Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4626 ggr
Lillyblossom
2011-02-09 23:35

Snörnäbbar

Hur fäster man snöret i en snörnäbb egentligen? Beställde av vardera två sorter från Handelsgillet varav den ena har hål upptill och den andra inte. Jag trodde man peta in snöret och sydde lite i hålet så det stannar kvar. Men hur gör jag då med den utan hål??

Och vilket var det vanligaste materialet man band sina kläder med? Hade man snörnäbbar om man använt lädersnöre till snörningen?

Hade man snörnäbbar till många detaljer eller mest där man skulle snöra ihop själva plagget?

Annons:
Anthka
2011-02-10 07:28
#1

Jag antog också att man fäste snöret i hålet på snörnäbben så hur du gör med den utan hål vet jag inte, kontakta handelsgillet och fråga.

Man hade textilsnören, läder var ingenting man snörde ihop kläder med (undantaget skulle vara gambar, plator och andra rustningstillbehör)

En snörnäbb är. precis som namnet säger, till för snörningen ingenting annat vad jag vet.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2011-02-10 12:32
#2

Ok! Tack! Det ska jag göra! Skrattande

Med textilsnören menar du…? Sidensnören eller snören man gör av tyget eller sådana du kan göra i sticklisor…?

Känns faktiskt som en dum fråga men eftersom det enda självklara för mig är sidensnören eller bomullsband, vilket inget passar med yllyeklänningar, så… Obestämd

Förlåt, var lite otydlig. Vad jag menar med detaljer var om man bara använde det på klänningar vid livet eller om man använde det vid ärmarna, på strumpor, hosor, mantlar mm.

Anthka
2011-02-10 16:56
#3

Med textilsnören menar jag små runda band, flätade/slyngade/påtade/vävda etc gjorda av en textil tråd.

Ah, då förstår jag vad du menadeGlad

Vad jag vet så är enda gången man snör ihop ett plagg när det är så tight om överkroppen att man inte kan komma i plagget utan någon form av längre öppning än bara halsliningen. Ex en cothardie eller en tight klänning. Eller föra att snöra fast hosor vid jackan/brokorna ärmar vid kroppen på överplagget (under 1400-talet) Eftersom snörnäbben gör det lättare för snörningssnöret att komma igenom snörhålen använder man en sådan.

Tighta armar knäpper man, det finns inga belägg för snörning nere vid handleden. Hosor är utklipta på diagonalen och därmed väldigt stretchiga, vilket gör att de inte behöver snöras på. Däremot kan män (som ju har hellånga hosor) behöva snöra fast dem vid brokorna eller jackan för att de ska sitta kvar uppe. Mantlar har heller inga snörningshål som behöver snöras för att sitta kvar.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2011-02-10 19:12
#4

Ok! Vad trevligt! Har jag lärt mig något idag med! ;D Tack

Lillyblossom
2011-02-13 22:30
#5

För andra som undrar så kan man använda hålet antingen genom att sy genom eller att nita genom.

För den andra så var det tydligen vanligt att man klämde ihop den upptill. Man kan då göra en knut om man har lite tunnare snöre.

Att klämma till kunde göras med vanlig tång men det finns tydligen något specialverktyg proffs använder.

#3 För övrigt är jag lite nyfiken på hur man gör när man slyngar? :D

Anthka
2011-02-14 08:49
#6

#5 Den här youtube filmen har jag gått efter: http://www.youtube.com/watch?v=3y5K7FiT2Og

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Lillyblossom
2011-02-14 19:22
#7

Ok! Tack! :D Kom det ju en sak till jag vill ha tid över till… ;P

Upp till toppen
Annons: