Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5264 ggr
RosaGosa
3/2/11, 10:19 PM

Klänning som döljer en "stor" kropp

Japp, sett bilder på mig fårn lajvet jag nyss var på och jag ser verkligen itne klok ut… kanske är jag ltie hård mot mig själv men ändock.

Vad för klännignsmodell ska man sattsa på för att trolla bort så mkt stor mage som möjligt? Mår lite dåligt av att se mig på bild…. :-(

Spingskorna here I come så fort snön är borta.

Annons:
Ahnna
3/2/11, 10:54 PM
#1

1100-tal, 1200-tal eller 1400-tal tror jag på. Det vill säga inte figursytt, utan med mycket löst hängande tyg. 1400-talsmodet hade ju en del veck över bröstkorgen och ryggen vilket gjorde att det var extra mycket tyg som hängde ner under bysten.

Den här är målad på tidigt 1300-tal, men ska enligt uppgift visa modet under sent 1100-tal/tidigt 1200-tal i Tyskland.

Den här kända tavlan från 1400-talet visar i och för sig en gravidmage, men du förstår säkert vad jag menar med att den hade veck och mycket tyg över magen.

En tight bliaut, som var högsta mode under en del av 1100-talet, bör du kanske undvika eftersom snörningen på en sån är tight runt mage och "sidfläsk". (Enda anledningen till att jag själv inte har sytt en sån än, behöver banta först. Oskyldig)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
3/3/11, 4:55 PM
#2

Jag kan väl känna att stora kläder på "stora människor" gör att man ser ännu större ut. Det beror ju på din kroppsform. Är du späd över axlarna och mest "har en mage" så tror jag på den här typen skulle kunna funka.

Känner du dig allmänt stor kanske en figurnära (men inte nödvändigtvis tajt) klänning men en överklänning med djävulshål eller en annan pösig överklänning som ändå på något vis visar din figur kan vara något? Iaf om du har fina kurvor men bara känner att alla kurvor är en storlek för stor. ;)

En annan viktig grej är att försöka skapa vertikala linjer. Så man bör undvika skarpa kontraster i horisontella detaljer så som skärp och liknande. Kanske allra helst skippa det helt. Vertikala linjer är iaf det man strävar efter för att få en längre och slankare kropp. 

Min åsikt är iaf att många som är missnöjda med sin kropp tar den enkla lösningen att kyla över kroppen genom att ta på sig stora kläder. (Eller på tok för små av någon anledning.) Det gäller att hitta kläder som sitter bra och utan att vara för pösiga eller tajta.

Man kan också hitta sätt att visa det man gillar på ett bättre sätt och ta blicken från sånt man är missnöjd med. T.ex. att man har en klar stark färg dit man vill dra blicken. Så som smycken om du vill dra uppmärksamheten upp från kroppen och mot ansiktet istället.

(Ja, jag har fått en stilrådgivning men en del är mest sunt förnuft. ;P)

Hoppas du hittar något du trivs i!

niare
3/3/11, 9:42 PM
#3

jag har haft stora lösa kläder men ser faktist mer ut som ett tält en mindre ut. är man lite större ska man satsa på nått som sitter under bysten för att sedan falla ner som typ bilden visar hos #2 är själv ganska stor så man får ta en extra tanke på vad man själv trivs med

drutten2
3/3/11, 10:05 PM
#4

Jo så kallad empirieskärning som  #2  visade är en smickrande modell för oss med kurvor. FlörtGlad

Ahnna
3/4/11, 12:41 AM
#5

Kroppsformen är såklart alltid avgörande. Men har man fetma så är tighta kläder sällan smickrande, men många med fetma klär sig just i spandex och annat åtsittande för att de tror att det gör dem smalare. Funkar sällan…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lillyblossom
3/6/11, 11:49 AM
#6

#5 Jag håller med dig. Jag menar figurnära men INTE tajta. Det ser som sagt sällan bra ut.

Men precis som #3 säger så är det fint om det sitter under bysten och sen faller nedåt.

Annons:
RosaGosa
3/6/11, 11:13 PM
#7

Tack för era tips!

vill kanske itne kalla mig själv för väldigt överviktig men jag har en väldigt rak figur utan någon markerad mija vilket gör att jag bakifårn ser ut som ett skåp vilket inte alls är smickrande.

en sådan modell med hög midja har jag faktiskt funderat på och det lutar nog åt att mitt nästa projekt blir en sådan. dels en mot det lajviga hållet men även en i ylle - har börjat lära mig handsömmnad nu och känner mig väldigt sugen på att sy en klänning för hand :-)

Upp till toppen
Annons: