Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 14487 ggr
[Sniff]
2011-02-10 19:50

Varm lång mantel?

Lojsan allihopa! Skrattande

 Jo, nu är det så att jag tänkte sy en mantel, en värmande täckande skön mantel med huva, som funkar att ha om man bor i tält när det inte är så jättevarmtGlad 

  Någon som kan hjälpa mig med mönster och tips?Glad

Annons:
Miliimli
2011-02-10 21:16
#1

Jag sydde i höstas en vadlång mantel i ylle. Otroligt varm, och TUNG! Har egentligen tänkt korta av den något, då den är i längsta laget. Den ser bra ut, men det blir lite jobbigt att gå i den…

Jag sydde inte en med huva, utan gjorde en vanlig halvcirkelmantel men då sydde jag en sådandär struthätta-utan-strut, vad de nu heter (?) att använda som huva till. Glad

[Sniff]
2011-02-10 21:51
#2

Okej, hur gör man en sådan? Jag funderade på det också, att göra en mantel och en huva, så kan man växla lite. Skrattande

Miliimli
2011-02-10 23:42
#3

Googlar du på halvcirkelmantel hittar du! Det är pecis som det låter - en halvcirkel :p Väldigt lätt att sy också!

LinaN
2011-02-11 12:09
#4

Sniff, enklast är att ha en mantel och en struthätta. En struthätta ger extra värme över axlar övre ryggen och bröstkorgen samt att man lätt kan variera om man vill ha huva eller inte, och när det blir lagom varmt ute och manteln inte behövs kan man bara köra med struthättan.

Dock så är en mantel I ett tält väldigt otympligt, men att använda den som extra filt eller sovunderlag (jag rekommenderar ändå att man har mer än bara manteln att sova på!) så funkar det utmärkt, men att försöka ta sig in o ut ur ett tält med manteln på kan vara nog så krångligt ^^

Jag brukar ta på mig manteln utanför tältet oavsett väderlek :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Sniff]
2011-02-11 16:08
#5

#4 Jag kör på det då, det låter smart. Hahaha, tack för tipsetTungan ute

 (Jag ska bo i tält hela sommarenSkrattande)

Rajka
2011-02-13 11:43
#6

Min första mantel som jag gjorde var oxå en halvcirkel. När den var klar önskade jag att jag gjort annorlunda.

Det går åt mkt tyg och (på mig i vart fall) den satt dåligt. Den ville lixom öppna sig framtill hela tiden. Så jag fick sätta flera spännen, förutom det i halsen.

Fick sedan en mantel utav en vän, som hon sytt enligt nån förlaga, som var sydd utav kilar som var lätt formade upptill. Tyget utnyttjades bättre på detta sätt, blev inte så mkt spill. Manteln följde axellinjen och låg mycket bättre på mig. Den kasade inte bakåt och glipade inte framtill.

Så det är mitt tips ;)

(Sen hade hon å andra sidan, fodrat den och sytt in vadd(!?) som mellanlägg. Den är väldigt tjock och fluffig och värmande, men tung att bära Tungan ute )

Annons:
[Sniff]
2011-02-13 11:59
#7

#6 Åh, okej… Det finns så mycket olika mönster och sorter, jag vet inte vad jag ska välja… Obestämd Oskyldig

LinaN
2011-02-13 15:40
#8

#6 halvcirkelmantlar ska ofta vikas i nacken så man får en kant då ligger de mycket bättre och öppnar sig inte :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

[Sniff]
2011-02-13 20:02
#9

#8 Aah, smart tips! Det ska jag tänka på om jag syr en sånGlad

Lillyblossom
2011-02-13 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 Hur då vikas i nacken? Har också problem med min mantel men jag har haft funderingar på att gör a typ såhär…(Se bild)

Wida
2011-02-14 18:51
#11

Jag har en halvcirkelsmantel som jag sytt i våder, vilket inte är helt Historiskt korrekt men den fallen mycket bättre över axlarna och glider inte iväg någonting… och så har jag fodrat min med… varmt och gott, fast jättetungt!

Denna sida använde jag för inspiration, lycka till!

http://hem.passagen.se/mrblues/mantlar.htm

[Sniff]
2011-02-15 13:56
#12

#11 Tack, ska kolla in den sidan lite nogrannareGlad

LillaFrun
2011-02-23 11:21
#13

Sniff, det finns mönster till mantel som är lite mer "skuren" från Sofias Ateljé, jag tror de går att köpa från bla Kuppjirk och Korps. Jag har använt det och det blev bra. Får en bra passform.

Annons:
[Sniff]
2011-02-23 11:56
#14

#13 Tack för tipset LillaFrun! Glad

Lillyblossom
2011-02-23 19:30
#15

Nu vet ju inte jag hur andra vill göra, men för egen del så kan jag ju passa på att fråga hur Sofia's mönster passar in ur ett historiskt perspektiv. Vad skiljer i så fall?

Anthka
2011-02-23 19:35
#16

#15 Sofias mantel i våder verkar vara lajvinspiration. Den är absolut inte medeltida, medeltida mantlar är rena halv eller helcirklar. Tittar man på mantlar från 1700-talet så är det fortfarande cirkelversioner.

Kort sagt, mantel sydd i våder på det sättet är inte HK, mantel sydd som någon form av cirkel (och historiskt skarvar man dem oftast längsmed tyget och inte som hon föreslår med tårtbitar eller lappar hit och dit) är däremot högst Historiskt korrekt.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Lillyblossom
2011-02-23 19:40
#17

#16 När du säger skarvar menar du att man lägger på horisontellt då eller? Istället för vertikalt, om du förstår hur jag menar. Sofias tårtbitar är väl vertikala?

Jag är fortfarande nyfiken på hur man viker i nacken för att få bättre passform på cirkelmantlar. Jag stryps av min. Lite jobbigt… ;)

Anthka
2011-02-23 20:32
#18

#17 om du tänker dig en halvcirkelmantel, så har du en långsida (mot nacken och mitt fram) det är längden på tyget, den delen som går mot halvcirkeldelen är bredden. Om man behöver skarva så gör man (på hk vis) så att man skavarar på längen, det vill säga skarvarnas sömmar hamnar på längen (längsmed långsidan) och inte på tvären (från nacken ner mot halvcieln) om du förstår hur jag menar?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

[Sniff]
2011-02-23 21:02
#19

Hur mycket tyg behöver man till en halvcirkelmantel? Kanske står någonstans, men värmer de bra? Eller alltså täcker den bra?

Lillyblossom
2011-02-23 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Du menar att man gör så här HK?

Annons:
Anthka
2011-02-24 08:09
#21

#20 yesbox! GladGäller för helcirkelversionen också, Karl XIIs mantel har en full bredds våd i mitten på sin mantel och skarvar på sidorna så att manteln ska kunna bilda en hel cirkel.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Ahnna
2011-02-25 19:13
#22

Det finns 3/4-cirkelmantlar också. Glad

Helcirkelmantlar är skitjobbiga, tycker jag, för det blir miljoner tygveck överallt. Flådigt och "dyrt" förvisso, men jobbigt att ha på sig. De ska, historiskt sett, bäras med knäppningen på höger axel, så att högerarmen är fri att röra sig och vänsterarmen är täckt med tyg. Så inget man sitter och hantverkar i, om man ska vara helt HK. Tungan ute

Halvcirkelmantlar har ofta bara en liten halskärning och de är inte till för att stänga ihop i fram, utan ska vara lite öppna och vila på axlarna. Alternativt sitta med öppningen på höger axel på samma sätt som helcirkelmantlar, så att ena halvan av manteln täcker ryggen och andra halvan täcker bröstkorgen och vänsterarmen. (På flera avbildningar från tidig medeltid så kan man se halvcirkelmantlar hängande över vänster axel, med bakstycket framdraget under höger armhåla och virat runt magen.) Det är därför som många tycker att de är obekväma, för att de försöker stänga dem helt under hakan och är halsskärningen lite felskuren då så åker manteln bakåt.

Personligen tycker jag att 3/4-cirklar är bäst, eftersom de går att stänga helt i fram utan att man blir strypt.

Jag tycker inte att mantlar och tält är något problem, men det beror på tältet. Jag har en fyrkantig paviljong med cirka 170 cm hög öppning som jag kan gå raklång igenom, så därför är det ju inga problem för mig att ta mig in och ut även om jag har mycket tyg på mig. Glad

Den här avbildningen från sent 1100-tal föreställande (troligen) Rickard Lejonhjärta visar en halvcirkelmantel (som var mode då) som bara vilar på axlarna utan spänne. Jag har sett variationer på spännen liknande broscher som fäste manteln i överklädnaden, samt spännen med långa snören över bröstkorgen. Jag tror att man får pröva sig fram och hitta det som funkar bäst för en själv och ens egen kropp!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Loviz
2011-04-03 00:36
#24

I sommras klippte vi till en en halvcirkelmantel (eller så va de en helcirkel, kommer inte ihåg nu).

Men min fråga är nu hur ni färst ihop era? med ett ringspänne? eller har ni sytt ihop på nåt vis??

Vi kom inte längre än att klippa till den så nu är det spänne och ev utsmyckning kvar, och de vore ju roligt att få klart den till den här sommaren i alla fall ;P

Anthka
2011-04-03 07:22
#25

#24 vi har knäppning med nått lustigt påsytt spänne på en (inte särskilt hk men makens första mantel), ringspänne på en (min första), rep som bara ligger för öppningen och hindrar manteln från att glida ner över axlarna på en (makens nuvarande) och knytband på en.

Själv förordar jag det sista (eftersom det är min mantel som har det Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Loviz
2011-04-03 23:38
#26

Knytband låter ju rätt smidigt, annars tycker jag ringspänne är väldigt fint. Får ta å kolla in era nästa gång jag/vi kommer å hälsar på ;)

Anthka
2011-04-04 17:10
#27

#26 absolut gör det, det är väl en jättebra anledning till att hälsa på Flört

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
[Sniff]
2011-04-29 13:16
#28

Nu har jag nästan börjat sy den, håller på att fixa mönster nu. Det blir en halvcirkelmantel, tyg ska inhandlas till nästa slöjdlektion på någon militäraffär. Glad

Ringqvist
2011-05-08 09:36
#29

Det går åt c:a 3 meter tyg om det är 150 cm brett till en halv cirkelmantel.
Jag sydde en i vadmal och fodrade den med något tunnare ylle tyg. Den är varm och tung. Ligger fint över axlarna.
Men ett veck vid axlarna är att rekomendera. Då ligger den bättre. Tänk bara att ha ett spänne som pallar vikten och tjockleken.

[Sniff]
2011-05-08 09:44
#30

#29 TackSkrattande

Upp till toppen
Annons: