Annons:
Etikettlitteratur
Läst 7153 ggr
Orestes20
2011-02-27 19:16

Medeltidsförening i Stockholmsområdet.

Hej på er alla!

Kul att se att det finns en sajt med inriktning medeltid på iFokus.

Jag undrar om någon kan rekommendera mig en medeltidsförening i Stockholmsområdet, för jag är väldigt intresserad av den tidsepoken. Det som intresserar är inte så mycket att återuppleva epoken genom att t.ex. sy tidstypiska kläder eller slåss med vadderade svärd (även om det låter kul), som att tala om medeltiden idéhistoriskt och litteraturhistoriskt. Jag själv är verkligen inte en superfena på idéhistoria och litteraturhistoria, har ingen doktortitel ;), men har läst lite allmän litt. hist. från alla möjliga tider på univ.  Finns det ingen förening kan en sammanstrålning i city på en pub och prata om ämnet medeltiden enligt ovan också fungera.

Hälsar Orestes20

Annons:
Ahnna
2011-03-01 12:36
#1

Holmrike är en lokalförening inom Sällskapet för Kreativ Anakronism. (Kallas SKA i Sverige, eller SCA eftersom det från början är en amerikansk förening, som nu finns i ett 30-tal länder.) Upptagningsområdet är Stockholms Län.

Det förekommer alla möjliga aktiviteter inom SCA/SKA, t.ex. fäktning med värja, bågskytte, heavy fighting med rottingvapen, hantverk och sömnad, rustningsbygge, matlagning, dans, musik och teater. Samt förstås event där man bor i medeltida paviljonger (eller inomhus om man ogillar tältliv) och ägnar en helg eller en vecka eller mer åt att återskapa historia. Det händer att några från föreningen sammanstrålar på t.ex. Sjätte Tunnan ibland, eller i Holmrikes föreningslokal i Fredhällsparken.

Diskussioner om medeltiden i stort eller något snävare ämne inom det du nämner förekommer hela tiden. Många inom föreningen är väldigt kunniga!

För er som inte bor i Stockholm rekommenderas Nordmarks hemsida. (Nordmark är föreningens namn i Sverige, sedan har nästan alla län egna lokalföreningar.)

Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Orestes20
2011-03-05 23:22
#2

Hej Ahnna…..!

Tack för ditt tips. När jag har dig på tråden har jag några förslag på ämnen att ta upp på iFokus, om de inte är för smala eller ni har för mycket annat som ska läggas upp redan. Jag vet inte svaren på nedanstående frågor:

1. Bestiarier - vilka svenska skrivna under medeltid finns?

2. Har Tolkien fått inspiration från svensk medeltida folklore eller hämtade han "bara" från den allmännordiska, från hednisk tid resp. kristen tid under medeltiden?

3. C.S. Lewis var medievalist. Skulle gärna läsa om hans gärning inom brittisk medeltidsvetenskap. Tyngdpunkter i hans forskning?

4. Varifrån hämtade svensk slottsarkitektur under tiden 1150 - 1350 sin inspiration? Nordtyskland låter rimligt, men det behöver kanske inte vara så….?

5. Vilka helgon under svensk medeltid var viktigast?

6. Finns det några exempel på medeltida svensk skönlitteratur där de fyra Apokalyptiska ryttarna dyker upp?

Detta är ganska svåra frågor, det är jag medveten om. Men intressanta ….. .

Mvh,

Orestes20

Lillyblossom
2011-03-06 12:03
#3

Om inte alla frågor anses passa in här eller om det inte hinns med osv. kan du ju alltid höra med epoker iFokus. Sajtvärden där är nyfiken på det mesta och väldigt flitig. ;) Men hör vad värdarna här säger först… :D Är ju som sagt ganska intressanta frågor.

Orestes20
2011-03-06 19:01
#4

Hej sajtvärdar på Medeltiden iFokus och sign. Lillyblossom,

jag ber att få hänvisa till Lillyblossoms inlägg från 110306  12.03, som svar på mitt ovan.Tack LB!

Mvh,

Orestes20

Ahnna
2011-03-08 13:08
#5

#2 En del av frågorna är ju nästan omöjliga att besvara, eftersom det rör sig om personliga åsikter eller någonting som inte finns nedtecknat. Kanske går det att komma med kvalificerade gissningar eller försöka analysera de belägg som finns, men jag tror inte att det går att besvara allt i detalj om man själv inte har det som högsta intresse eller yrke. Men om du själv vet väldigt mycket om något ämne så får du jättegärna skriva ner vad du vet i en artikel! :) Eller starta diskussionstrådar om vart och ett av ämnena, så kan vi diskutera tillsammans vad vi tror eller vet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anthka
2011-03-08 13:38
#6

Pröva Litteratur i fokus annars, med tanke på att många av frågorna är litterära. Eller fantasy i fokus för fråga 2 och 3. Tror att fantasynördar har lättare att svara på sånna frågor. Glad

Annars håller jag med #5 starta trådar eller skriv en artikel om vad du själv vet. Det tycker jag vore intressant.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Annons:
Upp till toppen
Annons: