Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 7477 ggr
[peter54]
1/20/11, 10:28 PM

flu-flu

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man ska aldrig skjuta en pil rakt uppåt finns det en regel som heter. Det är viktigt att man aldrig skjuter en vanlig pil så, för den går högre än vad man förmår att se och därmed vet man inte var pilen landar.

Det finns ju dock tillfällen när man måste avfyra pilbågen uppåt, exempelvis vid fågeljakt och vid vissa tävlingsformer, exempelvis så kallat molnskytte, där man skjuter en pil rakt upp och försöker träffa en liggande jättetavla på marken.

Vid sådana tillfällen använder man en flu-flupil. Det är en pil som har endera en borstliknande fjädring, alternativt många oprofilerade fjädrar, lite beroende på hur mycket bromskraft man vill ha.

Den flu-flu med tätaste fjädringen flyger inte mer än 30 meter upp i luften och därefter dalar den ner som en fallskärm.

Här är två typer av flu-flu

Annons:
[peter54]
1/20/11, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Beroende på vilken typ av flu-flu man vill göra, behövs följande utöver själva pilen/skaftet:

Fullängdsfjädrar, vass hobbykniv eller industrirakblad, penna och linjal/tumstock, lim, knappnålar, klämmor typ klädnypor eller små limklämmor och en rulle sytråd.

En fjädringsapparat behövs också om man vill göra den typen av flu-flu som har många oprofilerade fjädrar.

[peter54]
1/20/11, 10:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

När jag gör flu-flupilar med många fjädrar, använder jag fjädringsapparaten så att säga baklänges. Jag flyttar vredet som vanligt, men lyfter ur pilen och flyttar den ett lägge åt motsatt håll.

På det viset skapar man en tätare fjädring utan att manipulera apparaten och man får fem eller sex fjädrar på pilen. Jag använder vanligtvis 5 stycken fjädrar för att om man sätter dit den sjätte, så slår den emot bågen och hamnar lite ur kurs.

Man kan göra såna här flu-flu med 3 eller 4 fjädrar också, men en 4-fjädrad pil kräver att man ställer om fjädringsapparaten till 90° istället för 120°. En 3- eller 4-fjädrad flu-flu flyger naturligtvis längre.

Längden på fjädrarna brukar vara 130 mm, mer får inte plats mellan strängen och bågen. Jag klipper bakändarna tvära för att fanet inte ska kittla mig i näsan när jag skjuter.

På det viset får man en sån här flu-flu.

[peter54]
1/20/11, 10:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En "äkta" flu-flu tillverkas utan någon fjädringsapparat. Istället lindar man på en, två eller till och med tre fullängdsfjädrar som inte kapats mer än nödvändigt för fästets skull.

Man behöver skala ändarna lite på fjädern för att man ska kunna fästa ändarna med nålar, eller om man använder aluminium- eller kolfiberskaft, med sytråd som lindas runt de skalade änarna på fjädern.

[peter54]
1/20/11, 10:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

När man har skalat ändarna på fjädrarna som ska användas, bryter man upp krokningen mellan fanstrålarna så att fjädern går att linda. Gör man inte detta så kommer fanet att smetas fast i limmet på skaftet.

[peter54]
1/20/11, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Därefter stryker man lim på fjäderpennan och fäster ena änden med en knappnål i skaftet. Jag börjar alltid från nocken på pilen för att jag ska veta att det blir rätt avstånd till densamma.

Om man vill ha två eller tre fjädrar på sin flu-flu, måste man tänka på att inte linda den första fjädern för tätt, för då får man inte plats med nästa.

[peter54]
1/20/11, 11:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

När jag sedan ska linda fjäder nr 2 så kan jag börja nerifrån istället om jag vill, den änden av fjädern är lättare att fästa eftersom pennan är som bredast i den änden.

Tänk på att linda fjädern rätt så att den inte hamnar uppochner, dvs med fjäderns bromsande undersida mot främre delen av pilen. Om fjädern lindas uppochner, eller om lindningen blir alltför gles och utdragen, kommer pilen att vispa sig fram genom luften.

Fjäder nr 2 lindas på.

Annons:
[peter54]
1/20/11, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Flu-flufjädringen är klar. Nu får den torka några timmar med klämmor på.

[peter54]
1/20/11, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är fyra olika exempel på flu-flupilar. Från vänster är ett aluminiumskaft med en enkel spirallindad fullängdsfjäder, fäst med sytråd och lim. Därefter en trefjädrad flu-flu monterad i fjädringsapparaten på vanligt sätt.

Nr 3 är en dubbellindad flu-flu med fullängdsfjädrar. Denna typ av flu-flu har en maximal räckvidd på 30-40 meter beroende på hur kraftig båge man använder. Nr 4 är en femfjädrad flu-flu monterad i fjädringsapparaten med det knep som beskrevs tidigare.

Man kan som sagt linda ända upp till tre fjädrar, men man måste tänka på att den första fjädern måste lindas mycket glest då, dock inte så glest att fjädringen inte får plats mellan strängen och bågen.

Ahnna
1/25/11, 12:54 PM
#9

Hur är det med såna här fjädrar i historien? Jag har bara ögnat igenom texten så jag kanske har missat nåt, men finns det någon medeltida referens till den här sorten av pil? Intressant process, förresten. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[peter54]
1/25/11, 3:08 PM
#10

#9 Flu-flupilar har använts under många hundra år, kanske inte den borstliknande varianten, men att sätta många fjädrar på pilar för att kunna återfinna dem efter uppåtskott har särskilt jägare gjort sedan medeltiden.

Det tar minst en timme att tillverka en duglig pil och att slösa med dem som man ser att bågskyttar gör på film, är med största sannolikhet inget som var vanligt i verkligheten.

Flu-flupilar har samma utgångshastighet som en vanlig pil, så den är dödande till 20-30 meter. Har man dessutom pilar försedda med tunga spetsar, såna som man under medeltiden använde för att penetrera rustningar, så når flu-flupilen ändå längre.

Att montera överdrivet stora fjädrar på sina pilar kunde också ha en psykologisk effekt i och med att de låter som en attackerande getingsvärm. Man blir rejält skrämd av ljudet.

I länken kan du se vilken typ av spets jag menar.

http://i24.ebayimg.com/02/i/02/fd/81/b2_2.JPG

Upp till toppen
Annons: