Annons:
Etikettallmänt
Läst 10371 ggr
Miliimli
2011-02-25 12:47

Nordisk kroppskonst

Jag har i flera år varit sugen på en tatuering, men inte hittat "min" grejj än. Vad jag mer och mer känner att jag vill göra är en fornnordisk/vikingatida tatuering, typ så som tiki tauteringar ser ut men för norden i stället.

Förstår ni vad jag menar? En "äkta" nordisk tatuering, så som man kunnat hitta på folk här förr i tiden.

Jag vill inte ha typ Thors hammare, eller något vikingaansikte eller annat vanligt, inte heller känns en keltisk knut riktigt rätt även om det är mer åt det håll jag vill.

den här sidan hittar man lite, men inte mycket om det..

Så, det jag egentligen frågar efter, är det någon som har någon sida där man kan nordiska tatueringar eller liknande?

Annons:
LinaN
2011-02-25 13:56
#1

detta är jättesvårt, själv har jag två tatueringar varav den ena är en galderruna, och den andra är en sammansättning av flertalet gamla symboler med olika innebörd.

nästa gaddning är antingen hugin och munin eller världsträdet yggdrasil. men vi får se.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
2011-02-26 13:14
#2

#0 - de där skytiska tatueringarna gav åtminstone mig mersmak!

Själv har jag två tatueringar gjorda för 15-20 år sen, den ena är en drake kopierat från en norsk tennknapp i vikingastil med några runor tillagda mitt i drakkroppen. Den andra är en mer ordinär björn (hade från början en nalle - som jag för något år sen gjorde om till "riktig" björn). Nr 1 sitter på höger axel, nr 2 över hjärtat. Men jag har sen flera år tillbaka gått och funderat på att tatuera mig igen - symmetriska tatueringar på båda överarmarna (lite trött på att vara så assymetrisk i mina dekorationer). Eventuellt väva in den gamla vikingatatueringen i något nytt (och kanske skärpa till de allt mer suddiga kanterna på originaltatueringen).

De där skytiska bilderna kändes riktigt lockande (förutom att jag inte är intresserad av någon "sleeve", utan bara på axel/överarm - vill kunna bestämma när jag visar eller inte visar…).

Men det kostar ju också… Att göra om nallen till björn gick på 2.000:- Och nu vill jag ha något som täcker minst 2 x 4 ggr så stor yta… (å andra sidan är björnen helt ifylld med svart för att dölja motivet under, så det tog ju lite tid att rita i…)!

Miliimli
2011-02-26 13:19
#3

Ja, de där skytiska var ganska häftiga, men hela armar känns inte riktigt heller som min grej :p Gamla inuit tatueringar kan också vara ganska fina!

Eldsdotter
2011-03-02 08:54
#4

Jag älskar också tatueringar. Har en ytterst modern tistel i fullfärg idag och alla alternativ på eventuella framtida tatueringar är också icke-medeltida (mitt hockeylags sköld eller någon gammal kristen symbol- inte ett kors!)

Men jag är nyfiken vad det finns för belägg för att man faktiskt tatuerade sig i Norden eller Europa under vikinga- eller medeltid. Jag har oerhört svårt att tänka mig tatueringar under medeltiden, men det vore verkligen roligt om det finns belägg för att man gjorde dem. (Observera att nu pratar jag om Norden och Europa under vikinga- och medeltid, så ni behöver inte berätta om alla andra historiska tatueringar. :)

Ahnna
2011-03-02 19:11
#5

#4 Jag vet att jag har sett en dokumentär om människorna under och efter istiden, där det var flera välbevarade kroppar (från efter istiden) med tatueringar. Dokumentären berörde i princip hela norra jordklotets fynd, så Europa var ju en del av ämnet. Tatueringarna var väldigt "primitiva", det vill säga hur enkla som helst och bara i en färg. En kropp hade till exempel en gulaktig tatuering i ansiktet, men frågan de ställde i dokumentären var huruvida den var gul från början eller hade blivit det under alla år som kroppen legat gömd i is och berg.

Ifrån Ryssland finns det väl ett flertal kroppar från åtminstone 1000-talet som är tatuerade. *tänker*

Min poäng är att man i alla fall verkar ha använt sig av tatueringskonsten innan medeltiden, så varför inte under medeltiden?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Eldsdotter
2011-03-03 08:39
#6

"Min poäng är att man i alla fall verkar ha använt sig av tatueringskonsten innan medeltiden, så varför inte under medeltiden?"

För att man hade en helt annan kultur, religion, klädedräkt osv. Kelterna tatuerade sig, visst var Ötzi tatuerad osv, men jag tror inte att man gjorde det under medeltiden - men det vore jätteroligt om de gjorde det! :)

Annons:
LinaN
2011-03-03 09:42
#7

medeltiden anses ju vara en upplyst tid, människorna som levde då vart ju bättre än människorna som levde innan. och om de förknistna hade tatueringar så ville de kristna inte hänfalla åt sådana barbariska riter och seder….

Ända fram till för en 20-30 år sedan så vart ju tatueringar något som bara kåkfarare och sjömän hade och kanske horor också…. men idag har ju var och varannan kotte tatueringar.

Under nästan ett sekel har tatueringar vart omodernt ^^ och det tror jag vi har medeltiden och den kristna kyrkan att "tacka" för ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
2011-03-04 00:48
#8

Mja, jag tror inte att det är så enkelt som att "alla" under medeltiden tog avstånd från tatueringar, precis som "alla" inte tog avstånd ifrån dem under 1900-talet. (Även om åsikten var att tatueringar tillhör det lägre skiktet människor och är man "fin" så får man inte ha sånt.)

Vissa samhällsgrupper har alltid haft kroppskonst av varierande slag som sin grej och det är jag övertygad om att man hade även under medeltiden i Europa. Konsten att pilla in bläck under huden är ju flera tusen år gammal och har i olika kulturer olika betydelse.

Sen är ju frågan hur långt man ska dra det - i diskussionerna kring kvinnliga riddares vara eller icke vara så är ju flera av oss överrens om att det räcker att EN kvinnlig riddare har funnits för att vi ska acceptera att "det fanns kvinnliga riddare". Således borde vi, med samma norm, acceptera att tatueringar förekom om det går att bevisa EN enda tatuering från medeltiden. Flört Därmed inte sagt att alla hade tatueringar, för det tror jag absolut inte, men möjligheten att vissa samhällsgrupper använde sig av tatueringar tror jag finns. Som sagt, tatueringar har funnits i "alla tider", så varför skulle man plötsligt under 500 år sluta med det för att sedan börja igen? Nej, jag är övertygad om att tatueringar förekom även under medeltiden i Europa, även om det inte var "mode" eller något som de flesta hade.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: