Köp & Sälj

Gislfakse, traditionella recurvebågar & tillbehör

2011-02-07 22:28 #0 av: Jimmie

Säljer traditionella recurvebågar, samt tillbehör för traditionellt bågskytte och Beridet Bågskytte.

Ex. på produkter i lager:

-Skjuthandskar stl. L
-Prydnadspilar
-Bambuskaft med 60-65# spine
-Flera pilbågar, bl.a. en barnbåge på 21#
-mm.

Ex. på andra produkter i sortimentet:

-Repträns i hampa eller bomull
-Träpilar av ceder med självnock eller plastnock
-45 st olika traditionella recurvebågar av 19 olika typer! Däribland ungerska, avariska, turkiska, tatariska, romerska, mongoliska och skytiska
-Skydd för bågskytte
-mf. tillbehör. Väskor, koger, historiska pilspetsar mm.

Välkomna att se alla produkter nämnda här och fler på www.gislfakse.se

Anmäl
2011-02-08 10:53 #1 av: [peter54]

Jag vill gärna se vad du har, men det finns inget dokument som matchar sajtadressen du anger.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2011-02-08 11:20 #2 av: Jimmie

Jag provar att länka.

Annars funkar det fint för mig att kopiera och klistra in url:en i adressfältet.
Möjligt att servern legat nere en liten stund?

Gislfakse

Anmäl
2011-02-08 13:00 #3 av: [peter54]

#2 Tack, nu hittade jag fram. Kul sida och fina grejer. Jag skjuter en del traditionellt bågskytte, mest långbåge, men också recurve. Jag har en gammal Howard Hill bamburecurve tillverkad 1958.

Jag har dock aldrig provat ryttarbågar och jag kan inte rida, men det är alltid kul att se.

Jag har en del alternativa tillverkningsmetoder för bland annat traditionella pilar, exempelvis hur man gör en mer hållbar "selfnock". Jag "fuskar" dock rätt mycket, exempelvis använder jag gärna moderna limmer istället för att kämpa med fisklim och pärllim.

Samma sak gäller de bågar jag byggt själv. Efter 8-10 knäckta "selfbows" av alm, gav jag upp och laminerade med glasfiber. Numera är det länge sedan jag byggde någon båge och jag har ingen kvar av de gamla hembyggena, de gick sönder till slut.

Pilar och tillbehör gör jag dock fortfarande lite då och då, men det blir bara av färdigfrästa cederskaft, inga bambu- björk- eller tallskaft mer, för mycket jobb och för mycket tårar när två timmars jobb splittras i tavlan.

Tillverkar du pilar och tillbehör själv?

Flu-flubygge

Anmäl
2011-02-08 13:20 #4 av: Jimmie

Tack det var roligt att höra!

Jag har tyvärr aldrig fastnat för långbågar själv. Kanske jag bara inte träffat på den rätta än?

Med 100 % gamla metoder hade pilar kostat många hundra, så mina pilar är inte heller tillverkade med fisklim etc.
Det mesta är äkta dock och allt är handgjort från egen tillverkning vad gäller färdigmonterade pilar.
Har tyvärr ingen möjlighet att tillverka skaft eler plocka kalkoner själv ;)
Jag sattsar på ett traditionellt utseende (bortsett plastnockarna som jag använder för att stora procent av kundkretsen föredrar det) och pilar av så bra kvalité jag kan förmå!
Bambu är en favorit som jag tyvärr inte hunnit testa tillräkligt för att vilja sälja än, inte fören nu. Det är därför det tyvärr inte finns några bilder annat än på prydnadspilar i bambu.
Har dock tävlat med bambu sista året och jag är absolut inte beviken, framför allt inte på livslängden.

Mycket i mitt sortiment är av egen tillverkning.
Ex. är reptränsen, väskor och pilar. Sen har jag några produkter som inte ännu hunnit in på hemsidan.

Så, kika gärna in då och då, det kommer uppdateras framöver.

Är det egen flu-flu produktion?
Tycker om modellen som är "rund". Ser ut lite som det på bilden.

Mvh
Jimmie

Anmäl
2011-02-08 16:21 #5 av: [peter54]

Ja jag bygger alla mina träpilar själv, bortsett då ifrån att jag numera utgår från färdiga skaft, dock använder jag aldrig de veka dimensionerna 5/16 och 11/32, utan kör 23/64 rakt av, även för klenare bågar ner till 40#.

Sedan använder jag de lättaste vägda skaften jag kan få tag i, 21 till 24 gram råskaft. På det sättet får jag en mycket hållbarare pil utan att den blir onödigt tung. De vekare dimensionerna tål för lite tycker jag. Dessutom är det mycket större risk att de klenare blir krokiga och då är de mycket svårare att räta så de håller sig raka.

Bambu är alldeles för tungt tycker jag, men det beror ju förstås på vad pilarna ska användas till. Vill man simulera pilar som kan penetrera riddarrustningar så är det klart att högre vikt är att föredra eftersom den kinetiska energin ökar med dem. Men då gäller också att det måste vara rejäl "punch" i bågen.

Jag har bomärkt din sida, så jag kommer definitivt att kika in där nu och då.

Anmäl
2011-02-11 19:59 #6 av: SirBrendan

Lite bilder på prylarna skulle inte skada.

Anmäl
2011-02-12 15:58 #7 av: [peter54]

#6 Exakt vad är det du vill se bilder på? Glad

Anmäl
2011-02-12 19:46 #8 av: Jimmie

Bilder finns i massor på min hemsida!

Gislfakse - Butiken

Håll markören över butik i menyn på hemsidan så dyker det upp fler alternativ.

Slänger dock med en bild här som smakprov!

PS.
Läs väldigt gärna informationen som finns på butikssidan, den är av stor vikt!

Anmäl
2011-03-14 19:17 #10 av: Jimmie

Liten uppdatering från butiken!

Nya varor i sortimentet!

Bambupilar
http://www.gislfakse.se/files/T031.JPG

Barnpilar i fur
http://www.gislfakse.se/files/T032.JPG

Dessutom, två ex. av boken skriven av Lajos Kassai på lager!
Helt nya böcker och först till kvarn som gäller!
http://www.gislfakse.se/files/Bok.JPG

Och slutligen en mycket sparsamt använd Kassaisadel för beridet bågskytte säljes genom förmedling.
Sadelns höga valv ger ett mycket bra stöd vid beridet bågskytte!

Se hemsidan för kontakt med säljaren!

http://www.gislfakse.se/gallery_53.html

Fler varor är på väg in så håll ögon öppna!

Många hälsningar
Jimmie
Gislfakse

Anmäl
2011-03-14 21:23 #11 av: Jimmie

Rättelse. Nu finns bara en av böckerna kvar!

Jimmie
Gislfakse

Anmäl
2011-04-09 10:05 #12 av: Jimmie

Böckerna är sålda men annat finns på lager!

Tillbehör av olika slag, kika in på hemsidan!

www.gislfakse.se

Mer kommer i dagarna, ett flertal bågar i lager!

Anmäl
2011-04-10 14:25 #13 av: Jimmie

Nu finns alla lagerbåger uppe på hemsidan, kika in!

Anmäl
2011-04-11 20:52 #14 av: Jimmie

Väldigt fin liten båge på lager!

Kolla hemsidan för fler lagerbågar!

Anmäl
2011-12-22 16:55 #15 av: Jimmie

Uppdatering av hemsidan för lättare navigering!

Dessutom nytt i lager och en ny produkt!
Repträns i många olika typer!

Kika in på Gislfakse!

Anmäl
2012-01-07 16:43 #16 av: Jimmie

Nu finns det massor av nya bilder på hemsidan på tränsen. Bilder på alla olika modeller.

http://gislfakse.se/diary_96_7.html

Dessutom hela 30 % rabatt på Krimtatarisk 41# i lager! Missa inte!

http://gislfakse.se/diary_85.html

Tillverkar nu också aluminiumpilar för de som vill ha lite mer hållbart att skjuta med!

http://gislfakse.se/diary_97.html

Kika in, välkomna!

www.gislfakse.se

Jimmie

Anmäl
2012-01-12 21:11 #17 av: Jimmie

Nytt i lager, ta en titt!

Missa inte reptränset på lager med klarblå dekoration!

Anmäl
2012-01-29 15:10 #18 av: Jimmie

Ny produkt!

Eget utvecklat och tillverkat pilkoger speciellt för beridet bågskytte!

http://www.gislfakse.se/files/400x599/Gpilkoger.JPG

Anmäl
2012-04-08 19:57 #19 av: Jimmie

Kalasbågar med riktigt krut i tanken!
Två nya Turkiska Nomader på lager i styrka 50 respektive 70 pound!
Personlig favorit med helt otroligt kast. Långt smidigt drag.

Kika in på Gislfakse!
http://gislfakse.se/blog_100.html

Anmäl
2012-05-02 19:20 #20 av: Jimmie

Två nya bågar på lager!

Avariska Basbågar, båda på 30 pound.
Mjukt fint drag, smidiga men ändå robusta. Perfekt för nybörjaren och med lagom styrka!

Se mer på www.gislfakse.se

Anmäl
2012-05-06 19:40 #21 av: Ove-D

jag har en fråga... På bilderna för skjuthandske för stränghanden så ligger handsken på utsidan av handen. Ska den göra det? Är det inte risk att strängen fastnar i fingrarna?

Anmäl
2012-05-06 21:32 #22 av: [peter54]

#21 Det är lite svårt att förstå vad du menar. En vanlig skjuthandske har "fingertutor" för de tre fingrar man använder att dra strängen - pekfinger, långfinger och ringfinger.

För att fingertutorna inte ska åka av fingertopparna när man släpper strängen, måste de sitta fast och det gör de i den del som ligger på handryggen och sedan snäpps fast runt handleden.

Den sortens skjuthandske förutsätter att man håller strängen i det yttersta ledvecket på fingrarna, dvs mitt i lädertutorna, därför kan strängen aldrig fastna i fingrarna.

Glad

Anmäl
2012-05-07 19:49 #23 av: Ove-D

Ah! Strängen spänns i ytterska leden... trodde det gjordes i andra... Skäms Ja då ska det ju inte vara några problem!

Anmäl
2012-05-07 21:12 #24 av: [peter54]

#23 Om man använder den typen av skjuthandske som du refererar till så håller man strängen i yttersta ledvecket, men du har rätt i att många håller strängen i andra ledvecket, men då måste man ha en annan sorts fingerskydd - hel skjuthandske eller tab.

Glad

Det anses bättre för skjuttekniken att hålla i andra ledvecket eftersom fingrarna då slås undan av strängen vid avsläpp och strängens sidorörelser minskar. Om man håller i första ledvecket rullar strängen av fingertopparna och påverkan i sidled av strängen blir större, vilket i förlängningen också påverkar pilens flyktstabilitet negativt.

Med andra ord har du alldeles rätt, men många traditionella bågskyttar föredrar ändå den typen av skjuthandske som du syftar på i #21. Jag använde en sådan handske själv i början för 40 år sedan, men så småningom gick jag över till tab och den använder jag fortfarande.

Anmäl
2012-05-11 10:39 #25 av: Ove-D

#24 Ja en liknade sån tab brukar jag använda :-)

Anmäl
2012-08-09 11:01 #26 av: Jimmie

Har drygt 2 kilo hornspetsar av vattenbuffel hemma som jag vill bli av med. De går utmärkt att använda till att göra nockar med för bågar eller pilar, som inlägg i knivskaft, smycken eller annat.

Jag säljer det för inköpspris + moms = 260 kr kilot (+ frakt).
Kan även sälja hornen styckvis för 15 kr/horn (inkl. moms + frakt).

Anmäl
2012-08-09 12:46 #27 av: [peter54]

Ett tips när det gäller buffelhorn - se till att alltid avfetta limytorna så bra som möjligt innan limning och limma inte med 1-komponentlim, utan alltid 2-komponent epoxy, annars släpper limfogen pga hornets extrema fettinnehåll.

Anmäl
2012-08-16 22:49 #28 av: Jimmie

Bra tips där, de är väldigt feta.

Nytt i sortimentet är nu tumringar i akrylfiber. Störrtsköna! Inget för den historiskt korrekta skytten, men vad gör det ;)

Anmäl
2012-08-16 22:52 #29 av: Jimmie

Här kommer även en liten film på vad ni ska tänka på gällande tumringar.

En ring i akryl kostar 275 kr. De är slitstarka och har en otrolig glans efter polering.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.