan annan backning än trädets egen "sapwood", en med rå hjorthud. Nu är de sedan länge döda och begravda de bågarna.

Jag är utbildad bågskytteinstruktör och även utbildad examinatör för den internationella bågjägareexamen (IBEP).

Jag har dessutom rätt lång erfarenhet av traditionellt bågskytte och vad man behöver och hur det används. Därför kanske jag kan vara till hjälp att svara på såna frågor (jag har sett en del såna frågor som jag absolut kunnat ge råd om i äldre trådar här).

Tack för ordet Glad

Allt som inte tillhör naturen på den här bilden är hembyggt

Annons:
LinaN
2011-01-11 23:02
#1

Tjusiga grejor! Välkommen hit!

Här finns plats för alla sortens folk och ruskigt trevligt med en presentation :D

Jag har planer att så småningom skaffa mig en båge, sköt 3 dar i veckan under en 4 veckors period i gymnasiet istället för idrott och det gav blodad tand, men tid och ekonomi har satt stopp för att köpa en egen båge nere på foteviken. Brukar dyka upp en bågmakare som täljer bågen efter ens egna förutsättningar och önskemål förutom då att ha nhar ett gäng färdiga bågar med sig. ligger kring 1000-lappen tydligen.

Men i övrigt så pysslar jag med vikingar och hästar och till viss del figurspel/målning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[peter54]
2011-01-11 23:33
#2

#1 Tack Glad

Vet du vad bågmakaren heter och vad för slags bågar han gör?

Ahnna
2011-01-11 23:58
#3

Välkommen! Alltid kul med nya skribenter och kunskapsbärare. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[peter54]
2011-01-12 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Tack tack Glad

Här är ett annat av mina intressen, att kasta tomahawk. Jag är inofficiell svensk mästare faktiskt (det finns inga officiella mästerskap i Sverige).

LinaN
2011-01-12 10:27
#5

#2 jag kan ju inte namnet i huvudet, men jag kan nog kolla upp det. Har en god vän som är mer namnkunnig än vad jag är som brukar ha järnkoll på sådant :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LinaN
2011-01-12 17:15
#6

Så nu har jag pratat med vännen min.

Killen heter Ricky och håller till i helsingborgstrakten på något museum och jobbar också tydligen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[peter54]
2011-01-12 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jaha, jag tänkte att jag kanske kände till vem det var, men den killen känner jag inte.

[peter54]
2011-01-13 10:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

"Jägargubben" på bilden i förra inlägget användes som vandringspris i en av Bågjägareförbundets årligen återkommande jaktstigar.

Den är snidad av bildhuggaren Viggo Schultz i Krokom. Materialet är en hel tallstubbe ur en skog som brann för 400 år sedan. Det var en rätt grov tallstubbe, så den tallen grodde antagligen någon gång på 1400-talet.

Sånt virke är såpass fullt av tjära (törved), att ytan blir som glas när man täljer i det.

Här är ett annat av vandringsprisen vi haft. Jaktstigen kallades Buffelskalletrofén och eftersom vi inte hade någon riktig buffelskalle, tiggde jag till mig en koskalle från det numera nedlagda försöksslakteriet i Uppsala. Bytte den mot en tårta.

Skallen kom från en jerseykossa och var helt rå. Jag fick flå, koka och rengöra den själv. Under kokningen blåste det kraftigt, så ena hornspetsen brann upp. Jag tillverkade en ny av trä och Plastic Padding.

Vi skrev varje års jaktstigsvinnares namn direkt på skallen.

[peter54]
2011-01-17 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag går på dubbla underbensproteser och det kan ibland ställa till det med att stå stadigt på kuperat underlag. Ett extra stöd i form av en käpp kan vara allt som behövs för att det ska fungera att ta ett kontrollerat skott.

[peter54]
2011-01-17 01:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ibland är målet skymt så att det inte går att få fri sikt i stående och då får man anpassa sig.

Lillyblossom
2011-01-17 17:09
#11

Himlans vad aktiv du är! Glad Jagar du med detta? Eller är det bara på mål?

För övrigt kanske du vet hur det är med det däringa, om man får jaga med pilbåge? Har hört något om att man bara får med moderna bågar. På vilket sätt är de annorlunda i så fall?

[peter54]
2011-01-17 20:38
#12

#11 Jag är bågjägare, men det är INTE tillåtet att jaga med pilbåge i Sverige, så man måste åka utomlands. Närmast kan man åka till Danmark, Finland eller de baltiska staterna.

Eftersom bågjaktsbeslutet i Sverige inte är taget ännu (det finns en ansökan inlämnad från Svenska Bågjägareförbundet) så är det inte i detalj fastställt vilka regler för vapnet som kommer att gälla.

Rent allmänt kan man säga att säkert 99% av världens alla miljontals bågjägare (naturfolken inte inräknade), jagar med moderna compoundbågar. Kraven under de praktiska delarna av examinationen är såpass svåra att det är ytterst få skyttar som klarar dem med traditionella lång- eller recurvebågar.

Mot den bakgrunden spelar det egentligen ingen roll om man får använda traditionella bågar eller inte eftersom nästan ingen klarar proven med sån utrustning.

Kul att du ställer frågan, de flesta brukar ha egna tyckanden och antaganden runt de här frågorna utan att någonsin ta reda på vad som egentligen gäller.

Glad

Lillyblossom
2011-01-17 21:11
#13

Aha! Vad intressant! Har bara hört lite löst när det kommer på tal.

Så det är därför det bara pratades om nya bågar! Inte för att det var ett krav utan pga prestationen som krävs. Kul!

Jag skjuter (med et tillfälligt uppehåll) luftgevär annars och var lite inne på jägarexamen. Men det får bli senare i livet. ;)

Med tanke på mitt medeltida intresse så har man fantiserat om att jaga småvilt med pil och båge, men då får det bli på utlandssemestern i så fall! ;)

Annons:
[peter54]
2011-01-17 23:15
#14

#13 Ja, men du måste ha Svensk Jägarexamen samtliga delar och sedan en bågjägarutbildning uppepå det för att få jaga med pilbåge i andra länder också.

I Danmark gäller en speciell dansk bågjägarexamen (Dansk Prøve) utöver den vanliga svenska jägarexamen och även Australien har en egen bågjägarexamen. Annars är det Internationell Bågjägarexamen (IBEP) som gäller i de flesta delar av världen.

De flesta länder i världen tillåter bågjakt. I Europa är det bara Sverige, Norge, England, Schweiz, Österrike och Tyskland som inte tillåter bågjakt. Alla andra europeiska länder har lagstadgad bågjakt. Hela den amerikanska kontinenten, hela Afrika, Asien och Australien (Oceanien) tillåter bågjakt.

Samtliga jaktbara viltarter jagas med pilbåge, inte bara småvilt. Det finns ingen skillnad mellan eldvapenjakt och bågjakt vad gäller effekt, men det krävs såpass kraftfulla bågar för att få jaga exempelvis kafferbuffel i Afrika att få bågjägare klarar av dragvikterna.

Glad

kakan71
2011-01-19 00:27
#15

#6&#7

Killen ni letar efter heter Ricky och jobbar på Fredriksdals museum i Helsingborg. Har tyvärr inget nummer till honom direkt men till museet är det följande nummer 042-10 45 00. De kanske kan hjälpa er om ni vill ha tag på honom.

Han brukar också finnas med på olika vikinga och medetidmarknader tex i Foteviken och i Landskrona.

LinaN
2011-01-19 11:37
#16

#15 tack :) Kul att folk har koll :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: